![]() |
|
|
#61 |
|
Legende
|
"Vlcek kan de verrassing van EK worden"
Om 18u trappen de Zwitsers en Tsjechen het EK op gang. Bij Tsjechië staat Anderlecht-speler Jan Polak in de basis.
"In mijn ogen hebben de Zwitsers een groot voordeel omdat ze in eigen huis spelen", zegt Polak in Het Nieuwsblad. "Maar wij hebben een sterke ploeg. Heel sterk." Beter dan Anderlecht? "Eerlijk? Ja. Bij Anderlecht is er veel kwaliteit, maar hier is er nog meer." "We hebben meer techniek en meer ervaring. Onze spelers spelen bij Chelsea, Juventus, Milan, Lazio, ..." Wordt Polak de leider van de Tsjechen? "Daar hou ik niet van, van dat woord "leider". Wij zijn een blok, dat is onze kracht. Ik ben ook geen nummer 10." Zitka: "Ik kijk mijn ogen uit" Wie zo goed als zeker niet in actie zal komen bij de Tsjechen, is Daniel Zitka. "Petr Cech is nummer één. Hij is 26 en in de vorm van zijn leven", zegt Zitka in La Dernière Heure. "Ik ben niet gekomen om te tonen dat ik beter ben dan Cech. Dat is ook gewoon niet zo." "Het komt erop neer hem zoveel mogelijk te steunen op de training. Als Cech niet geblesseerd raakt of een schorsing oploopt, speelt hij het hele toernooi. Ik hoop het ook oprecht voor hem." "Het is een cliché dat een droom werkelijkheid wordt, maar in dit geval is dat echt zo. Ik ben slechts invaller, maar de adrenaline stijgt. Ik kijk me hier al twee weken de ogen uit." Vlcek: "Ik heb het volste vertrouwen" En dan is er nog Stanislav Vlcek. "Hij zou wel eens de verrassing van het toernooi kunnen worden", zegt Polak. "Als Stani niet aan de match begint, zal hij zeker eerste vervanger zijn", voegt Zitka er aan toe. Vlcek blijft er kalm bij. "Het doet deugd dat van mijn ploegmaats te horen, maar ik weet niet of ik zal spelen." "Ik ben al dolgelukkig dat ik hier ben. Ik geniet van elk moment en zal klaar zijn als de coach me nodig heeft", zegt de aanvaller in Het Nieuwsblad. "Als we goed beginnen, kunnen we heel ver komen. Een goed begin hangt ook van geluk af. Maar ik heb er vertrouwen in. We hebben een sterke, ervaren groep." sporza.be |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Legende
|
Barnetta: 'Geduld nodig tegen Tsjechië'
Bij Zwitserland zal bondscoach Köbi Kuhn vermoedelijk de nadruk op defensieve stabiliteit leggen. Een solide verdediging was ook de sleutel tot succes voor de Zwitsers tijdens het voorbije WK in Duitsland. Zonder één enkele tegentreffer geïncasseerd te hebben, gingen de Zwitsers er in de achtste finales na het nemen van strafschoppen uit tegen Oekraïne.
De Zwitserse nationale ploeg heeft de voorbije dagen uitvoerig video’s over Tsjechië bestudeerd. Het viel hen op hoe snel de Tsjechen kunnen omschakelen bij balherovering. “We zullen veel geduld nodig hebben om hun blok te overmeesteren”, laat sterspeler Tranquillo Barnetta in de Neue Zürcher Zeitung optekenen. “We moeten rustig blijven en als de kans zich voordoet, slaan we ijskoud toe. We beginnen de wedstrijd niet met als doel een punt te halen.” De Zwitsers weten wie ze in de gaten moeten houden: Jan Koller. Daarvoor rekent Kuhn op Patrick Müller, die met zijn ervaring uit 78 interlands de defensie moet organiseren. De Lyonverdediger is er zich van bewust dat zijn verdediging niet elk kopbalduel tegen de lange Tsjech kan winnen. Belangrijker vindt hij de afvallende bal en wat er rondom Koller gebeurt. voetbalkrant.com |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Actief Lid
|
Zwitserland en Tsjechië trappen af voor EK 2008
Zwitserland en Tsjechië openen zaterdag om 18.00 uur het Europees Kampioenschap van 2008. Het gastland hoopt op een zege, om de druk die op de ploeg staat te verkleinen. De Tsjechen lijken echter vol vertrouwen in de aanloop naar het openingsduel. Zwitserland trapt zaterdag af voor het toernooi dat deels in eigen land zal worden gespeeld. Iets bijzonders, weet verdediger Philippe Senderos. "Een toernooi in eigen land beleef je slechts een keer in je loopbaan", weet hij. Van nervositeit lijkt geen sprake: "Ik slaap zo goed als altijd", meldt Tranquillo Barnetta. Ook aanvaller Diego Benaglio lijkt niet onder druk te staan. "Ik voel me niet anders dan voor andere wedstrijden", zegt hij tegenover Kicker. Desondanks zou een zege het gastland goed uitkomen. De druk, die op aanvoerder Alexander Frei en zijn teamgenoten ligt, is wel degelijk enorm. Drie punten tegen Tsjechië, die door de Zwitsers als favoriet zijn bestempeld, zou de eerste stap zijn in de richting van kwalificatie voor de kwartfinale voor het team van coach Jakob Kuhn. Tomáš Ujfaluši, aanvoerder van Tsjechië, heeft echter vertrouwen in het openingsduel van zijn land met Zwitserland. "Ik heb het veld gezien, dit gaat voor ons een lucky stadion worden. We zijn klaar om te vechten. We zullen het toernooi openen en op één speler na zijn we volledig fit, vol vertrouwen en kijken we uit naar het spelen van de wedstrijd. We zijn in de kwalificatie eerste geworden (boven Duitsland, red.) en ik denk dat we ook op dit toernooi zeer goed zullen gaan spelen", aldus de verdediger op de officiële website van de UEFA. De speler die volgens Ujfaluši niet volledig fit is, is Zdenìk Pospìch. Hij heeft griep. Hij denkt echter voldoende fit te zijn om tegen de Zwitsers mee te kunnen doen. "Ik heb met de groep getraind en geen gezondheidsproblemen. Ik ben klaar om te beginnen." Dat betekent dat bondscoach Karel Brückner zal kunnen spelen met de verdediging die in de kwalificatieduels slechts vijf tegentreffers moest incasseren. Voetbalprimeur.nl |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Actief Lid
|
Zwitserland en Tsjechië laten de bal zaterdag in Basel om 18.00 uur voor het eerst rollen op het EK 2008. De openingswedstrijd is traditioneel gezien geen doelpuntrijk duel.
Sinds het EK van 1980, toen er voor het eerst werd begonnen met een groepsfase, leverden de zeven openingsduels in totaal veertien goals op. Het werd nooit 0-0 en geen enkele ploeg wist meer dan twee keer te scoren. Drie keer werd een land dat opende Europees kampioen. Dat was het geval in 2004, toen Griekenland direct won van Portugal, in 1984 (Frankrijk) en in 1980 (West-Duitsland). Het snelste doelpunt staat op naam van Giorgios Karagounis. Voor de Griek was het vier jaar geleden al na zes minuten raak. De laatste goal viel eveneens in 2004. Dat was de eretreffer van Cristiano Ronaldo (foto, negentigste minuut). Alle openingsduel in de EK-geschiedenis ToernooiDuel Uitslag2008Zwitserland- Tsjechië2004Portugal- Griekenland1-22000België- Zweden2-11996Engeland- Zwitserland1-11992Zweden- Frankrijk1-11988West-Duitsland- Italië1-11984Frankrijk- Denemarken1-01980Tsjechoslowakijke- West-Duitsland0-1 VI.nl |
|
|
|
|
|
#67 |
|
CZ Moderator
|
Alle wedstrijden worden uitgezonden door Prima. uitgebreide voor- en nabeschouwing, maar direct na het laatste fluitsignaal einde van het verslag en ontzettend veel reclame. Had het zelf liever op CT gezien.
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
Actief Lid
|
Tsjechië en Portugal op weg naar kwartfinale
Tsjechië en Portugal openen woensdag in Genève (18.00 uur) de tweede speelronde in de groepsfase van het EK voetbal. Beiden landen wonnen zaterdag hun eerste wedstrijd. Tsjechië versloeg gastland Zwitserland (1-0), Portugal was veel te sterk voor Turkije (2-0). In het Stade de Genève ligt voor de winnaar van het tweede duel in groep A meteen al een ticket voor de kwartfinales klaar. "We zijn pas op de helft", stelde 'Big Phil' Scolari, de Braziliaanse bondscoach van Portugal, nuchter vast. "We zullen tegen Tsjechië met veel vertrouwen spelen, maar niet met te veel zelfvertrouwen." ![]() Collega Karel Bruckner besefte aan de vooravond van de topper tegen Portugal dat zijn ploeg beter moet spelen dan in de teleurstellende openingswedstrijd tegen Zwitsersland. Vooral het gebrek aan creativiteit viel op aan Tsjechische kant. Mogelijk verliest voormalig Ajacied Tomas Galasek zijn basisplaats aan de zeven jaar jongere Radoslav Kovac. Oudgediende Jan Koller blijft als aanvalsleider de eerste keus, hoewel zijn vervanger Vaclav Sverkos zaterdag tegen Zwitserland het winnende doelpunt maakte. aldus fcupdate.nl |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Actief Lid
|
Brückner vervangt Koller voor Baros
Karel Brückner gaat de opstelling van Tsjechië wijzigen. De ploeg die het eerste EK-duel met 1-0 won van gastland Zwitserland, zal tegen Portugal met een aantal andere namen aan de aftrap verschijnen. Brückner gaf direct na het treffen met de Zwitsers aan ontevreden te zijn met het spel van de Tsjechen. "Het moge duidelijk zijn dat er veranderingen op komst zijn", was de bondscoach duidelijk op de website van de Tsjechische voetbalbond. Het voornaamste slachtoffer lijkt spits Jan Koller te worden die naar alle waarschijnlijkheid wordt vervangen door Milan Baros. Ook David Jarolim zal niet aan de aftrap verschijnen. De HSV-middenvelder zal worden vervangen door Marek Matejovsky. aldus voetbalprimeur.nl zo zie je dus dat sites zich tegen spreken, fcupdate zegt dat koller de aanval zal bespelen, en vp zegt dat baros voor hem in de plaats gaat, of dat zo is? ik denk van niet, ALS baros speelt is hij zeker niet de enige spits, en dan zal hij wel op de plek van plasil staan.(naar mijn mening dan) |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Legende
|
Portugal bestrijdt Tsjechië met dezelfde elf
Portugal zal woensdagavond om 18.00 uur in het Stade de Genève aantreden met dezelfde elf namen als de spelers waarmee tegen Turkije een 2-0 overwinning werd geboekt. Mocht Portugal winnen van Tsjechië, dan is de ploeg van Luis FelipeScolari zeker van een plek in de kwartfinale.
Dat dezelfde namen op papier staan, betekent niet dat de formatie hetzelfde blijft, zo meldt Scolari op de persconferentie: ‘Ik ga spelen met hetzelfde elftal als in de eerste wedstrijd. Maar we zullen zeker anders gaan spelen, omdat de Tsjechen een ander spelletje spelen dan de Turken. Tsjechië is fysiek veel meer aanwezig.’ Scolari heeft er alle vertrouwen in dat zijn spelers vol voor de winst zullen gaan: ‘Wij willen absoluut winnen, omdat we onze kwalificatie niet op de laatste wedstrijd tegen het thuisland Zwitserland willen laten aankomen. De spelers zijn na de 2-0 overwinning tegen Turkije wel een stuk rustiger geworden dan ze voor het duel waren. Er stond toch behoorlijk wat spanning op die wedstrijd, mede vanwege de nederlaag in de openingswedstrijd vier jaar geleden. Ze hebben inmiddels meer zelfvertrouwen gekregen en zijn nog gemotiveerder.’ (EvS) voetbalnext.nl |
|
|
|