het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 23-09-06, 08:49   #41
Actief Lid

RuPaMíŠá's avatar

Nationaliteit:
wij lieten altijd Dmarken of guldens bij onze familie liggen als we weer terug naar nederland moesten en daar waren ze heel blij mee, dus dat was een soort truuk. En verder namen we allerlei dingen uit het westen mee voor ze zoals bijvoorbeeld koffie en echt bergen met kleding en LP's enzo.
RuPaMíŠá is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-06, 19:08   #42
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Macek schreef:
Maar als "gewone Tsjech" kon je toch niet aan buitenlandse valuta komen, of was er een Truuk?
Ik ben (ik was) een gewone Tsjech. Ik kon altijd aan Tuzex bonnen of westerse valuta komen. No problem.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-06, 20:02   #43
Actief Lid

ceesfijneman's avatar

Nationaliteit:
En de toerist werd aangesproken of hij dollars had.
Je kreeg ruim twee maal de koers het probleem voor ons was je kronen op te maken,je had verplicht gewisseld en halve liter bier kost nog geen 25 oude centen.
Hotel was incl.drank al betaald. Ik had wat kristal en grote postzegel verzamelingen gekocht om kronen op te krijgen.
Dit alles was in 1965
ceesfijneman is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-06, 21:40   #44
Volwaardig Lid

Annaspapa's avatar

Nationaliteit:
In mei 1985 gingen we met 3 eindexamenklassen van de Middelbare Agrarische School met n bus nr Tsjechoslowakije, officieel op excursie vanwege landbouwschool.Ik herinner me nog goed het steeds weer terugkerende aanbod om te "tauschen". Onze leraar techniek had via zijn volleybalclub vele kontakten vooral in Praag.Waarvan er 1 op de camping ( intercamp op de Plzenska) een meegesmokkeld gedemonteerd motorblok van n Fiat in zn auto kwam bouwen. Ik wist niet wat ik zag. Allemaal geregeld door die leraar!!!
Ik weet niet meer hoeveel we moesten wisselen, maar wel dat we t geld met geen mogelijkheid op kregen. Achteraf schaam ik me bijna om te vertellen dat we met n klupje van 4 boernboys in het Parkhotel in Praag kaviaar gingen eten ( deels inderdaad omdat het overige eten bijna nergens te pruimen was). Ik herinner me nog dat we per ongeluk in Slowansky Dum terecht kwamen op een dansavond. Geweldig!!! En altijd ( behalve overdag) met de taxi van en naar de stad. Viel nog niet mee om iemand met n Wolga te vinden die 4 man in een keer wilde meenemen. Dit reisje naar dat toen nog grijze en grauwe land met een enigszins deprimerende sfeer legde de basis voor n niet bedoeld bezoek jaren later('91). Dat niet geplande bezoek legde de basis vr mijn inmiddels 2 jarige verblijf in dit prachtige land.
Annaspapa is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-06, 22:15   #45
VIP Lid

Keesi's avatar

Nationaliteit:
Ik moest bij het lezen van al die berichtjes over het oude CS denken aan mijn (overleden) vader.
Die had bij dit soort verhalen altijd een gezegde:
"Die mooie oude tijd was vooral mooi dankzij het slechte geheugen van de mensen". Hij refereerde dan aan zijn jeugd in een arm stratenmakersgezin met 7 kinderen.
Ik denk, dat veel Tsjechen ook niet zulke goede herinneringen hebben aan de communistische tijd van voor 1990, maar als ik er naar vraag komt er meestal weinig los.
De jongeren (<40) lijkt het niet erg te interesseren, die zijn druk met vandaag. De ouderen (>40) zeggen dat het niet goed was, maar zeggen er verder inhoudelijk niet veel over.
Ik begrijp niet goed, waarom men er zo gesloten over is.
Ik ga ervan uit, dat het de meesten ook maar is overkomen zonder er invloed op gehad te hebben. Ze hoeven zich er dus niet schuldig over te voelen of zich ervoor te schamen, toch?
Keesi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-06, 11:53   #46
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
visa

Mijn eerste ervaringen als Nederlander met Tsjechoslowakije.

Het was in 1988 en voor mijn werk kwamen we veel in 's-Gravenhage. Mijn maat, getrouwd met een Tsjechoslowaakse die in 1969 uit dat land gevlucht was, moest toen regelmatig even "iets doen" in 's-Gravenhage. Hij liet me dan in de auto achter om vervolgens na een uur of anderhalf terug te keren. Ik, de gek, liet hem z'n gang gaan omdat ik voelde dat het te maken had met zijn tot Nederlandse genaturaliseerde vrouw. Wat hij precies moest doen wilde hij mij aanvankelijk niet vertellen. Bij de derde of vierde keer, toen ik dreigde weg te rijden, vertelde hij het mij. Hij moest in Den Haag bij de ambassade visa halen voor bezoek aan Tsjechoslowakije. Omdat dat niemand iets aanging, en zeker "mijn baas" niet, wilde hij dat aan niemand vertellen.

Toen zei hij tegen mij, kennelijk met een vooruitziende blik, dat als de grenzen "open gingen" wij dit mooie land eens moesten gaan bezoeken.Ondanks mijn tegenwerpingen dat ik niets te zoeken had in zo'n achterlijk communistisch land, heeft hij me toch kunnen overtuigen en kunnen overhalen en toen de grenzen in , meen ik 1989, open gingen zijn we met ons gezinnetje direct min of meer op de bonnefooi op vakantie gegaan naar Tsjechoslowakije. We hebben de benzinnebonnen nog meegemaakt. De nog lege winkels met veel personeel dat wegschoot als ze een westerling zagen. We hebben gezien dat ze met hun zessen op een schop of bezem geleund stonden, terwijl 1 man bezig was een gat te graven. De restaurants die je nauwelijks zo kunt noemen. De vervallen, verpauperde dorpjes waar geen leven leek te zijn. De Skodaatjes en Trabantjes. De prijzen van de goederen waar je je als westerling voor schaamt.

En toch.... het had iets die tijd. Goede oude tijd? Nostalgie? Het heeft bij mij in ieder geval wel iets losgemaakt waardoor we nu "vaste"Tsjechiegangers zijn geworden.
Met dank aan mijn collega.

Tabe
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-06, 14:48   #47
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Tabe schreef:
We hebben gezien dat ze met hun zessen op een schop of bezem geleund stonden, terwijl 1 man bezig was een gat te graven.
Dat is nu eens iets dat nog geen nostalgie is en waarvoor je beslist niet naar Tsjechië hoeft te rijden. Dergelijke taferelen kan je hier bij ons ook nog meemaken.
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-06, 15:10   #48
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
Hoewel onder andere ikzelf aan het begin van deze interessante topic ben uitgenodigd te reageren om mijn ervaringen neer te zetten, heb ik expres even gewacht om te reageren...

Wat Keesi o.a. schreef ("goede oude tijd" = slecht geheugen) is inderdaad zeer waar - maak dagelijks professioneel mee, hoe relatief en selectief het menselijk geheugen is.
Echter de hier zovaak beschreven jaren tachtig heb ik zeer bewust meegemaakt (jaren zeventig zijn bij mij inderdaad al wat "verkleurd" denk ik). Er zijn een paar geweest die het steeds hebben over grauw, droef, deprimerend....
Hoewel we vanuit historisch of politicologisch oogpunt wij in Tsjechoslowakije een opressief regime hadden (en de rest kennen we allemaal - dat ga ik nu niet herhalen), heb ik die tijd daar zelf niet als grauw of deprimerend ervaren. De mensen onderling waren veel hartelijker en behulpzamer dan in het huidig materialistischer CR.

Wat ik nog steeds ook een doodzonde vind, is dat wij (Tsjechen en Slowaken) staatkundig uit elkaar zijn gegaan (dankzij een populistische bende politici).

Dus de kreet "Československo, dat waren nog eens tijden" gaat bij mij nog wel een klein beetje op.... zucht
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-06, 16:11   #49
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ik kan me dat grauwe uit de jaren '70 en '80 nog wel herinneren maar vond het daardoor juist ergveel van Frankrijk weg hebben, ik vind tegenwoordig dan ook Tsjechië een vrolijker en vriendelijker uitstraling hebben dan (vooral de dorpen) in Frankrijk.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-06, 16:13   #50
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
misschien dat ik daarom zo graag in FR kom (zelfs Belgie)... maar het klopt inderdaad. ergens is er wel een "culturele" overeenkomst tussen FR en CZ (in architectuur van de steden bijv.)
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels