het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 11-05-07, 18:08   #41
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Het is eenvoudig onzin om te zeggen dat op het blok vermeld moet staan welke overtreding(paragraaf).Dat gebeurt dus NOOIT.Zelfs de desbetreffende veldwachter weet dat niet exact.Hij heeft het ook maar van horen zeggen.Vraag het maar ter plekke, hij of zij weet het niet exact.Deze hele discussie heeft geen enkele zin.Navraag bij officiele politie-instanties leert dat de wet voorschrijft dat je ten allen tijde je voertuig onder controle moet hebben.Dus in dit geval aquaplanning betekent dat je je voertuig niet onder controle hebt en daarvoor krijg je een boete.De grootte van die boete is variabel.Kan zijn tussen de 200 en 3000 kronen.Maar ook in Tsjechie hebben ze geleerd.Een aanrijding veroorzaken in Duitsland kost een Tsjech 150 euro, dat is meer dan een kwart van zijn maandinkomen.Dus de Tsjechische politie legt buitenlanders direct een boete op die varieert tussen 50 en 150 euro.De duitse politie houdt ook geen rekening met het maandinkomen van een Tsjech.Boontje komt om zijn loontje.Te hard rijden en van de weg afraken door aquaplanning.Eigen schuld.Einde discussie.
Fredsr is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-05-07, 18:37   #42
Sas
Super Lid

Nationaliteit:
Waarom einde discussie, wie bepaalt dat? Je mag hier best over discusieren want ik ben het dus absoluut niet met je eens. Maar dat heb ik al laten weten. Maar daarvoor hoeven de anderen de mond nog niet gesnoerd te worden.
Sas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-05-07, 10:26   #43
VIP Lid

Nationaliteit:
bij de volgende reis even langs het politiebureau met de betreffende bonnetjes. en vragen waarom.
wel zeer beleefd blijven en iemand meenemen die wat kontakten heeft....
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-05-07, 12:29   #44
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Het is de standaard procedure. Ongeval = fout gemaakt, dus betalen maar. Is mij ook overgekomen en ook heb ik het van andere mensen gehoord. De politie daar heeft andere achtergrond dan die aardige politiemannen en vrouwen in NL.
motyl is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-05-07, 14:32   #45
Actief Lid

pekar's avatar

Citaat:
Esthertje schreef:
In Nederland heb je toch ook woonerven, waar je maar 30 mag
Nou Es, ik weet niet of je al onderweg bent, waarschijnlijk wel, maar als je in Nederland met 30 over een woonerf scheurt krijg je ook een bekeuring. Op een woonerf mag je namelijk maar stapvoets rijden.
pekar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-07, 12:07   #46
Gast

* Elišká *'s avatar

Nationaliteit:
Niet allemaal, maar over het algemeen krijg ik het gevoel dat gedacht wordt dat alleen de buitenlanders zo'n boete krijgen opgelegd en dat de agent de boete met een natte vinger vaststelt.
Hier wil ik even tegenin gaan. Vorig jaar (in de winter/veel sneeuw) zaten wij in een restaurant te eten. Op een gegeven moment komt de ober naar ons toe, er had een Tsjech tegen onze auto aangezeten (uitgegleden door de sneeuw): bumper in elkaar en verlichting kapot. Die Tsjech was het dus keurig komen melden binnen en de politie was al onderweg, die had ie al gebeld. Nu heb ik 2,5 jaar Tsjechische les, maar tijdens het politiegesprek was het niet te volgen, maar goed uiteindelijk werd alles genoteerd en toen moest die Tsjech dus ook een boete betalen! Er was alleen maar schade aan onze auto, niet aan wegdek, berm, vangrail of wat dan ook. Dus waarschijnlijk krijgt de veroorzaker gewoon standaard een boete opgelegd, ongeacht wat de nationaliteit is!
Wij kregen alleen wat papieren, waaronder een vrijbrief voor de douane (geen schuld voor schade) en de verzekering in NL heeft alles keurig geregeld.
Ik vond het eigenlijk wel sneu voor die Tsjech, hij had alles keurig gemeld en geregeld en krijgt toch een boete! Ze kunnen hier nog wat leren van die man, want hier kijken ze om zich heen of niemand wat gezien heeft en rijden gewoon door!
* Elišká * is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-07, 15:08   #47
Actief Lid

pekar's avatar

Nou Eliska, eerst maar gefeliciteerd met je verjaardag maar ik vind het wel jammer dat je denkt dat ik zo maar weg rijd na een schade veroorzaakt te hebben. Potje breken is potje betalen is mij altijd bijgebracht.

Daarbij heb ik zelf een nare ervaring in Tsjechie waar een onverlaat mijn auto van voor tot achter bekrast. Het gaat me echter te ver om nu alle Tsjechen maar als vandalen te beschouwen.

Ofwel, misschien zijn er overal eerlijke en oneerlijke mensen.....
pekar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-07, 22:07   #48
Gast

* Elišká *'s avatar

Nationaliteit:
Oké, je hebt gelijk, maar ik had 't gevoel dat er grotendeels negatief gedacht werd over schade in Tsjechië en de politie t.o.v. buitenlanders. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat wij een andere (niet-negatieve) ervaring hadden. Sorry, heb het misschien wat zwart/wit gebracht.
* Elišká * is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-05-07, 12:35   #49
Actief Lid

Citaat:
Fredsr schreef:
Bericht bekijken
Het is eenvoudig onzin om te zeggen dat op het blok vermeld moet staan welke overtreding(paragraaf).Dat gebeurt dus NOOIT.Zelfs de desbetreffende veldwachter weet dat niet exact.Hij heeft het ook maar van horen zeggen.
Niet te stellig, want je zit toch een beetje verkeerd. Het vermelden gebeurt dus wel, en de veldwachters zijn zeer goed in staat om je het hoe en waarom uit te leggen (helaas) van de aan jou opgelegde boete. Voorwaarde is wel dat je Tsjechisch spreekt natuurlijk. Verder moet het altijd op je blok vermeld worden anders niet aannemen.
utopenec is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-05-07, 17:08   #50
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
C.P. schreef:
Bericht bekijken
Sas,ik ben het helemaal met je eens, iedereen doet hier alsof hij een misdrijf heeft begaan het enige wat ik vraag is hoe kom je achter de uitzonderingen.De enige die heeft geantwoord is Punkenstein klaar als een klontje.
En je krijgt zowat het hele forum over je heen dat je eerst op de hoogte moet stellen van de verkeersregels die in het buitenland gelden prima dat heb ik ook gedaan. en dan nog ik wil alleen wat weten, en niets over boetes wel of niet betalen of terugkrijgen.
Altijd wordt er gewezen met een vingertje laten we ophouden met die flauwekul zoiets gebeurt en niemand van ons was erbij en weet wat er werkelijk gebeurd is, en of er een bon werkelijk is uitgeschreven, of het afpersing was daar kun je nu niets aandoen. Je moet gewoon op je hoede zijn als buitenlander vwb verkeersregels en deze zo goed mogelijk naleven.
Een vraag en deze wordt gewoon uit zijn verband gerukt.
Prima iedereen bedankt voor zijn reactie en wij zijn weer een wetenschap rijker.

Kees
Wie wijst er nu met een vingertje? Naar de politieagent mag dat wel? Of zijn dat geen mensen.

We waren er niet bij? En misschien was het voor iedereen wel een vervelende situatie

Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels