![]() |
|
|
#81 |
|
Moderator
|
Re: Kritiek Klaus op Russische medaille voor Jaruzelski
Goed verhaal.
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Legende
|
vond ik ook
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Actief Lid
|
Ja absoluut weer top Vasek, maar ik moet zeggen dat ik hem er niet sympathieker op vindt worden en kan mij dus nog steeds de ergernis van Klaus voorstellen. Ik bedoel excuses zijn maar woorden en het is toch wel erh makkelijk als je er daarmee afkomt of niet? En wat houdt trouwens "ik kon niet anders in", waarom niet?
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
VIP Lid
|
"ik kon niet anders" ...
ik kan me voorstellen dat zo iemand een beslissing neemt onder een bepaalde druk van de groep, om te voorkomen dat hij eventueel in ongenade zou vallen en (vanwege zijn behouden positie) erger probeert te voorkomen. ook de noodtoestand tijdens de solidarnosc stakingen hadden een inval van de sovjet troepen mogelijk voorkomen (???). blijft een hypothetische veronderstelling maar je komt er nooit helemaal achter. je ziet slechts een gedeelte van de feiten en hoe de besluitvorming precies tot stand kwam zal hij meenemen in zijn graf. (ook een autobiografie is na verloop van tijd vertekend - dit kan dus ook inhouden dat hij nu denkt dat ie het vreslijk vond maar destijds overtuigd was van zijn gelijk....) begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen fan van deze man en probeer hem niet vrij te pleiten, maar als je door de geschiedenis heenkijkt, komt dit fenomeen vaak voor. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Actief Lid
|
Tja, maar voor mij zijn beide argumenten (in ongenade vallen en behouden positie) geen reden om te kunnen zeggen ik kon niet anders, sorry maar in deze ben ik zeer principieel!
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
VIP Lid
|
Groot gelijk; helaas was niet iedereen een Havel, maar nogmaals dat is altijd ieders persoonlijke keus.
|
|
|
|
|
|
#87 |
|
Actief lid
|
Toch even preciseren hoe Wojciech Jaruzelski zijn verontschuldigingen heeft aangeboden en welke uitleg hij voor zijn 1968-beslissing heeft gegeven. In het TV interview heeft hij gesteld dat hij tot deelname aan de invasie besloten heeft op basis van de informatie, die hij en zijn medegenoten toen hadden. Hij stelde dat de gebeurenissen bekeken moeten worden in hun historische context, een tijd waarin de Oostblok-landen een invasie vanuit het Westen vreesden en de gesteld werd dat de toenmalige tsjechoslowakse grens met West-Duitsland verstevigd diende te worden tegen een mogelijke inval. De periode van de koude oorlog.
Niet te vergeten dat nauwelijks zes jaar eerder, ten tijde van de Cubaanse rakettencrisis in 1962, de wereld voor een mogelijke derde wereldoorlog stond, waarbij het Oosten en het Westen tegen mekaar ingingen. In Tsjechie werden keldergaten dichtgemetseld, de atoomschuildkelders werden in staat van paraatheid gebracht, Chroestsjow en Kennedy speelden hoog spel. De russische beer bond uiteindelijk in, maar veel tijd op overschot was er niet. Het is algemeen geweten dat russische (en andere) soldaten, die bij de invasie in 1968 werden ingezet, de mening waren toegedaan dat zij de tsjechoslowaken kwamen redden en bevrijden. Dat de beslissingen door het Polit-bureau in het Kreml werden getroffen en dat de overige Oostblok-landen slechts meelopers waren, staat denk ik ook vast. En wat wanneer de verontschuldigingen van Jaruzelski gemeend waren en hij destijds daadwerkelijk de mening was toegedaan dat een westerse inval dreigde ? Niet dat ik met hem zou sympathiseren, maar ´in dubio pro reo´, in geval van twijfel moet de verdachte het voordeel van de twijfel worden gegeven. Nog dit : generaal Jaruzelski heeft zich reeds eerder, in 1990 aan Vaclav Havel verontschuldigd, tijdens diens bezoek aan Polen. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Actief Lid
|
Ok Vlad bedankt voor de uitleg, de excuses kan ik hiermee plaatsen maar geeft mij nog steeds geen goed gevoel dat je dan ook nog een medaille krijgt nog wel vanuit Rusland. Als het een vent was zou hij hebben geweigerd dat zou een daad zijn geweest!
|
|
|
|
|
|
#89 |
|
Actief lid
|
Hij kreeg deze onderscheiding wel voor zijn (terechte) verdiensten tijdens de tweede WO, en niet voor zijn rol bij de inval in 1968. Ik denk dat o.m. Vasek dat in een juist daglicht heeft geplaatst. Laten we mekaar wel verstaan : ook bij mij ligt augustus ´68 gevoelig, uiteindelijk hebben deze gebeurtenissen ook mijn leven compleet gewijzigd.
|
|
|
|
|
|
#90 |
|
Actief Lid
|
ok dat snap ik wel, maar gezien de gebeurtenissen na WO II had hij m.i. een daad kunnen stellen door de onderscheiding te weigeren zeker gezien waar de onderscheiding vandaan kwam. dat is wat ik bedoelde.
|
|
|
|