![]() |
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
Re: Typisch Tsjechisch ?
godja hoe dat ik onze pernicky kon vergeten...wereldberoemd gewoon
![]() |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
Rust (gelukkig nog wel)
Pozor vlak (met de overgang die er bij hoort) Jan Palach als toonbeeld voor de strijd voor onafhankelijkheid |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Super Lid
|
"Orloj": Even plagen, hoor, maar ik vind Orloj altijd een anti-climax: much ado about nothing zouden de Britten zeggen. Het leukste is altijd naar de mensen kijken. Ik zou wel een polleke willen doen onder Tsjechen: hoe vaak in hun leven hebben ze even stil gestaan en echt naar Orloj gekeken, daarbij niet meetellen de keren dat ze met buitenlandse gasten op toeristische rondleiding waren?
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Super Lid
|
Ha, ik kom inderdaad niet uit Tsjechië. Ik vroeg me af of Orloj wel in het rijtje 'daar zijn we trots op' past, kennelijk dus wel!
Laat ik mijn punt wat toespitsen en nuanceren. Zeker heb ik respect voor het astronomische uurwerk, gemaakt in 1409 door mistr Hanus (zie link: http://fyzweb.cuni.cz/zajimavosti/vy...raze.htm#orloj in Tsjechisch en Engels). Alleen die twaalf apostelen komen op mij, staand op de grond als 21e eeuwer, een tikje klein en simpel over. Van binnenuit de toren is het leuker en beter te bekijken. Maar vanaf de grond vind ik 't minder interessant, als je weet dat om je heen het mooiste plein van Europa ligt; het is tot een tourist trap verworden. Het gros van de mensen heeft alleen oog voor die apostelen en laat het astronomische deel voor wat het is, volg de paraplu! Volgens mij zijn er meer van dergelijke beelden-rondjes in Middeneuropese klokken. Het astronomische uurwerk is wel behoorlijk uniek, voor zover ik weet. |
|
|
|