|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Legende
|
Vaclav Klaus herkozen als president van Tsjechië
Uittredend president Vaclav Klaus is vrijdag in de derde ronde van de presidentsverkiezingen opnieuw verkozen tot hoofd van de Tsjechische Republiek. Hij heeft een mandaat van vijf jaar voor de boeg. Vaclav Klaus (66) van de Democratische Burgerpartij staat bekend voor zijn ultraliberale en eurosceptische standpunten en twijfelt aan de klimaatopwarming. In het parlement in Praag haalde hij een meerderheid van 141 stemmen bij de aanwezige 279 parlementsleden. Hiermee kan hij aan een tweede ambtstermijn beginnen.
Klaus versloeg zijn politieke rivaal, de liberale Tsjechisch-Amerikaanse economist Jan Svejnar (55). Die werd gesteund door de groenen in de regering en de sociaaldemocraten in de oppositie, maar haalde slechts 111 stemmen. De communistische kandidate Jana Bobosikova, een 43-jarige europarlementslid, had in de loop van de dag haar kandidatuur ingetrokken. De stemming gebeurde bij handopsteking. standaard.be
|
|
|
#12 |
|
VIP Lid
|
Freddy, ik kan mij er even geen beeld bij vormen. Zijn de MEESTE Tsjechen nu blij?.. Of is dit een omstreden gang van zaken?..
Niet, alleen, Freddy hoeft te antwoorden hoor!!.. Char. __________________________________________________ _______ Char. ...gewoon nieuwsgierig... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
Nou Char, de tsjechin die naast mij zit is er niet helemaal blij mee!
Maar wat was nu het alternatief? De bekne Klaus, ene pani Bobo/sikova (die zich tijdens de race tussen twee kandidaten zich er tussen wumde) en een amerikaanse tsjech (of tsjechische amerkaan?) Svejnar komt overigens wel positief over, maar wel met een amerikaans gezin en de first lady heeft toch ook een rol en daarvoor moet je wel tsjechisch spreken! (of minstens een bijdrage hebben uit de tsjechisch keuken, zie: "gastronomie") |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pivonist
|
Mooi, Klaus is ten minste sceptisch ten opzichte van de EU en het daaraan gekoppelde misprodukt de euro, dat geeft mij hoop!
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
en kilo's andere mensvreemde wetgeving en onzin. En ik rook niet eens.
Zou prachtig zijn moest Klaus de Tsjechen kunnen overtuigen dat EU-circus terug naar Brussel te flikkeren. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pivonist
|
Kijk, integenstelling van wat wij Nederlanders weleens denken met oa de "Belgenmoppen" is hier het bewijs gelevert, een hoog IQ.
|
|
|
|
#19 |
|
VIP Lid
|
Macek, gezien het feit dat jullie zo'n beetje op 1 lijn zitten, heb ik zo mijn twijfels, over jouw uitspraak...
Char.
|
|
|
#20 |
|
Pivonist
|
Over welke uitspraak?
|
|