het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 26-02-07, 08:13   #251
Actief Lid

apolonia's avatar

Nationaliteit:
Dan maar hopen dat de Romas zelf wat in deze melk mogen brokkelen.
En het niet weer opgelegt word zonder kennis van deze (niet Europeese) cultuur.
Dat van die vrije tijd vind ik vreselijk klinken.
Zelf! zou ik beginnen met wat meer opvoeding van de Gadje ( niet Romas/Burgers) gemeenschap .
En op hun scholen wat meer kennis over de Roma bevolking en cultuur geven.
Te beginnen bij alle veroordelingen , wie weet word het dan nog iets.
apolonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-03-07, 07:14   #252
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/en/32/c...059/index.html

de Katholieke Kerk gaat ook extra hulp bieden aan de Roma's die uit Vsetin gedeporteerd zijn.
de organisatie gaat zelf ook nog een keertje kijken bij de mensen thuis, want er is veel informatie en des-informatie in de media geweest.
de hulp zal voornamelijk bestaan in het repareren van de huizen.
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-03-07, 08:55   #253
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:

http://launch.praguemonitor.com/en/5...nal_news/3687/

minister Cunek verklaarde na een werkbezoek aan Chanov en Janov :
"de situatie van de Roma's zal in de toekomst wel verbeteren, maar zij zullen toch ook betaalde banen dienen te gaan vervullen."
de Roma's (1.600 mensen) in Chanov hebben een gezamenlijke huurschuld + gas-licht-waterschuld van zo'n CKR 81 miljoen.
zelfs toen het water werd afgesloten, werden de openstaande rekeningen niet betaald.
de komende jaren kan Tsjechie het leuke bedrag van CKR 13 miljard uit een EU sociaal fonds krijgen om de situatie van de Roma's te verbeteren.
Cunek geeft de regeringen vanaf 1970 de schuld van de huidige situatie van de Roma's in Tsjechie.
Oud 27-03-07, 07:40   #254
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:

http://launch.praguemonitor.com/en/5...nal_news/3749/

de Roma's die door meneer Cunek in Vsetin uit hun huizen zijn gezet, proberen hun leven weer op te bouwen in Jeseníky.
1 van de tientallen families, de familie Kandraè, leeft nu in een amper leefbaar huis en heeft hen met een onmogelijke financiele strop bezorgd.

roma.jpg
Oud 27-03-07, 07:59   #255
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:

http://launch.praguemonitor.com/en/5...nal_news/3669/

minister Stehlikova zal een wetsvoorstel indienen wat onvrijwillige sterilisatie bemoeilijkt.
deze wet zal vooral ten goede komen van de Roma's.
in de afgelopen decennia zijn tientallen Roma vrouwen zonder hun goedkeuring en medeweten gesteriliseerd.
Oud 27-03-07, 08:44   #256
Actief Lid

apolonia's avatar

Nationaliteit:
Wat de sterilisatie betreft, was dit al jaren bekent bij het Europees Parlement en div andere Humanitaire Organisaties.
Maar er werd niks ondernomen behalve een vingertje omhoog .
Er na is er nooit gecontroleerd of dat geholpen heeft en zijn deze sterilisaties gewoon door gegaan.
Na alles wat ze is aangedaan! waarom de electra betalen?
Laten de regeringen terug betalen aan alles wat hun afgenomen is.
De enige die deze schuld betaald heeft is Nederland met een bedrag van 14 miljoen (onder beheer van de Roma/Sinti Organisatie .LRSO)
De Katholieken gemeenschap /Vatican heeft best wat Romabloed aan hun handen.
En uiteindelijk heeft het Vaticaan nu onder "immigranten hulp" de Roma en Sintis onder hun hoede genomen.
Wat deze 13 miljard aangaat , hoop ik dat deze niet direct in Tsjechische handen komt, maar in die van de Roma organisaties aldaar.
apolonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-03-07, 09:37   #257
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Apolonia schreef:
Bericht bekijken
Na alles wat ze is aangedaan! waarom de electra betalen?
Laten de regeringen terug betalen aan alles wat hun afgenomen is.
het stuit mij tegen de borst dat iemand mij verplicht de romas te betalen.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-03-07, 10:12   #258
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Apolonia, ik vind dat je heel erg rechtlijnig reageert, het is niet zo dat alleen "alle anderen" verkeerd handelen en de Roma's "alles" goed doen.
Het ligt "iets" genuanceerder en de Roma's hebben er voor een deel ook zelf schuld aan dat ze zo behandeld worden.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-03-07, 12:03   #259
Actief Lid

Nationaliteit:
Wat sommige Romas afgenomen was is recht om grote families te hebben en het gebeurde grotendeels op grond van medische redenen en gelijk met een keisersnee bevaling. Niet dat iets goed kan maken dat zo iets zonder goede voorlichting gebeurt.
Het is erg als je alleen een of twee kinderen kan krijgen, zeker als je van grote families houdt en kinderbijslag grootste deel van je inkomsten maakt.
In boven genoemde articel kan je lezen dat er 81 milioen schuld is op 1600 mensen. Dat is meer dan 50 000 kronen de kop. Hoe lang moet je niets betalen om zo ver te komen als kleinste familie 4 leden heeft (200 000 kronen)?
Als je in jouw huisje in Tsjechie twee maanden geen voorschot aan elektra betaalt zit je zonder stroom. Hoe groot is jouw schuld dan? 2000 kronenper huis? Als je afrekening niet betaald stat een deurwaarder bij jou op de stoep. Niet bij Roma.
Romas worden al jaren anders behandeld. Dat is waar. Hun schulden worden mischien nu door staat of EU betaald.
Over die woningen waar ze heen gingen. Niet veel inderdaad maar ook niet slechter dan zij moesten verlaten (door niet te betalen zonder water, elektra en gas) En gaan zij zelf iets er aan doen? Nee, het is beter op de TV laten zien dat achter halflos behang vocht is dan het afhalen en muren witten. Maar mischien woorden zij geholpen door vrijwiligers uit andere steden of landen of wordt het door EU betaald. Even afwachten dus.
Ik weet zeker dat er tussen goede en hardwerkende mensen zijn. Die zijn hellaas niet te zien op TV en soms hebben zij het dubbel moeilijk. Met blanken en hun eigen ook.
Het is niet eenvoudig en bijna iedereen hier heeft eige ervaringen met Roma volk.
Laatste ervaring van mij is van het dorp waar ik mijn vakantiehuis heb. Er zijn twee flatjes met totaal 12 woningen. Meeste bewooners zjn Roma en zij hebben het van gemeente kunnen kopen. In plaats van 60 mensen wonen er nu 100 en zij laten hun riolwater uit in een beekje dat langs mijn huisje stroomt. Als ik bij gemeente over stank klaag hoor ik: je weet wie er woont, wij kunnen met ze niets. En als je ze niet met rust laat kijk niet verbaasd als je huis gevandaliseerd word.
Arme mensen? Hulp behoevend?
Er moet eens eind gemaakt woorden aan ongelijke behandeling. Daar sta ik achter.
Rena
Rena is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-03-07, 18:25   #260
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
het stuit mij tegen de borst dat iemand mij verplicht de romas te betalen.
Och, de Tsjechen hadden er kennelijk ook geen probleem mee om de sterilisatie van al die Roma-vrouwen te betalen.
Iedereen - jij ook - betaalt z'n hele leven mee aan allerlei vage zaken waar men geen benul van heeft. En nu stuit het jou ineens tegen de borst, nu je één ding hoort waaraan je moet meebetalen?

De discussie is al vaker gevoerd: ik weet heus wel dat niet alle Roma's lieverdjes zijn (maar dat zijn wij ook niet), maar dat ze al eeuwenlang vrijwel overal buitengesloten en achtergesteld worden, dat kan toch niemand meer ontkennen? Laten we er nu dan maar eens (onder bepaalde voorwaarden natuurlijk) een flinke som geld inpompen, denk ik; dan hoeven we het er misschien over een paar decennia niet meer over te hebben, toch?
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels