het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 13-11-07, 12:53   #21
Actief Lid

Jan57's avatar

Nationaliteit:
Praag, augustus 2007

Samen met een groepje Nederlanders slenteren we door de stad. Onze aandacht wordt getrokken door een aantal vlaggen en een groep mensen aan het einde van een straat. Nieuwsgierig naar de festiviteiten lopen we er naar toe. Dichterbij gekomen blijken drie soorten mensen aanwezig te zijn, pers, politie in een kring om een groep neonazi’s. Ik heb nog een paar foto’s gemaakt en we zijn weggegaan, geen feestje dus.

Een paar uur later zien we dezelfde groep neonazi’s in hun stoere leren jassen, kaalgeschoren hoofden en vlaggen over een brug teruglopen naar het centrum. Langs de groep rijden stapvoets de politiewagens mee. Mijn aandacht wordt getrokken door één van die stoere jongens. Hij laat een papiertje vallen en ziet op dat moment een politiewagen voorbijrijden. Hij bedenkt zich geen moment draait zich om en raapt het papiertje op en werpt het in een prullenbak langs de weg.

Milieubewust of toch niet zo stoer door de aanwezigheid van de politie? Ik vraag het me af.

Iedereen verdient respect die ook een ander respecteert. Dat is mijn motto.
Jan57 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-07, 15:49   #22
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Macek schreef:
Bericht bekijken
En ik wilde ze alleen maar een flink pak slaag geven, ik begin een watje te worden!
*kijkt stoer*
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-07, 15:58   #23
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jan57 schreef:
Bericht bekijken
Iedereen verdient respect die ook een ander respecteert. Dat is mijn motto.
Ik respecteer iedereen die het verdient, maar dat een groep neonazi's een mars wil houden door een joodse wijk, gaat mijn verstand te boven.
Daar kan ik absoluut geen respect voor opbrengen. Ik begrijp er helemaal niets van. Wat voor doel hebben ze voor ogen. Nogmaals, ik vind ze dom en kwetsend en ze krijgen mijn respect niet. Nooit.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-07, 16:06   #24
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
zijn er geen foto's verder?

Tsjechie heeft veel van dat Nazi tuig helaas...
Ik ben ze liever kwijt dan rijk..
een groep vrienden van mij zijn door nazi's in elkaar geslagen
in onze buurt eentje zelf neergestoken in zijn buik.
Alleen omdat ze een opmerking maakte naar een Nazi die door het
park heen Sieg Heil aan het schreeuwen was. leuk volk...
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-07, 19:23   #25
Rijk&
Gast

Ooit heb ik mij met hand en tand verzet tegen de gevestigde orde, en dat is niet altijd publieks en/of maatschappij vriendelijk geweest. het begrip 'provo' zal velen onder u herinneren aan de bezetting van het 'Maagdenhuis' maar ook de semi geweldloze acties tegen de politie en ordetroepen, het ontruimen van een kraakpand, ging niet even vreedzaam en zeker niet zonder geweld van beide zijden. Zelfs de rechter die oordeelde toonde respect.

Nu anno 2007 denk ik nog eender, echter wat mij toen ontbrak was respect en waardigheid. Wat wij als krakers wel kregen van o.a. een college van B&W, maar ook van de Rechter.

Ik ben en bljf van mening, dat ondanks het feit dat neo-nazisme verwerpelijk is, dat de aanhangers ervan het respect behoren te krijgen, waardoor een dialoog mogelijk wordt.

Tsjechië heeft lang onder diverse 'jukken' bestaan en maakt nu een ontwikkeling door die democratie heet, bij die ontwikkeling komen dus ook de excessen voor.

En uit het nieuwsbericht blijkt dus dat de 'overheid' met gepaste maatregelen heeft ingegrepen. Vermoedelijk zal er ook wel op politiek niveau een dialoog gaande zijn om in elk geval de 'scherpe kantjes' van deze verwerpelijk stroming wat af te vlakken.

Maar wat ik eerder al zei: einde forumpost.
  Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-07, 22:00   #26
Actief Lid

Jan57's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
mayca schreef:
Bericht bekijken
Ik respecteer iedereen die het verdient, maar dat een groep neonazi's een mars wil houden door een joodse wijk, gaat mijn verstand te boven.
Daar kan ik absoluut geen respect voor opbrengen. Ik begrijp er helemaal niets van. Wat voor doel hebben ze voor ogen. Nogmaals, ik vind ze dom en kwetsend en ze krijgen mijn respect niet. Nooit.
In 1 zin zeg ik dus hetzelfde als jij.
Oud 13-11-07, 23:19   #27
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Sorry Jan, ik geloof dat ik je verkeerd had begrepen.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-11-07, 07:38   #28
Actief Lid

Jan57's avatar

Nationaliteit:
Oud 15-11-07, 10:07   #29
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
kukel schreef:
Bericht bekijken
Ach, ik vind het altijd moeilijk.
Eigenlijk ben ik een tegenstander van het verbieden van demonstraties.
Laat maar zien wie de tegenstanders zijn.
Je kan ze dan observeren en kijken wie ze zijn.

Anders verdwijnen ze ondergronds en ben je het zicht kwijt.

En demonstreren voor een goede zaak is voor de een wat anders dan de ander.

Ik zou ze hebben laten demonstreren en had goede voorlichting gegeven van hetgeen ze hadden willen bereiken.
Ik ben het helemaal met mijn gewaardeersde forumlid eens, een gezonde democratie moet dergelijke uitwassen kunnen hebben. Het verbieden van welke partij dan ook is in mijn ogen verkeerd, de lieden gaan ondergronds en zo woekert het gezwel verder. Beter is zoals Kukel aangaf de lieden te kennen en zo passende maatregels te nemen, en fasisten die door een joodse wijk marcheren verdienen een gezond pak slaag dat is voor mij een "passende maatregel".
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-07, 10:30   #30
Rijk&
Gast

tja, ieder zo zijn of haar mening. Ik zelf heb in de loop der jaren ontdekt dat een dialoog aangaan een beter effect geeft op zaken waarvan de 'maatschappij' van vindt/vond dat ze 'het daglicht' niet konden verdragen.

Uiteraard zullen er altijd excessen bestaan waar zoals macek al aangaf een stabiele democratie tegen moet kunnen.

Dagelijks heb ik te maken met mensen van jong tot oud, en allemaal hebben ze een andere visie op de maatschappij en de waarden die daaraan gegeven wordt, maar over één ding zijn ze het meestal wel eens; vrijheid van meningsuiting, geloof Maar vooral ontwikkeling.

Neo facsisme is een tendens die altijd samengaat met economische destabilisatie en de verschraling van het persoonlijk beleven. deze conjucturele ontwikkeling is een cyclus die is ontstaan op het einde en begin van de 17e en 18e eeuw en zal voort blijven bestaan zolang sociale verschillen benadrukt blijven.

Gelukkig kunnen we ons prijzen met een stukje historisch besef dat voorkomt dat excessen abcessen worden in het 'lichaam dat democratie' heet.
  Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels