![]() |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Op de kaart van verdwenen dorpen staat onder andere het dorp Zlaty Kopec (gods gift oid) in de buurt van Bozi Dar en wat denk je....... het bestaat nog. Tenminste een klein stukje. Zouden ze het gewoon zijn kwijtgeraakt in Tsjechie......
Voor de geschiedenis kijk maar op http://de.wikipedia.org/wiki/Goldenh%C3%B6he
|
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Zijn er ook geen dorpen verdwenen voor een militaire opstelling?
Is dat niet in de buurt van liberec? Er is op de kaart een wit terrein zichtbaar?
|
|
|
|
#13 |
|
Lid
|
Hartelijk dank voor de mooie foto's !
Nicole uit St-Gillis-Waas |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Ja, dit verhaal heb ik vele malen eerder gezogt. dit is ook het antwoord dat ik kreeg toen ik graag eens wilde kijken in Slowakije in het geboorte dorp van mijn overgroot moeder. dit dorp bestond niet meer, ook door de winning van kolen. Ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig hoe je dat ervaren hebt Vašek, heb je het zelf ook meegemaakt dat jullie moesten verhuizen, of is dat later allemaal gebeurt toen je er al niet meer woonde? groetjes, Miluška ![]() p.s Mooi dorp woonde je in! Laatst aangepast door Miluška; 08-08-07 om 16:47. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
Lees dus geen Tsjechisch maar begrijp uit deze site dat het Dorp van mijn voorouders niet getroffen is,anders ga ik in september voor de helft voor niks.
Punk stuurden mij ooit iets er over kan teninste de foto's bekijken.http://lestina.infobec.cz/o_lestina.htm iemand ooit geweest? Ik hoop nog op oude Kerkhoven/Kerkhof zoals ik die in Frankrijk heb. En dat deze niet vernietigd zijn. Ik weet dat mijn beide O.Over Grootouders in dit dorp begraven zijn in eind 1800. Bohemen is altijd een raar gebied geweest en heen en weer gegooid en bezet geweest. En kan mij voorstellen dat ze op een gegeven moment alle niet origin Bohemers er uit gegooid hebben. En vooral de Duitsers. Zag laatst een mooie reportage over Bohemen ( het gebied langs de Elbe) prachtig . In de Comunistische tijd zijn er veel stads gedeeltes op geruimd en de oude huizen opgeblazen om flats neer te zetten of industrie . |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nieuw Lid
|
Osada Amerika
Ons huis staat in de bossen tussen Náchod en Dobrosoc (Oost-Bohemen) en heet "Osada Amerika" (gehucht). Er staan pakweg 10 huizen. Ik vind niets terug op de link die Freddy geeft (bedankt, interessant!) maar weet iemand of er een cz-site is waar ik bijvoorbeeld iets kan terugvinden over geschiedenis van bepaalde dorpen? Googlen op de naam levert niets op (ja, een golfclub).
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nieuw Lid
|
osada amerika
Ik bedoel: het staat in een dorpje dat Osada Amerika heet...
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Legende
|
Citaat:
Jaren later zijn we naar Teplice verhuisd en daar woonde ik bij mijn ouders tot mijn vertrek naar Nederland. Groetjes, Vašek |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Bouw stuwdammen
Ik kan geen woord Tsjechisch lezen. Dus puur uit nieuwsgierigheid heb ik wat gebladerd op de http://www.zanikleobce.cz/, maar zijn er buiten de kolenwinning en oorlog ook dorpen verdwenen door de bouw van stuwmeren? Ik herinner mij nl. enkele oude foto's die ik zag bij het stuwmeer in Vir dat daar ook huizen hebben gestaan, waar nu een stuwmeer ligt.
|
|