het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 19-09-06, 23:52   #21
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
zonder woorden

ja, leuke tijden, toen!
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg jidelni_listek_r.jpg (120,1 KB, 36x bekeken)
Bestandstype: jpg zlate_casy_v_obchodech.jpg (79,0 KB, 14x bekeken)
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-06, 08:16   #22
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ja, vooral de prijzen, maar voor de rest een treurige foto, maar moesten de mensen in de rij staan voor bepaalde artikelen, daar hadden wij in het "westen" altijd van gehoort.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-06, 08:47   #23
Lid

Eran's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
ja, leuke tijden, toen!
Schitterend ! Ik zou wel 's een menukaart uit Nederland hier naast willen zien. Toen we de vertrouwde gulden nog hadden...
Eran is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-06, 09:23   #24
VIP Lid

Kajuna's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Smajlík_M schreef:
wat ik wel mis uit die so-called "goeie oude tijd" is dat de mensen (vrienden, familie) onderling een hechtere band met elkaar hadden.
Ja, je had niet veel maar deelde alles.

Tsjechoslowakije was eigenlijk een rijk en relatief vrij land vergeleken met andere landen achter het ijzeren gordijn. de CSSR was voor Russen wat West Europa was voor de Tsjechen.

En die lege winkels viel (in mijn herinnering) ook wel mee, maar je moest wel compromissen maken. Als je bijvoorbeeld rundvlees met aardappelen en sla wilde eten dan werd dat varkensvlees knedlik en zuurkool, omdat de zaken die je wilde kopen er net even niet waren.

Luxere dingen waren erg moeilijk te krijgen. De Rubik's Cube bijvoorbeeld werd wel verkocht in de winkel, maar als er wat kwamen dan kocht het winkel personeel ze en verkocht ze onder de toonbank door.

En bij ons, in de streek rond Lipno reden altijd Oost-duitsers rond in hun plastic Jaguars op zoek naar een plekje om de grens naar Oostenrijk over te steken.

Die streek was toen erg gewild voor Oost-Duitsers want de CSSR was een van de weinige landen waar ze zonder visum naar toe mochten.
Kajuna is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-06, 10:18   #25
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Macek schreef:
... maar voor de rest een treurige foto,
Ja treurig met de lege schappen. Maar onder de toonbank lag vlees genoeg. Voor partijleden, familieleden en bekenden.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-06, 19:25   #26
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Is dat echt zo...... komop nou, kijk wij hoorden weleens wat, maar kon je bv. brood gewoon kopen, of ook weer in de rij?
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-06, 20:03   #27

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ik heb toendertijd gewoon in de rij gestaan.
En die rij begon op straat, netjes wachten totdat je aan de beurt was.
Ik heb in winkels gestaan waar je straal genegeerd werd, immers wel of niet iemand helpen maakte niets uit.
Je salaris kreeg je toch wel.
Wat mij bijstaat is de ongelofelijke gezelligheid.
Je had in Praag dansgelegenheden ala het Kurhaus.
Ik stapte daar overdag naar binnen en werd prompt ten dans gevaagd door een Tsjechische schone. Foxtrot enzo, wals. Mijn god, ik had het niet meer want heer Kukel heeft slechts een gebrek: kan niet dansen!
En er was geen tv. Dus de gezelligheid in de kroeg.
Marmeren tafels met het dam of schaakspel erin gegrafeerd.
Gewoon aanschuiven en een tegenstander kwam snel opdraven.
En dan de avonden. Menigeen nam zijn muziekinstrument mee. En lekker jammen, de hele avond lang.
Ach ja, Kukel, het was mooi, maar voorbij.
En weet je... wat voorbij is komt nooit weerom.
Dus: maak het nu gezellig en fijn, dan kan je later zeggen Toendertijd was............................................... .......................
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-06, 20:09   #28
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Macek schreef:
maar kon je bv. brood gewoon kopen, of ook weer in de rij?
Onzin. We hebben thuis altijd vers brood gehad en zonder dat mijn moeder (of mijn vader) in de rij moesten staan. Die lange rijen, dat was gedeeltelijk ook een beetje westerse propaganda.

Ik moet wel toegeven, het was in de winkels slecht georganiseerd. Er waren geen supermarkten of zelfbedieningswinkels waar je je spullen zelf kon pakken en afrekenen aan de kassa. Je moest altijd geholpen worden door een verkoper/-ster. Daarom duurde het soms lang voor je aan de beurt was en ja, soms een korte of een lange rij …
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-09-06, 20:15   #29
Actief Lid

RuPaMíŠá's avatar

Nationaliteit:
tsja... back in the days... 1981 was het eerste jaar dat ik met m'n ouders op vakantie ging naar familie, in Hošťálková, Moravië. ik was toen 5.. en gelukkig heb ik een heel goed onthoudertje. wat ik me herinner was uren wachten voordat je de grens bereikte, en als je die bereikt had stonden ze "vrolijk" te wachten met een dik geweer achter de slagboom en in van die uitkijktorens waar je een prachtig uitzicht had over kilometers prikkeldraad. oftewel: welkom achter het ijzeren gordijn! De hele auto werd "gefouilleerd" en alle koffers en bagage moest er uit. Een heel gedoe voordat je er eens in mocht, en hetzelfde gebeurde ook als je het land weer uit ging 2 of 3 weken later. en destijds moest je je ook enorm aan je vakantietijd houden, want alles stond geregistreerd omdat er destijds eerst visa gehaald moesten worden in Den Haag. Ook erg leuk ja, vooral hoe vriendelijk je daar te woord werd gestaan na uren te hebben gewacht omdat het daar best druk kon zijn. Ja wachten wachten wachten, je geduld werd goed getest toen. Maar goed, als je dus eenmaal het land in was, kon je je eerst zsm gaan melden bij het stadhuis van de plaats waar je zou gaan verblijven. en moest je weer erg opletten op je benzineverbruik, want je kon alleen op bepaalde plaatsen tanken en niet zomaar, maar met benzinebonnen!! Wij moesten bijvoorbeeld naar Otrokovice achter Zlín rijden dat toen nog "Gottwaldov" heette, toch een hele trip vanaf Hošťálková (bij Vsetín). Meestal combineerden we dat dan maar met een toeristisch tripje. Ook kon je vroeger gewoon lekker doorrijden naar Slowakije zonder bij een grens te moeten wachten, dat was wel ff wennen toen er opeens slagbomen stonden 10 jaar later. Slowakije was erg arm en het kwam ook veel armoediger over dan Tsjechië. Hetgeen de meeste indruk op me heeft gemaakt is hoe er op een gegeven moment in de arme dorpen in het tatra gebergte vanuit het niets 20 zigeunertjes achter onze auto aanrenden al bedelend en al gauw zagen we waar ze vandaan kwamen; krotten met golfplaten dakjes wat meer op hutten leken die door kinderen gebouwd waren. maar dat waren echt hun woningen. Nu klinkt alles heel somber en er waren ook heel veel trieste dingen natuurlijk, maar er was wel een hele andere sfeer te proeven dan tegenwoordig, niet alleen omdat ik toen kind was, maar alles was anders. En nu zie je steeds minder verschil met het "westen" dan toen. Bijvoorbeeld stadsbeelden die overheerst worden met McDonalds enz., nouja dat hoef ik niet eens uit te leggen. En begrijp me niet verkeerd, het is goed dat ze meegaan met de tijd ipv 30 jaar achter te lopen...Oja, wie herinnert zich de zmrzlina, heerlijk getapt vanuit een loketje midden in de stad, meestal keuze uit 1 of 2 smaken.... heerlijk waren die!!! en op sommige plekken kun je ze nog kopen, al staat er nu een 0 achter het bedrag van destijd 2 KČS.. inderdaad... Československo... die tijd krijgen we nooit meer terug!!!
RuPaMíŠá is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-09-06, 20:30   #30
VIP Lid

Kajuna's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
RuPaMí schreef:
Oja, wie herinnert zich de zmrzlina, heerlijk getapt vanuit een loketje midden in de stad, meestal keuze uit 1 of 2 smaken.... heerlijk waren die!!! en op sommige plekken kun je ze nog kopen, al staat er nu een 0 achter het bedrag van destijd 2 KČS.
Ik ik ik :dank u:
Kajuna is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels