Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Nieuws & Actualiteiten
Roma's in Tsjechië

Roma's in Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 12-04-06, 11:54   #71
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Mijn voorbeeld van de huizen die ze krijgen, dat gebeurd continu in heel Tsjechie. Etc etc... Men probeerd echt wel hun situatie te verbeteren. Hoe vaak ziet men in NL dat mensen hun huis slopen enzo? Ik heb t iig nog niet gezien. Dus men probeerd de cirkel te doorbreken. Ik houdt dit ook niet tegen hoor. Zou mooi zijn als het zou gebeuren. Maar toch, ik vind het niet gek dat het niet gebeurd.

Heeft er iemand een idee dan wat er zou moeten gebeuren om het te verbeteren? Zijn er al Roma-Zigeuners met ideen gekomen? Volgens mij vinden de meeste het zelf wel best zo...
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-04-06, 12:49   #72
Lid

Hebben álle Roma's die een huis hebben gekregen hun huis gesloopt? Of waren er gevallen bekend?
spiderman is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-04-06, 12:56   #73
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Geen idee of alle, paar bij ons in de stad zo goed als afgebroken, andere gewoon alleen dingen vernield. En er zijn meer gevallen van bekend in CR ja...

Vind t al heel wat dat ze een huis kregen, zijn zat Tsjechen die hulp nodig hebben en die het niet krijgen. Maar als ze blijkbaar geen huis willen, wat dan wel? Misschien vinden ze het wel best zo. Ik heb ze nooit gevraagd, maar krijg wel de indruk.

Maar goed, misschien dat ik niet helemaal goed verwoord wat ik wil zeggen, dus hoop niet dat t verkeerd over komt. Om op de eerste post terug te komen van het topic. Nee, de situatie verbeterd niet erg nee, en zie hem voorlopig niet snel verbeteren ook. Rede waarom ik dat denk zullen jullie al wel hebben meegekregen geloof ik...

Groeten Erik
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-04-06, 13:42   #74
Lid

Citaat:
Erik schreef:
Geen idee of alle, paar bij ons in de stad zo goed als afgebroken, andere gewoon alleen dingen vernield. En er zijn meer gevallen van bekend in CR ja...
Je weet dus niet of er ook Roma's zijn die gewoon in hun huisje wonen en niks vernielen.

Citaat:
Erik schreef:
Vind t al heel wat dat ze een huis kregen, zijn zat Tsjechen die hulp nodig hebben en die het niet krijgen.
Ik vind het ook heel wat. Het zal wel nodig zijn. Hoeveel Tsjechen worden er overigens wél geholpen?

Citaat:
Erik schreef:
Maar als ze blijkbaar geen huis willen, wat dan wel? Misschien vinden ze het wel best zo. Ik heb ze nooit gevraagd, maar krijg wel de indruk.
Ik heb ook geen idee waarom iemand zijn onlangs verkregen huis zou vernielen. Ik weet aan de andere kant wel waarom iemand heel blij met een huis kan zijn.

Citaat:
Om op de eerste post terug te komen van het topic. Nee, de situatie verbeterd niet erg nee, en zie hem voorlopig niet snel verbeteren ook.
Ik weet niet of de situatie is verbeterd. Ik weet wel dat de situatie onmogelijk vanzelf gaat verbeteren. Iedereen moet zich dus inzetten, ondanks tegenslagen en teleurstellingen. Het vervallen naar vooroordelen, discriminatie en stigmatisering heeft nog nooit positief uitgepakt.
spiderman is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-04-06, 14:52   #75
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Punk schreef: Behandel iedereen gelijk, daar begint het mee. Bestraf crimineel en asociaal gedrag; help en beloon wie daar recht op heeft. Ongeacht de afkomst.

Hier kan ik me helemaal in vinden.

Maar of het haalbaar is?

Als mens ga je uit van je leermomenten.

Als je ooit bent overvallen oid ben je de volgende keer extra alert. Wie durft nog in te grijpen /commentaar te geven als er iets crimineels gebeurt,en hoe lang duurt het voordat er politie ter plaatse komt.

Maar het is het proberen zeker waard.
Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-04-06, 17:39   #76
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lisa F. schreef:
Mea maxima culpa, heer Punkenstein!!!! Om het maar eens simpel te zeggen: als zigeuner heb je gewoon een kl*televen omdat iedereen je a priori als crimineel beschouwt. Iedere keer opnieuw moet je bewijzen dat je een goed mens bent. Dat hoef je als blanke niet.

Tegelijkertijd zie ik de problemen natuurlijk wel, ik ben ook niet blind. Maar dat is nog geen reden om van IEDERE zigeuner automatisch het allerslechtste te verwachten.
Dan had ik het toch goed begrepen, Lisa, maar Pepo's reaktie bracht mij aan het twijfelen. Ik geloof dat hij jou héél anders begrepen heeft.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-04-06, 19:49   #77
VIP Lid

Beruska's avatar

Het is mooi zo discussieren over Roma's, zo van ver weg, vanuit Nederland. Wie van jullie hier, die zeggen dat die arme zigeuners door Tsjechen allemaal worden gediscrimineerd, ook zoiets van dichterbij heeft meegemaakt? (het verhaal van Lisa F. ben ik ondertussen niet vergeten, hoor)
Ik snap volkomen waar het Pepo en Erik over hebben en aan de andere kant snap ik ook wel waar Punkenstein voor staat (al ben ik er niet mee eens).

Jullie kunnen hier over de Roma's praten totdat jullie hier bij neervallen. De situatie van Roma's verbetert niet of zeer langzaam. Eerst moeten ook zij zelf willen (integreren, noem het hoe je zelf wilt)

Diegene van hun die anders willen leven dan ik uitgewoonde huizen dit al lang hebben gedaan. Met de hulp of zonder. Iets anders is dat ook deze Roma's nog steeds vreemd worden aangekeken door de meerderheid van de "blanken" - en dit verbetert ook niet totdat er meer Roma's zal zijn die de vloer in hun nieuwe huis niet in de kachel zullen stoppen, die niet elke maand voor de uitkering in de lijn zullen staan maar die op de televisie het nieuws zullen vertellen of die achter de kassa zullen staan ..
Oud 02-05-06, 08:24   #78
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=e9942i20060502

er is weer eens een rapport opgemaakt betreffende de Roma's om EU geld te krijgen van 2007-2013, om tot een verbetering te komen van de situatie van de Roma's.

NB : dit is geen poging om de "discussie" weer te doen oplaaien, maar om aan te geven dat men toch van verschillende kanten druk bezig is om aandacht te vragen voor het probleem en ook om er aan te gaan werken, zowel vanuit de Roma's zelf als van de regering van CZ en de EU.
over 1-2 generaties zullen we hopelijk de resultaten goed moeten kunnen beoordelen.
Oud 03-05-06, 18:44   #79
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
'Beter onderwijs Roma-kinderen noodzakelijk'

Wijdverbreide discriminatie en stigmatisering belemmeren de integratie van Roma- of zigeunerkinderen in onderwijsinstellingen in de lidstaten van de Europese Unie. De EU-regeringen dienen meer te doen aan gelijke behandeling en de bestrijding van apartheid. Dit is de voornaamste aanbeveling van een woensdag gepubliceerd rapport van het in Wenen gevestigde Europese Centrum van Toezicht op Racisme en Xenofobie.

Roma-kinderen staan vaak niet ingeschreven bij instellingen voor lager onderwijs en, als zij dat wel zijn, vallen zij vaak op door absenteïsme en voortijdige schoolverlating. Het gevolg is dat Roma een slechte positie innemen op de arbeidsmarkt, aldus het rapport.

De onderzoekers bevelen verschillende maatregelen aan om het volgen van onderwijs te bevorderen, zoals aandacht voor kleuteronderwijs. Ook vrouwen zouden van meer begeleiding en een beter klimaat profiteren.

Met bezorgdheid wordt geconstateerd dat in Hongarije, Slowakije en Tsjechië Roma-kinderen niet zelden belanden op scholen voor bijzonder onderwijs. Het centrum pleit voor betere informatie over de geschiedenis en de cultuur van de Roma, juist ook in het onderwijs, opdat meer begrip voor hen ontstaat.

De term Roma verwijst naar etnische groeperingen die zichzelf Romani of Sinti noemen. Andere benamingen zijn zigeuners en, in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Travelers. Aangenomen wordt dat het gaat om mensen die aan het einde van het eerste millennium het Indiase subcontinent verlieten en in de 14de of 15de eeuw Europa bereikten.

Bron: Novum
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-05-06, 07:32   #80
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=e3227i20060504

wederom een onderzoek, met als uitkomst : criminaliteit onder Roma's is een mythe.

NB : dit is geen poging om de "discussie" weer te doen oplaaien, maar om aan te geven dat men toch van verschillende kanten druk bezig is om aandacht te vragen voor de situatie.

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed