![]() |
|
|
#301 |
|
Legende
|
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Moderator
|
Roma Journaliste wint prijs
Jarmila Balazova (35) is de eerste journaliste van Roma-afkomst die de Karel Havlicek Borovsky Prijs in ontvangst heeft mogen nemen van de Tsjechisch Literaire Stichting.
Zij combineert werk voor radio, televisie en geschreven pers voor zowel Roma- als niet-Roma "Ik hoop dat niet dat mijn identiteit en de daarmee samenhangende onderwerpen reden zijn geweest voor deze prijs", zei Balova op de ceremonie voor de prijsuitrijking. Van de prijs (Kc 50.000,-) schenkt ze de helft aan Unicef Bron: Prague Daily Monitor Laatst aangepast door Gorrit; 25-05-07 om 11:09. |
|
|
|
|
|
#303 |
|
Actief Lid
|
hierbij een intressante link .
op czechslovakforum. http://www.czechslovakforum.be/viewt...er=asc&start=0 vooral de info van luc bespreekt mijn inziens beide zijden. |
|
|
|
|
|
#305 |
|
Legende
|
Nog tot eind deze maand loopt een unieke fototentoonstelling over Roma's en Sinti. Het was president Klaus die de tentoonstelling opende. cestiromove.ecn.cz
Ook radio.cz ![]() |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Pivonist
|
Vanmorgen was in het nieuws dat in Tsjechië, met name de Romajongeren het goed doen, met hun Roma HipHop veroveren ze Tsjechië en misschien ook wel Europa. Dus ook weer goed nieuws behalve voor diegene die niet van hiphop houden, maar ik vind hip hop wel leuk ondanks dat ik zelf nog niet kan hiphoppen.
|
|
|
|
|
|
#307 |
|
Legende
|
Schadevergoeding voor sterilisatie
Een dertigjarige Roma vrouw, Iveta Cervenakova, moet een bedrag aan 500.000 kronen, ongeveer 18.000 euro vergoed worden, omdat ze buiten haar medeweten in het gemeentelijke ziekenhuis van Ostrava in Moravië werd gesteriliseerd. Dat is het vonnis dat, deze vrijdag, voor het regionale Hof van Ostrava is gevallen.
Volgens Kumar Vishwanthan, van de vereniging Vzajemne souziti, die zich met de romaproblematiek in Ostrava bezighoudt, zou het bedrag aan Iveta Cervenakova door het gemeentelijke ziekenhuis betaald moeten worden. Het gaat om, aldus Kumar Vishwantan, de eerste schadevergoeding van een vrouw slachtoffer van een sterilisatie die in Tsjechische Republiek wordt verplicht. radio.cz Zie ook novinky.cz |
|
|
|
|
|
#309 |
|
Gast
|
Ik begin met een vreemd gevoel dit bericht te schrijven; Ik ben een achter-achter kleinkind van een Romae En ik wil jullie iets vertellen dat ik persoonlijk in 1977 daags voor kerst hebt ervaren.
Halfweg de avond slaat mijn hond aan ik schrik wakker en ruik een brandlucht. kort smen gevat in onderbroek met een hond buiten in de kou geen dak geen eten geen kleding. Op een kleine kilometer weg een kamp. Al snel wordt ik opgevangen door een oudere vrouw lal.... ik kan jullie verzekeren dat ik de mooiste kerst van mijn leven beleeft hebt. zonder aanzien des persoons werd ik opgenomen in de familie. en nog zal ik slechts met respect en weemoed spreken over roma's Naturlijk zal er een deel zijn dat zolang onderdrukt is. dat ze zich bij overlevering er aan onderworpen hebben, maar het geeft ons geen recht om daarmee een hele bevolkingsgroep in een hokje te douwen. |
|
|
|
#310 |
|
Actief Lid
|
Hoi Rijk ff een reactie op jouw bericht over Roma's...bedoel je dat jullie onderkomen is afgebrand ?
Als je daar staat met alleen je onderbroek aan en niets meer..., zal een ieder jou helpen...dat is mijn gevoel, als mens..,en als je openstaat en het gevoel "binnenlaat" ben je op de goede plek bij deze mensen en zullen hun laatste hap eten en drinken met je delen. Dát heb je aan den lijve ondervonden,geweldig gevoel !!! Groet, Doni ![]() |
|
|
|