het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 26-01-06, 13:02   #21
Actief Lid

sylvia's avatar

Nationaliteit:
Hoi Brenda.

Ik lees het nu net pas en voel gelijk met je mee wat je in het eerste verhaal schrijft.
Ik weet ook niet wat het is maar ik zou ook wel direkt willen verkassen.
Het is inderdaad het gevoel wat je bekruipt.
Wij hebben dan ook onze plek al gevonden en vind er dan ook niks aan als we weer terug moeten naar Nederland.
(Hoe zit het met jullie hebben jullie al iets op het oog?)
De mensen die ons al hebben bezocht zeggen ook dat de boerderij goed aanvoelt.
En dit zijn niet alleen de Nederlanders die dit zeggen maar ook de Tsjechen.
Het zal ook met de plek te maken hebben.
Ik hoop dat als we de boerderij verhuren dat de huurders er net zo over denken.

groetjes sylvia
sylvia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-06, 17:33   #22
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
carmarnkp schreef:
het bijzondere gevoel, is bij mij meer een geur :
de geur van de natuur, maar ook de geur (stank ?) van de vele kacheltjes. de geur van de echte vrieskou en sneeuw. de geur van nog niet zo jachtig. de geur van het (positieve) simpele. de geur van het gevoel van ouderwetse romantiek.
.
Ha die Marcel. Eindelijk eens een fatsoenlijke reactie van jou op dit Forum. Meestal heb ik niet de behoefte om op een berichtje van jou te reageren. Berichtjes van jou leken er alleen maar op gericht te zijn om maar zo snel die 1000 stuks te halen. een groot gehalte.

Wat je nu aanhaalt is uit het Tsjechische leven gegrepen. Een ander zegt dat het stinkt maar als ik die bruinkoollucht uit de kachels in Tsjechie ruik dan denk ik ; wat lekker. Hoe je het maar wilt noemen; 60-er jaren, nostalgie, terug naar de eenvoud, terug naar de natuur ? Ja wat zoeken wij Nederlanders daar in Tsjechie. Overigens zijn het niet alleen de rijke "stinkers"die in Tsjechie iets kopen. IK kan me in ieder geval GEEN rijke stinker noemen. Verder hoop ik op meer positieve bijdragen van jou aan dit Forum
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-06, 17:53   #23
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Dat heb ik nou ook, vooral die bruinkoollucht, die vind ik zo lekker ruiken!!

Vroeger had ik dat ook met de twee-takt benzine lucht van de brommer van mijn vader die in de kelder stond, heerlijk vond ik dat!!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-06, 18:03   #24
Actief Lid

Kyla's avatar

Nationaliteit:
natuurlijk helpt die lucht van bruinkool en tweetakt wel mee. Ik ben een aantal jaren veel in het voormalige oost-duitsland geweest en daar rook je dat ook. Heerlijk! Heb zelf ook een poosje in een tweetakt auto gereden.
Maar in NL heb ik dat ook wel, als ik 's avonds met mijn hond wandel en ik ruik een open haard vind ik dat ook heerlijk.
Voor mij is het toch meer het gevoel. Je komt de grens over en je bent thuis. Als ik naar mijn vrienden ga, ga ik naar huis. En soms ben ik daar een heel weekend en kom de deur niet uit, dan heb je dus ook niets aan de lucht van bruinkool.
Kyla is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-06, 18:42   #25
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Brenda schreef:
Tabe ik wil jou in het bijzonder even bedanken voor je heerlijke verhalen hier op het forum, dat is iedere keer weer genieten.
Wat heb ik verkeerd gedaan:snik: :snik: :snik: Na zdravi!!!!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-06, 19:39   #26
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
jouw verhalen rieken zo naar bier, daar houden de meiskes niet zo van. nooit opgevallen ??
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-06, 23:19   #27
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:
Je hoeft niet te huilen hoor Macek, wat jij verkeerd gedaan hebt ..................helemaal niets hoor!!

En ja dat wat hier boven staat (quote van carmarkp)zou IK nou nooit durven zeggen.
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-06, 23:29   #28
VIP Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Mijn reactie is nogal laat, maar net zoals Brenda hebben ook wij dat gevoel om weer thuis te zijn. Bij ons is het dan ook letterlijk. Afgelopen Kerst kwamen wij laat aan in Dolni Lanov, maar de verwarming staat al aan en ook de boilers zijn op de goede temperatuur.
Een aantal jaren geleden hebben wij het eerste gedeelte van onze ( kampeer )vakantie doorgebracht in Polen.We hebben het toen prima naar ons zin gehad, maar toen we de Tsjechische grens overkwamen, hadden we toch zoiets van : we zijn weer thuis.
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-01-06, 08:49   #29
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
maar het zal allemaal wel snel gaan veranderen. zeker nu tsjechie lid is geworden van de EU. en die EU vlek breidt zich steeds verder uit. straks moeten we naar armenie om te ontsnappen aan de europese droom en ook nachtmerrie.
de vooruitgang rukt op. maar wij hebben ondertussen geleerd dat vooruitgang niet altijd verbetering inhoud.
wie zijn wij dan om tsjechie in zijn ontwikkeling tegen te houden. er zullen bossen gekapt worden en bergen door tweeen geklieft. voor nieuwe snelwegen, voor nieuwe woonwijken, voor nieuwe fabrieken, voor nieuwe kantoorwijken. de druk op de natuur zal oplopen. ik heb liever bos en dal dat geurt naar bruinkoolrook dan helemaal geen bos en dal. maar daar moeten de tsjechen allemaal zelf nog achterkomen.
sinds 1976 kom ik in ierland. voor de EU kenden ze daar niet eens champignons ! het duurde 10 uur van oostkust naar westkust, nu nog maar 4 uur via de snelweg. niet meer langs/door lieflijke dorpjes. geen beekje meer te zien. wel 1 rivier van asfalt, als een strak getrokken streep door het landschap.
wat zal er over 20-30 jaar over zijn van "ons" idealistische tsjechie ?
ik vrees het ergste. maar zolang het er nog is, moeten we er van genieten. rij eens over de oude route naar brno of praag. of doe dat ook eens in nederland, neem niet altijd de snel(ste)weg.
op deze manier kan je je eigen tijd maken. de klok nostalgies stilzetten.
dit zijn jouw slingers ! hang ze op. zo heb je elke dag feest. lach tegen de klok als je de wijzers langzaam achteruit ziet tikken.

marcel
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-01-06, 09:48   #30
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Kijk Marcel hier hebben we wat aan, maar een snelweg door het nationaal natuurpark krkonos, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Ik heb ook dat gevoel als ik de grens over rijd richting vakantiebestemming van "ik ben weer thuis" en de lucht van bruinkool heeft voor mij iets nostalgisch, iets van vroeger, ik hoop het nog lang te ruiken. En Marcel, mocht ik ooit een optrekje hebben in Tsjechië dan slaap je niet in de schuur, ook jij bent dan mijn gast en dan kan je zien dat het drinken van pivo geen slecht effect heeft op de gemoedstoestand. Jij en anderen zijn tzt welkom, na zdravi!!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels