het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 23-02-06, 15:35   #51
Super Lid

Erikita's avatar

Nationaliteit:
Heel interessante topic. Ik moet ook eerlijk zeggen dat de resultaten van dit onderzoek mij verbazen; ik had Tsjechië zeker niet zo hoog op de lijst verwacht. Inmiddels is het ook duidelijk dat die resultaten relatief zijn en dat Tsjechië op bepaalde punten een stuk minder goed zou scoren, maar hoe dan ook is het een positief beeld.

Wat ik mij ook afvraag is hoe de gemiddelde persoon tegen het milieu aankijkt en zijn of haar maatregelen neemt.

Laten we een gem. Tsjech tegenover een gem. Nederlander zetten en vanuit cultureel opzicht kijken waarin ze verschillen en waar ze wellicht hetzelfde doen.

Dat Tsjechen meer recyclen dan Nederlanders is een feit; dit heeft niet zozeer te maken met zorg voor het milieu, maar is cultuurbepaald, simpelweg omdat er in het verleden bezuinigd moest worden; glazen potten worden bewaard om groente en fruit in te maken, apparatuur wordt eerder gerepareerd dan vervangen door nieuwe, kranten en oud papier worden bewaard om mee te stoken.
Brengt ons bij het volgende; wie is er nu milieubewuster bezig, de Nederlander die zijn oud papier in de papierbak gooit of de Tsjech die hordes rook uit zijn schoorsteen laat komen?
Antwoord ligt voor de hand...

Als ik een gemiddelde straat in een grote stad in Tsjechië vergelijk met één in Nederland is de Tsjechische straat absoluut schoner, je zou denken dat wie meer respect voor zijn omgeving heeft, bewuster omgaat met het milieu.

Tsjechen verbouwen veel hun eigen groenten en fruit of kopen deze producten van een bekende. In de grote steden is dit uiteraard minder en zowieso is er een trend dat steeds meer mensen hun boodschappen in grote supermarkten doen met producten die uit het buitenland komen.

Ongetwijfeld is in Tsjechië de binding met de natuur groter; de mensen besteden er nu eenmaal meer tijd in dan in Nederland en laten we hopen dat ze er goed en bewust mee om blijven gaan...
Erikita is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-02-06, 19:24   #52
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Zaterdag is opnieuw een vrachtwagen met huishoudafval aan de grens tegengehouden. Ditmaal aan de grenspost van Rumburk. Na controle van de papieren door oa de douane, is de wagen teruggestuurd. Gedurende de laatste weken zijn ondertussen reeds een tiental illegale stortplaatsen gevonden.

radio.cz
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-03-06, 09:44   #53
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Nederlandse eigenaar afvaldump Tsjechië zegt van niets te weten

De Tsjechische autoriteiten betichten een Nederlander ervan meegewerkt te hebben aan de illegale stort van Duits huisvuil in het noorden van Tsjechië. De betrokkene zelf, W. Hendrickx uit het Overijsselse Bergentheim, ontkent iedere betrokkenheid. „Ik wist van niets“, zegt Hendrickx, die twee agrarische bedrijven heeft in het Tsjechische Libceves. Enkele weken geleden werd op één van de terreinen een miljoen kilo illegaal gedumpt Duits huisvuil in brand gestoken, kort nadat de smurrie was ontdekt. Het duurde dagen voordat het vuur gedoofd was.

Hendrickx: „Ik heb daar twee bedrijven. Dit bedrijf was verhuurd. Het afval zou tijdelijk gestort worden, in afwachting van verwerking. Het ging om plastic, lompen en papier. Ik heb dat bedrijf met een Nederlandse compagnon in 1998 gekocht. Ik heb gehoord dat kinderen uit het dorp het spul in brand hebben gestoken.“

Volgens de Tsjechen ging het om huisvuil dat illegaal gestort was. De brand is bewust aangestoken. Er zijn drie jerrycans met benzineresten op het terrein aangetroffen.

Hendrikcx heeft sinds begin 1999 ter plaatse een Tsjech als zaakwaarnemer. De autoriteiten hebben hem opgedragen ervoor te zorgen dat de afvalresten binnen tien dagen zijn verwijderd. Ook wordt vervolging ingesteld. De maximale boete voor illegale stort is 300.000 euro. Het tweede landbouwbedrijf van Hendrickx in Libceves staat te koop voor 650.000 euro. Ook dat is verhuurd. De grond, 100 hectare, wordt niet bewerkt en is vrij toegankelijk.

Bron: PZC
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-06, 08:13   #54
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
Olie vervuiling in de Elbe

bron : Prague Daily Monitor

http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L03744362.htm

de vervuiling zou +/- 500 liter zijn, een vlek van 15 kilometer lang.
de olie is zondag 5/3/2006 ontdekt. direct na het constateren van de olievlek zijn er stroomafwaarts drijvende barrierres in de rivier gelgd. de duitsers zijn uiteraard verontrust, zij liggen stroomafwaarts.
enige maanden geleden was er al een chemische lozing/ongeluk.
het is nog onbekend waar het lek is, wat deze verontreiniging heeft veroorzaakt.

NB : dit jaar maar ff niet naar een camping aan de Elbe .....
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-06, 08:21   #55
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Vašek schreef:
Nederlandse eigenaar afvaldump Tsjechië zegt van niets te weten
.....
Hendrickx: „..... Ik heb gehoord dat kinderen uit het dorp het spul in brand hebben gestoken.“
.....
De brand is bewust aangestoken. Er zijn drie jerrycans met benzineresten op het terrein aangetroffen.
Die Tsjechische kindertjes pakken het professioneel aan, zeg...
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-06, 10:57   #56
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
carmarnkp schreef:
NB : dit jaar maar ff niet naar een camping aan de Elbe .....
Dat is gelukkig een beetje voorbarig, zolang doet vuil (met water) er niet over om van A, het begin naar B, het eind van een rivier te stromen!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-03-06, 14:29   #57
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Vanmorgen is weer een vrachtwagen met afval aangehouden op de grens bij Cheb. Lading bestond merendeels uit plastic en papier.

Chauffeur zei dat die van plan was naar Duitsland te gaan en de weg wilde afkorten. Volgens zijn papieren zou hij levensmiddelen vervoeren.

Vanaf 1 maart is de douane extra waakzaam op buitenlands vrachtverkeer en met succes. Dit is al zesde illegale transport die douane terug naar Duitsland stuurt.

Bron: iDNES
Oud 09-03-06, 19:19   #58
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Ook vandaag is weer een Duitse vrachtwagen met illegaal afval aangehouden op de Tsjechische grens. Dit keer was het grensovergang Cinovec bij Teplice in het noordwesten van Tsjechië. Vrachtwagen is teruggestuurd.

Bron: České Noviny
Oud 17-03-06, 10:47   #59
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Nieuwe wet illegaal afval

Er is een nieuwe wet in de maak over het naar Tsjechië brengen en storten van illegaal afval. Voorstel is al door de snemovna aangenomen. Vervolgens moet het nog senaat en Klaus goedkeuren.

In de nieuwe wet worden onder andere boeten aanzienlijk verhoogd tot maximaal 50 miljoen kronen. Ook de politie krijgt meer bevoegdheden om “verdachte” transporten aan te houden en controleren.
Oud 17-03-06, 12:27   #60
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
..... en nu maar hopen dat Santa Klaus er niet een veto tegenaangooit
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels