![]() |
|
|
#41 |
|
Legende
|
Ceska Televize dreigt Sparta Praag met boycot
De publieke omroep Ceska Televize (CT) gaat Sparta Praag boycotten als de voetbalclub geen eind maakt aan het rascistische en antisemitsche gedrag van een aantal van zijn supporters.
Dat ontvouwde maandag in de beladen derby tegen Slavia onder meer een spandoek met 'Jude' en beledigde de tegenstander in woord en gebaar. De Joodse gemeenschap in de Tsjechische hoofdstad had daar in augustus in een open brief al eens over geklaagd. CT schakelde tijdens de live-uitzending het geluid uit wegens de gewraakte spreekkoren, maar heeft nu gedreigd helemaal niets meer in beeld te brengen dat met Sparta, al veel vaker in opspraak geweest om deze redenen, te maken heeft. „En dat menen we”, zei chef sport Otakar Cerny woensdag. „Sparta Praag krijgt nog een kans. Als het weer gebeurt is het meteen hun laatste wedstrijd op tv geweest.” telesport.nl |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Moderator
|
zo is dat.
verder geen commentaar. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
CZ Moderator
|
En we worden weer genaaid door de eigen aanhang... goed bezig jongens! Als er al iets 'uitgelegd' moet worden tussen supporters, doe het dan buiten het stadion en buiten de stad en verkloot het niet voor de rest.
Maar goed, hoe vaak heeft ACS al waarschuwingen gekregen voor van alles en nog wat, verschil is alleen dat (tegenwoordig ook buitenlandse) media er meer aandacht op richten. Dat geeft ook buitenstaanders die er verder absoluut niets van weten de mogelijkheid ook hun gal te spuwen ![]() |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Moderator
|
Zou het iets uitmaken als die "buitenstaanders" er meer van zouden weten? Zou dat bijvoorbeeld het wangedrag van die zogenaamde supporters minder erg maken of zelfs begrijpelijk?
![]() |
|
|
|
|
|
#46 |
|
CZ Moderator
|
Heb ik ergens beweerd dat het gedrag van deze groep goedgepraat kan worden? Lijkt me vrij sterk, dat is namelijk precies het tegenovergestelde van wat ik wil... wat er moet gebeuren is dat deze figuren een stadionverbod krijgen
en dat de sfeer op een positieve manier wordt gecreeerd... dat je als een 'gewone' Spart'an niet steeds wordt geconfronteerd, en vergeleken, met deze idioten.En ja, het zou wel degelijk wat uitmaken als de 'buitenstaander' eens naar een wedstrijd komt kijken, of in ieder geval wat rond zou kijken op Letná en niet al zijn 'informatie' van horen zeggen krijgt... De geschiedenis leert ons dat zulke informatie soms wel eens vals kan zijn. ![]() |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Moderator
|
Ik beweer toch niet dat jij dat zegt? Ik vroeg het alleen maar.
Wat is er vals aan de informatie zoals die in dit topic en in dit specifieke geval naar buiten is gekomen? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Actief Lid
|
Ik denk dat wat Gambrinus in zijn algemeen probeert te zeggen dat in de media eventuele misdragingen van voetbalsupporters al snel breed uitgemeten worden en door de gemiddelde lezer klakkeloos worden overgenomen zonder eens kritisch te beschouwen of dit al dan niet correct is. Het is helaas een proces dat al decennia lang zo doorgaat en mensen hardlerend zijn. Wisten jullie trouwens dat in 1 weekendje stappen in amsterdam meer schade wordt veroorzaakt dan in 1 compleet seizoen eredivisie-voetbal? Is off-topic maar altijd goed om dingen weer in perspectief te plaatsen en de over-exposure van alles wat negatief aan voetbal is weer eens te corrigeren.
Terug naar het topic; ondanks bovenstaande denk ik wel dat Sparta Praag als club zijnde een meer algemeen disciplinair probleem heeft. Oerwoudkreten hoorde ik daar al tijdens mijn eerste bezoeken begin jaren negentig en zijn daar nu nog steeds. Weinig vooruitgang dus, maar incidenten als eerder dit seizoen met Repka (Teplice-uit) en dan met name Horvath (Zizkov-uit) doen Sparta vooral weinig goed. Vooral het gedrag van Horvath is stuitend als je Sparta tegelijkertijd vanuit de club wil profileren als een organisatie die racisme bestrijdt. Toch en ik weet dat dit een uiterst delicaat onderwerp is, mag je je afvragen of spandoeken en kreten met "joden" erop als zuiver anti-semitisch bestempeld kunnen worden. De link naar Nederland en de club uit de Nederlandse hoofdstad is dan snel gemaakt. Ook die supporters afficheren zichzelf als joden, hebben vlaggen met jodensterren etc,. Supporters van de tegenpartij (re)ageren ook hiertegen.....is dit nu bewust anti-semitisme of gewoon je afkeur laten merken over de tegenpartij? Ik denk meer het laatste, helaas is deze nuance af en toe te weinig terug te vinden in de berichtgeving van de media......... |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Moderator
|
Zijn er in Tsjechië dan ook clubs die - vergelijkbaar met Ajax - een deels joodse historie hebben? En richten de supporters met die spandoeken zich dan op die clubs?
Ik vind overigens dat je de schade, aangericht door stappers, hoe kwalijk ook, niet echt kan vergelijken met voetbalvandalisme omdat het laatste vaak grootschalig en in georganiseerd en vooraf gepland verband plaatsvindt. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Actief Lid
|
Er zijn tal van clubs die bekend staan om hun joodse achtergrond. Ook Slavia Praag en het Engelse Tottenham Hotspur behoren tot deze categorie. Daarnaast zijn ook in het amateurvoetbal nog tal van clubs te herkennen die alleen al met hun naam een joodse oorsprong duidelijk maken, kijk maar eens naar de vele maccabi's die er in Europa zijn. Op zich is dit dus geen onbekend verschijnsel.
Ik vind het wel opmerkelijk om iets wat maatschappelijk een vele grotere impact heeft in zowel schade als slachtoffers (uitgaansgeweld) te bagatalliseren en te verwijzen naar de grootschaligheid en organisatie-graad waarmee voetbalvandalisme gepaard zou gaan. Alsof een groep van honderd dolgedraaide disco-gangers die een groep agenten of hulpverleners bestormen niet grootschalig is. Daarnaast is de organisatie-graad van voetbalvandalisme ook minimaal te noemen. Ja, mobiele telefoons maken het makkelijker om ergens "rellen op bestelling" te organiseren en Beverwijk is dan een klassiek voorbeeld maar dit heeft in Nederland en Tsjechie toch nooit een echt hoge organisatie-graad is bereikt. Het geweld is vaker reactief en situationeel te noemen en zeker niet vooraf gepland. Enfin, een beetje off-topic maar de geinteresseerden onder ons zouden eens kunnen duiken in de archieven van de University of Leicester (Centre for Football Research) waar al bijna 20 jaar op hoog niveau wetenschappelijk onderzoek wordt verricht naar alle verschijnselen van voetbal en die voetbal met zich meebrengt. Terug naar topic; het is denk ik voor Sparta Praag wel van groot belang dat ze nu snel stelling in woord en gebaar nemen tegen dit gedrag. Aan de andere kant vind ik een eventuele televisie-boycot wel veel te ver gaan. Clubs kunnen een hoop doen maar hebben ook maar een beperkte invloed op het gedrag van individuen. Vormen van racisme zitten veel meer in de mensen zelf en toevalligerwijs is het stadion een uitlaatklep weer dergelijke zaken geuit worden. Als ik in de Praagse metro een zigeuner zou uitschelden, is dan ook de Praagse MHD verantwoordelijk voor mijn gedrag???? Ik denk het van niet, maar in geval van voetbalclubs wordt dit wel vaak in stelling gebracht. Het blijft een moeilijke materie en wederom Sparta doet het er het beste aan hier snel aktie tegen te ondernemen. Niet dat het veel zal uitmaken, maar de media en het grote publiek zijn dan weer even in slaap gesust met een lapmiddel zonder zich te realiseren dat discriminatie en racisme een maatschappelijk probleem is dat qua complexiteit - en dus ook qua oplossing - ver boven voetbalproblematiek uittorent. |
|
|
|