![]() |
|
|
#71 |
|
Legende
|
Superduo velt Tsjechië
Het superduo Cristiano Ronaldo en Deco maakte het verschil tegen Tsjechië in de tweede ronde van Groep A op EURO 2008. De zege van Portugal tegen het team van bondscoach Karel Brückner kwam vooral tot stand door de doelpunten van Deco, voor rust, en van Ronaldo in de tweede helft. Jaroslav Plasil scoorde namens de Tsjechen. Ricardo Quaresma zorgde in de laatste minuut voor de 1-3 eindstand.
Een flipperkastsituatie voor het doel van de Tsjechische goalie Petr Cech leverde Portugal al na acht minuten een voorsprong op. Cristiano Ronaldo leek op weg naar een treffer door keeper Cech onderuit gehaald te worden. De Griekse scheidsrechter Kyros Vassaras paste de voordeelregel juist toe. De goed mee opgekomen Deco kon daarop inschieten, 0-1. Portugal had maar negen minuten plezier van de voorsprong in het stadion van Genève. Jaroslav Plasil zag zijn hoekschop door Libor Sionko perfect binnengekopt worden, 1-1. Na rust was het Deco die Ronaldo exact op maat aanspeelde. De aanvaller van Manchester United schoot vanaf vijftien meter hard en laag in, 1-2. Ricardo Quaresma bepaalde in de slotminuut de eindstand op 1-3. Een plek in de kwartfinale kan de ploeg van bondscoach Luis Felipe Scolari nauwelijks nog ontgaan. telesport.nl |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Actief Lid
|
Portugal straft defensief Tsjechië en wint
Portugal heeft zich dankzij een 3-1 zege zich nagenoeg verzekerd van de kwartfinale van het EK. De formatie van coach Felipe Scolari voetbalde niet grandioos, maar wist het defensieve Tsjechië toch op de knieën te krijgen. Dat was vooral de verdienste van Deco, die zich met een treffer en een assist wederom onderscheidde. De spelmaker van Barcelona rommelde halverwege de eerste helft de 1-0 binnen, nadat Cristiano Ronaldo was gestuit op doelman Petr Cech. De voorsprong van de Portugezen was dikverdiend, want Tsjechië stelde er aanvallend gezien maar bitter weinig tegenover. Toch kwam de equipe van coach Karel Brückner terug in de wedstrijd. Een corner van Plasil werd volledig vrijstaand ingekopt door Libor Sionko: 1-1 (foto). Na de pauze weigerde Tsjechië wederom om de aanval te zoeken, waardoor het duel eenzijdig bleef. Zowel Nuno Gomes als Simao kregen goede kansen, maar het was Ronaldo die uiteindelijk de verlossende 2-1 maakte. Wederom ging een fijnbesnaarde voetbeweging van Deco aan de treffer vooraf. Met de buitenkant van de voet bediende Deco zijn populaire landgenoot, die hard en laag binnenschoot. Met het inbrengen van Jan Koller probeerde Tsjechië nog wel wat te forceren. Sionko mocht vlak voor tijd hard en gevaarlijk inkoppen, maar doelman Ricardo ronselde het leer nog net onder de lat vandaan. In blessuretijd moest de Portugese doelman ook handelend optreden bij een vrije trap. In de laatste seconden maakte Portugal ook nog de 3-1 te maken, toen Ronaldo de diepte in werd gestuurd en niet zelfzuchtig bleek. Ricardo Quaresma kreeg de bal op een presenteerblaadje aangereikt en faalde niet. Voetbalprimeur.nl |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Moderator
|
Discussies over de wedstrijden graag in de Hospoda; aantal berichten daarom verplaatst.
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Legende
|
Mogelijk penalty´s bij Turkije-Tsjechië
Vooraf maakte de UEFA al bekend dat het theoretisch zou kunnen. Met de huidige stand in poule A van EURO 2008 zou het ook zomaar in de praktijk kunnen worden gebracht: een strafschoppenserie om te beslissen wie er naar de kwartfinale mag en wie er naar huis moet.
Turkije en Tsjechië hebben allebei na twee wedstrijden drie punten en een doelsaldo van twee voor en drie tegen. Mocht het onderlinge duel tussen de twee landen in een gelijkspel eindigen, zullen strafschoppen moeten beslissen over wie er door mag en voor wie het toernooi er op zit. In poule A is Portugal al zeker van de kwartfinale, terwijl Zwitserland is uitgeschakeld. telesport.nl |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Actief Lid
|
Tsjechië wil niet weer struikelen over nieuwe regels
Twee keer al struikelden de Tsjechische voetballers over nieuwe regelgeving bij een EK. Het gezelschap van bondscoach Karel Bruckner zal op strafschoppen oefenen om een derde keer te voorkomen. Indien de Tsjechen zondag gelijkspelen tegen Turkije eindigen beide teams in punten precies gelijk als tweede achter Portugal in groep A; met hetzelfde doelsaldo en ook nog evenveel gescoorde doelpunten. Niet langer zal in dat geval het lot beslissen, voor het eerst zal nu een strafschoppenserie bepalen wie naar de kwartfinales gaat. Tsjechië verloor in de finale van Euro 1996 bij de primeur van de inmiddels weer afgeschafte 'golden goal'. Na het doelpunt van de Duitser Oliver Bierhoff was het duel meteen ten einde. Vier jaar geleden werd een 'silver goal' de Tsjechen in de halve finale tegen Griekenland fataal. De kopbal van Dellas viel kort voor het einde van de eerste verlenging. De regels bepaalden dat de tweede verlenging daarna niet meer werd gespeeld. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Legende
|
Zitka: 'Schitterende ervaring in carrière'
Interview vanuit Genève
Je hebt op een Europees kampioenschap altijd zo van die spelers die op voorhand weten dat ze niet aan de bak zullen komen. Eén van hen is Daniel Zitka: eerste doelman bij vice-kampioen Anderlecht en derde doelman bij de Tsjechische nationale ploeg. Maar klagen zal je Daniel Zitka nooit horen doen. De misschien wel fairste speler op de Belgische voetbalvelden komt zonder morren van de spelersbus terug naar de mixed zone van het Stade de Genève. “Ik ben hier al gepasseerd, maar het is geen probleem”, grapt de Tsjech. Hoe beleef je zo’n toernooi als derde doelman, Daniel? “Ik ben heel blij dat ik hier mag bij zijn op Euro 2008. Je kan het vergelijken met de Champions League: alles is op topniveau. Persoonlijk is het een schitterende ervaring in mijn spelerscarrière en een hele eer om de kleuren van mijn land te verdedigen. Maar sommige spelers, zoals ik, weten op voorhand dat ze zeker niet in actie zullen komen. Toch moet je altijd klaar staan als er iets gebeurt Op de bank leven we ook echt mee met de spelers op het veld. We proberen onze landgenoten te coachen en te steunen.” Hoe is de sfeer in de Tsjechische ploeg? “Na een nederlaag is het nooit echt perfect, maar de trainersstaf sprak ons na de wedstrijden meteen positieve woorden in. We moeten ons terug motiveren voor de laatste partij, waarin we nog een grote kans hebben om ons te kwalificeren voor de kwartfinales.” Het spelpeil haalt toch nog niet het gewenste niveau. “We hebben al beter gespeeld dan in de eerste wedstrijd, maar daar heb je nog geen punt mee. Dan speel ik liever een slechte wedstrijd met een goed resultaat. Al moet je tegen Portugal wel heel goed spelen om iets te rapen. De laatste wedstrijd tegen Turkije zal alvast heel spannend worden.” Over de massale steun in Genève konden jullie alvast niet klagen. “En dan is hockey nog de belangrijkste sport in Tsjechië. Voetbal komt pas op de tweede plaats, maar bij zo’n grote tornooien willen de supporters er allemaal bij zijn. De sfeer bij een interland is volledig anders dan bij een gewone clubwedstrijd. De supporters leven emotioneler mee. Daarvoor strijd je voor je eigen land.” Op de bank heb je meer tijd om de tegenstander te analyseren. Wat vond je van Cristiano Ronaldo? “Hij was opnieuw beslissend. Tijdens de eerste veld heb je hem, op een paar overstapjes na, bijna niet gezien, maar in de tweede helft laat hij opnieuw zijn sterkte zien en zorgt hij voor een doelpunt en een assist. Dat maakt een grote speler.” Wie schuif je naar voor als favoriet? “Ik heb altijd gezegd dat Nederland op het EK wel eens voor de verrassing kon zorgen. Spanje heb ik niet zien spelen, maar zij hebben ook wel een goede prestatie neergezet. En ook Zweden vond ik een goede wedstrijd spelen, maar Nederland blijft mijn favoriet.” voetbalkrant.com |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Legende
|
Tsjechen misten nog nooit een strafschop in EK-serie
Tsjechië en Turkije spelen zondagavond in Genève voor de tweede plaats van Groep A. Mocht het duel na negentig minuten geen winnaar hebben, dan moeten strafschoppen de beslissing brengen. Op papier zijn de Tsjechen dan niet te verslaan.
'We weten dat we kunnen winnen binnen negentig minuten', blikte aanvoerder Tomas Ujfalusi vooruit op de ontmoeting met de Turken. 'We weten ook dat het op penalty's kan aankomen, daar zijn we op voorbereid. Maar we hopen dat het karwei er dan al op zit. In de EK-historie blijken de Tsjechen meesters in het verzilveren van strafschoppen tijdens de noodzakelijke series. Driemaal moest er vanaf elf meter een beslissing worden geforceerd, tweemaal als Tsjechoslowakije en één keer als Tsjechië. Ze wonnen alle drie reeksen. Sterker, geen enkele strafschop werd gemist. Uit 1976 dateert de eerste en tevens meest memorabele penaltyserie. In de finale kreeg West-Duitsland klop met 5-3 nadat Uli Hoeness bij de vierde Duitse poging wild en hoog over had geschoten en Antonin Panenka de vijfde Tsjechoslowaakse pingel met zijn befaamde stiftje had benut. In 1980 volgde er een nieuwe serie, ditmaal in de strijd om de derde plaats. Italië hield acht strafschoppen gelijke tred, maar zag Fulvio Collovati bij de negende poging stuitten op doelman Jaroslav Netolicka. Deze serie is nog altijd de langste tijdens een EK-eindronde. En in 1996 was Frankrijk het slachtoffer. Na vijf benutte strafschoppen van beide landen, was het Reynald Pedros die te slap inschoot, doelman Petr Kouba die redde, en Miroslav Kadlec die zijn land naar de finale schoot. vi.nl |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Legende
|
Tsjechische bondscoach wil afscheid uitstellen
Karel Brückner zit vanavond mogelijk voor het laatst op de bank als bondscoach van Tsjechië. Op bijna 69-jarige leeftijd vindt de 'Witte Magiër', die in februari 2002 debuteerde als bondscoach, het na dit EK welletjes. Bij een nederlaag in het laatste groepsduel met Turkije valt het doek voor de Tsjechen, maar van dat scenario gaat Brückner niet uit.
Aanvallend 'Natuurlijk weet ik dat het mijn laatste wedstrijd kan worden", beaamt Brückner. "Maar ik plak er liever nog een, twee of drie wedstrijden aan vast." Waarschijnlijk kiest de trainer voor het eerst dit toernooi voor een aanvallende tactiek, met Jan Koller en Milan Baros in de basis. De twee stonden in maart in een oefenwedstrijd tegen Denemarken voor het laatst samen aan de aftrap. Strafschoppen? De winnaar van het duel tussen Tsjechië en Turkije plaatst zich achter Portugal als nummer twee in groep A voor de kwartfinale. Beide ploegen hebben exact hetzelfde doelsaldo, waardoor er bij een gelijkspel strafschoppen genomen moeten worden. Beide keepers laten zich in ieder geval niet afschrikken door een mogelijke strafschoppenserie. "Ik heb erop geoefend en als het zover komt, doe ik mijn uiterste best", zegt de Turkse sluitpost Volkan Demirel. De Tsjechische doelman Petr Cech verloor vorige maand met Chelsea de Champions League-finale na strafschoppen van Manchester United. "Maar elke penaltyreeks is anders. Er staan altijd weer compleet andere spelers tegenover je." Turkse blessures De Turkse bondscoach Fatih Terim kampt in tegenstelling tot Brückner met een aantal personeelsproblemen. Zo moet hij het stellen zonder zijn aanvoerder Emre Belözoglu en centrale verdediger Gökhan Zan. Ook achter de naam van Servet Cetin staat nog een klein vraagteken, al noemde Terim de verdediger gewoon bij het basisteam dat hij gisteren al prijsgaf. Bij de eerste elf zit ook aanvaller Semih Sentürk, die woensdag als invaller zorgde voor de gelijkmaker tegen Zwitserland. Aanvallende middenvelder Arda Turan, die woensdag de winnende treffer maakte (2-1), is eveneens weer van de partij. Zwitsters voor de eer De Zwitsers proberen vanavond te voorkomen dat het toernooi in eigen land puntloos wordt afgesloten. Het team van Kobi Kühn, dat na twee nederlagen kansloos is voor een plaats bij de laatste acht, neemt het op tegen Portugal, dat al zeker is van de winst in groep A. Bij de Portugezen krijgen sterspelers als Cristiano Ronaldo en Deco waarschijnlijk rust. (ap/bf) hln.be 15/06/08 13u44 |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Actief Lid
|
Blunderende Cech: "Zat te veel water aan de bal"
Petr Cech heeft maandag laten weten dat hij "ook maar een mens is". De 26-jarige keeper van Tsjechië reageerde op zijn vreselijke blunder zondag in de slotfase van de beslissende EK-wedstrijd tegen Turkije. Daardoor kwam de stand op 2-2 waarna de Turken ook nog eens 2-3 maakten en zich alsnog plaatsten voor de kwartfinales. Iedereen maakt fouten", merkte Cech gelaten op. "Ik heb mijn best gedaan. Maar er zat veel water aan de bal. Daardoor slipte hij door mijn vingers. Het is zoals het is." Volgens Cech paste de dramatische nederlaag tegen Turkije goed in zijn mislukte seizoen. "Ik heb ook met Chelsea op het laatste moment naast drie hoofdprijzen gegrepen. Deze wedstrijd tegen Turkije kon er nog wel bij." fcupdate.nl |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Actief Lid
|
'EK wordt vanaf 2016 uitgebreid'
Het Europees kampioenschap zal vanaf de editie in 2016 wellicht 24 deelnemers tellen in plaats van het huidige aantal, zestien. Daarover beslist de UEFA nog dit jaar. "Na de zomer buigen we ons over dit dossier", zei secretaris-generaal David Taylor (foto) van de Europese voetbalbond donderdag in Basel. "Mochten we positief tegenover een verandering staan, dan zullen we nog voor 2009 de reglementen aanpassen." Het momenteel lopende EK en het Europese eindtoernooi in Oekraïne en Polen in 2012 tellen wel nog 'maar' zestien deelnemende landen tellen. Wales en Schotland zouden het eindtoernooi in 2016 willen organiseren. |
|
|
|