![]() |
|
|
#351 |
|
Moderator
|
Ik moest opeens denken aan een piepklein berichtje in Metro of Spits.
Afgelopen week (8 april) was de Internationale Dag van de Roma Is daar in Tsjechië nog aandacht aan besteed?? |
|
|
|
|
|
#352 | ||
|
Legende
|
Citaat:
novinky.cz Tentoonstelling op Namesti Miru van foto's en namen van vermoorde Roma, naar aanleiding van racistische akties, sedert 1989. idnes.cz en idnes.cz /brno Overal is muziek gemaakt en gedanst. De Internationale Roma dag bestaat sedert 1971 en is in Tsjechië in 1990 geintroduceerd. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#353 |
|
Moderator
|
Bedankt voor het opzoeken en plaatsen Freddy.
![]() |
|
|
|
|
|
#354 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Freddy: Het valt me op dat je je huiswerk blijkbaar goed doet, goed op de hoogte bent van allerlei ontwikkelingen, zorgvuldig bent in het doorgeven van je kennis. Dank je daarvoor. Ik stel het zeer op prijs.
|
|
|
|
|
|
#355 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
OK.. de meest interessante mogelijkheid m.b..t taal lijkt op dit moment het volgende te zijn:
NOVA SKOLA (The New School) The New School is engaged in the education of Romani children and the teachers of Romani pupils. Among their projects are the placing of Romani assitants in elementary school classes with Romani students. So far these assistants have been placed in schools in Prague and Usti nad Labem. For teachers of Romani pupils the foundation prepares an annual week-long course and a monthly half-day seminar. For those interested, it holds a course in the Romani language (in Prague, Ostrava, and Pardubice), courses in Romani music, a course in Wallachian (a dialect of Romany), and the foundation has a library open to the public on its premises with books on the Roma and the education of Romani children. The New School also held a writing contest for Romani students in the Romani language, and is preparing a drawing contest as well. It also issues a bulletin and presented a reading by the Romani children's author Tera Fabianova. |
|
|
|
|
|
#356 |
|
Actief Lid
|
Boeken om Romani te leren zijn verkrijgbaar in het Tsjechisch. Ik heb geen titels/ISBN-nummers, maar daar kan ik wel achter komen.
|
|
|
|
|
|
#357 |
|
Volwaardig Lid
|
Ho ff ,ik heb een paar Roma,s ingehuurd om mijn woning die ik gekocht had leeg te halen .Dat hebben ze inderdaad gedaan maar naast het forse salaris [had geen idee wat een tsjech verdient] hebben ze me ook nog bestolen.Ben er goed ziek van ,Joep
|
|
|
|
|
|
#358 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ja, zo heb ik ook 'leuke' ervaringen, met zowel Tsjechen als zigeuners. Als vreemdeling ben je nu eenmaal een makkelijk slachtoffer, je weet nog niet hoe dingen werken. Bij aankomst in dit land zijn wij beetgenomen door werkelijk iedereen die daar kans toe zag. Vooral door Tsjechen eigenlijk. Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met zigeuners beduidend beter zijn. Dus ja, ervaringen kunnen blijkbaar uiteen lopen. En niemand wordt er blij van om beetgenomen / bestolen / uitgebuit te worden... Dat is niet goed te praten overigens. Maar nu ik de houding van veel Tsjechen t.o.v. de zigeuners beter ken, begrijp ik zigeuners toch veel beter. Vandaar het protest plakkaat op mijn website www.nicodenboer.com (vandaag aangebracht overigens)
|
|
|
|
|
|
#359 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Hallo luitjes, de beloofde tussenstand:
Er is 1 Roma meisje wat aangegeven heeft bij/met/voor ons te willen komen werken. Een Slovaakse Roma. We wachten momenteel op onze permanente verblijfsvergunning, heeft nog ca. 1 maand nodig. Komende maand gaan de eerste verbouwingswerkzaamheden van start. We verwachten het eerste kind ca. juli dit jaar. Willen jullie een volgend bericht over dit onderwerp als er weer iets te melden valt? |
|
|
|
|
|
#360 |
|
VIP Lid
|
Ja hoor, schrijf maar een volgend berichtje als er weer iets te melden valt. Misschien kun je iets duidelijker zijn, of heb ik iets gemist met lezen: ik lees net dat waarschijnlijk een Roma meisje bij/met/voor jullie gaat werken. Hebben jullie daar dan een bedrijf of heeft dat ook iets met jullie als aanstaande adoptieouders te maken?
|
|
|
|