|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#71 |
|
VIP Lid
|
Mijn voorbeeld van de huizen die ze krijgen, dat gebeurd continu in heel Tsjechie. Etc etc... Men probeerd echt wel hun situatie te verbeteren. Hoe vaak ziet men in NL dat mensen hun huis slopen enzo? Ik heb t iig nog niet gezien. Dus men probeerd de cirkel te doorbreken. Ik houdt dit ook niet tegen hoor. Zou mooi zijn als het zou gebeuren. Maar toch, ik vind het niet gek dat het niet gebeurd.
Heeft er iemand een idee dan wat er zou moeten gebeuren om het te verbeteren? Zijn er al Roma-Zigeuners met ideen gekomen? Volgens mij vinden de meeste het zelf wel best zo... |
|
|
|
|
|
#73 |
|
VIP Lid
|
Geen idee of alle, paar bij ons in de stad zo goed als afgebroken, andere gewoon alleen dingen vernield. En er zijn meer gevallen van bekend in CR ja...
Vind t al heel wat dat ze een huis kregen, zijn zat Tsjechen die hulp nodig hebben en die het niet krijgen. Maar als ze blijkbaar geen huis willen, wat dan wel? Misschien vinden ze het wel best zo. Ik heb ze nooit gevraagd, maar krijg wel de indruk. Maar goed, misschien dat ik niet helemaal goed verwoord wat ik wil zeggen, dus hoop niet dat t verkeerd over komt. Om op de eerste post terug te komen van het topic. Nee, de situatie verbeterd niet erg nee, en zie hem voorlopig niet snel verbeteren ook. Rede waarom ik dat denk zullen jullie al wel hebben meegekregen geloof ik... Groeten Erik |
|
|
|
|
|
#74 | ||||
|
Lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#75 |
|
VIP Lid
|
Punk schreef: Behandel iedereen gelijk, daar begint het mee. Bestraf crimineel en asociaal gedrag; help en beloon wie daar recht op heeft. Ongeacht de afkomst.
Hier kan ik me helemaal in vinden. Maar of het haalbaar is? Als mens ga je uit van je leermomenten. Als je ooit bent overvallen oid ben je de volgende keer extra alert. Wie durft nog in te grijpen /commentaar te geven als er iets crimineels gebeurt,en hoe lang duurt het voordat er politie ter plaatse komt. Maar het is het proberen zeker waard. Hilde |
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
VIP Lid
|
Het is mooi zo discussieren over Roma's, zo van ver weg, vanuit Nederland. Wie van jullie hier, die zeggen dat die arme zigeuners door Tsjechen allemaal worden gediscrimineerd, ook zoiets van dichterbij heeft meegemaakt? (het verhaal van Lisa F. ben ik ondertussen niet vergeten, hoor)
Ik snap volkomen waar het Pepo en Erik over hebben en aan de andere kant snap ik ook wel waar Punkenstein voor staat (al ben ik er niet mee eens). Jullie kunnen hier over de Roma's praten totdat jullie hier bij neervallen. De situatie van Roma's verbetert niet of zeer langzaam. Eerst moeten ook zij zelf willen (integreren, noem het hoe je zelf wilt) Diegene van hun die anders willen leven dan ik uitgewoonde huizen dit al lang hebben gedaan. Met de hulp of zonder. Iets anders is dat ook deze Roma's nog steeds vreemd worden aangekeken door de meerderheid van de "blanken" - en dit verbetert ook niet totdat er meer Roma's zal zijn die de vloer in hun nieuwe huis niet in de kachel zullen stoppen, die niet elke maand voor de uitkering in de lijn zullen staan maar die op de televisie het nieuws zullen vertellen of die achter de kassa zullen staan ..
|
|
|
#78 |
|
Legende
|
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=e9942i20060502 er is weer eens een rapport opgemaakt betreffende de Roma's om EU geld te krijgen van 2007-2013, om tot een verbetering te komen van de situatie van de Roma's. NB : dit is geen poging om de "discussie" weer te doen oplaaien, maar om aan te geven dat men toch van verschillende kanten druk bezig is om aandacht te vragen voor het probleem en ook om er aan te gaan werken, zowel vanuit de Roma's zelf als van de regering van CZ en de EU. over 1-2 generaties zullen we hopelijk de resultaten goed moeten kunnen beoordelen.
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Legende
|
'Beter onderwijs Roma-kinderen noodzakelijk'
Wijdverbreide discriminatie en stigmatisering belemmeren de integratie van Roma- of zigeunerkinderen in onderwijsinstellingen in de lidstaten van de Europese Unie. De EU-regeringen dienen meer te doen aan gelijke behandeling en de bestrijding van apartheid. Dit is de voornaamste aanbeveling van een woensdag gepubliceerd rapport van het in Wenen gevestigde Europese Centrum van Toezicht op Racisme en Xenofobie.
Roma-kinderen staan vaak niet ingeschreven bij instellingen voor lager onderwijs en, als zij dat wel zijn, vallen zij vaak op door absenteïsme en voortijdige schoolverlating. Het gevolg is dat Roma een slechte positie innemen op de arbeidsmarkt, aldus het rapport. De onderzoekers bevelen verschillende maatregelen aan om het volgen van onderwijs te bevorderen, zoals aandacht voor kleuteronderwijs. Ook vrouwen zouden van meer begeleiding en een beter klimaat profiteren. Met bezorgdheid wordt geconstateerd dat in Hongarije, Slowakije en Tsjechië Roma-kinderen niet zelden belanden op scholen voor bijzonder onderwijs. Het centrum pleit voor betere informatie over de geschiedenis en de cultuur van de Roma, juist ook in het onderwijs, opdat meer begrip voor hen ontstaat. De term Roma verwijst naar etnische groeperingen die zichzelf Romani of Sinti noemen. Andere benamingen zijn zigeuners en, in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Travelers. Aangenomen wordt dat het gaat om mensen die aan het einde van het eerste millennium het Indiase subcontinent verlieten en in de 14de of 15de eeuw Europa bereikten. Bron: Novum |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Legende
|
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=e3227i20060504 wederom een onderzoek, met als uitkomst : criminaliteit onder Roma's is een mythe. NB : dit is geen poging om de "discussie" weer te doen oplaaien, maar om aan te geven dat men toch van verschillende kanten druk bezig is om aandacht te vragen voor de situatie.
|
|