![]() |
|
|
#191 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
het verschil is echter, dat de omgeving (in Tsj en Slow) rondom de Roma dusdanig is, dat de Roma dankzij hun omgeving gewoon veroordeeld zijn om kansloos te zijn (blijven). er zijn genoeg mensen die initiatieven tonen maar dat vaak domweg in een doodlopende straatje blijft eindigen. hoe cru ik het hierboven ook vergeleek, ik blijf erbij, dat juist zo'n (bevooroordeelde) houding oorzaak is voor heel veel ellende. ik zal je een ander historisch voorbeeld geven (ter illustratie); omdat de kerk eeuwenlang (vooral in de middeleeuwen) van standpunt was, dat het niet christen-eigen was om geld tegen rente te lenen, en tegelijkertijd het de Joden verboden was bepaalde beroepen uit te oefenen (bijv. was het hen ook verboden zich bij gilden aan te sluiten), waren de Joden gedwongen zich onder andere in de banking-business te gaan. als je dan al die eeuwen vooroordelen in propaganda-filmpjes terugziet uit de jaren 30 over hoe slecht "de joodsche woekeraar" wel niet is, etc etc, zie je natuurlijk die oppervlakkige deformatie als "realiteit" (immers, de bankier op de hoek is inderdaad joods..., en zijn buurman ook, en zijn compagnon...) ga je al snel geloven dat het zo is. desondanks was de overgrote meerderheid van de joodse bevolking van oost tot aan west europa en de VS zo arm als een rat. maar dat vertekend beeld leidde er uiteindelijk wel toe dat grote volksmassa's toejuigden dat hun joodse medeburgers massaal gedeporteerd werden. en we hebben het niet over tewerkgesteld worden. ja, er waren ook wel goede duitsers (laat daar geen misverstand over bestaan), maar de excessen zijn wel door een groep uitgevoerd, en van de vele vooroordelen met heel veel bijval (in elk geval met minimale protest van een dappere enkeling). waar het mij om gaat is, dat we ons niet moeten leiden door halve waarheden, maar we ons heel bewust moeten zijn van juist de oorzaken (die niet van de laatste 10 of 20 jaar zijn hoor) die dit alles veroorzaakt hebben.... ja, vele Roma zijn in de loop der tijd misschien passief geworden... maar ze zijn wel in die hoek gedrukt, zonder het zelf te willen. en die "passiviteit" zie je net zo goed ook in de Amerikaanse indianen, etc. die passiviteit hebben wij hen door de strot geduwd, en onze maatschappij houdt dit ook nog in stand, zolang wij muren om hen heen bouwen (zoals onlangs in Tsj het geval was), hen geen werk bieden omdat ze "toch maar die zigeuners" zijn. en PS; geloofskwestie en racisme staan heel dicht bij elkaar - da's een heel grijs gebied; die Bosniers wisten zelf niks meer van hun islamitische achtergrond, totdat de Serven hen die stempel opdrukten. dan radikaliseer je namelijk een groep, maar heb je uiteindelijk wel de stok om mee te slaan..... (oef, dat lucht op) ![]() |
|
|
|
|
|
|
#192 |
|
Curious schrijft:
Hun vrijheid begint waar de mijne ophoud. En elke keer denk ik eraan. Hun vrijheid.................ophoud. Een hele mooie zin met een vreselijke inhoud. Hun vrijheid.................ophoud. Edoch, mijn vrijheid.....................houd nooit op. |
|
|
|
|
|
|
#195 |
|
Actief Lid
|
Het is niet zo makkelijk als je je voorsteld , deze mensen worden in gijzeling genomen.
En door de eeuwen heen hebben ze geleerd zich ondoorzichtig te maken, om enigsinds in leven te blijven. Voorbeeldje! een bevriende Zigeuner familie die op een klein strookje gras stond ( zonder stroom of water buiten de brandweer pomp) met hun Caravans ( 3) per ongeluk een hotel in de buurt. De gasten willen niet langs zigeuners en klagen bij de directie. Integenstelling met wat de verhalen zijn! Echte Zigeuners zijn zeer schoon dat hoord bij hun geloof. Goed! de Directie belt de politie, die komen met een stel in een busje.( stond er bij daar ik op de koffie gevraagt was bij deze familie) om 21 uur. En worden zeer onbeschoft bevolen het terreintje te verlaten. Waar heen? Ik kon niks doen omdat als ik mij omgedraaid had! het dubbel op deze mensen terecht was gekomen. Nu hadden ze nog tot de ochtend de tijd om weg te komen. Hun evacuatie heeft de helenacht geduurd, daar de zoon eerst iets moest zoeken, en dan was er maar een busje die de Caravans kon trekken. Dit met 3 kleine kinderen die er al uitzagen als oude mannetjes. In de Nazitijd had je ook niks tegen deze bruinhemden kunnen doen. En voor deze mensen is er niks veranderd. ( daarbij wil ik zeggen dat Nederland een van de beste landen is) http://indymedia.nl/nl/2004/04/17965.shtml |
|
|
|
|
|
#198 | ||
|
Forum Freak
|
Citaat:
Citaat:
Zo zie je maar, die mensen worden ook echt in het verdomhoekje gedrukt, en dat voelen ze niet alleen zo. |
||
|
|
|
|
|
#199 |
|
VIP Lid
|
Er is nog een heleboel fout maar it takes 2 to tango. Paar voorbeeldjes:
Waarom draaien roma's die het wel gemaakt hebben (zoals bijvoorbeeld de partner van een vriendin van ons) om en spreken over wij en zij (de roma's). Waarom, als er brand is geweest in een huis van Roma's en de buurt helpt met opruimen, steken ze zelf geen hand uit en lijkt het of het ze geen zier interesseerd. Waarom, als je denkt goed te doen en zulke gasten een baan geeft, komen ze naar een paar dagen al veel te laat op het werk en na dik een week komen ze helemaal niet meer opdraven omdat ze het te zwaar werk vinden. (kamermeisjes, keukenhulp en "servicemonteur") Als je dit soort zaken meemaakt ga je toch ook onverschillig worden, laat ze het zelf maar uitzoeken, of niet? |
|
|
|