het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 12-04-03, 02:43   #11
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Re: Tweetalige opvoeding

ja dat weet ik nou ook ja ...

Hahaha

Maar wat ik wou zeggen is dat hij verbaasd was dat ik het Tsjechische woord Dialekt kon en dat ik verbaasd was dat hij het Nederlandse woord Dialect begreep, hahaha.

Toen niet wetende dat het het zelfde was
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-04-03, 06:09   #12
VIP Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:

Pedagogisch kan een kind van o- 4j perfect tweetalig opgevoed worden, zorg echter voor rol-duidelijkheid spreek als ouder ag welke instruktietaal je kiest voor het kind en gebruik deze ieder consequent..talenmixen in een en dezelfde instrukie leidt tot een soort creools taalgebruik bij het kind
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-05-03, 05:24   #13
Berichten van gasten...

Hoi, ik ben een meisje van 19. Ik ben 3 talig opgevoed. Mijn moeder is Tsjechisch en mijn vader is nederlands. Toen ik geboren werd toen sprak mijn moeder nog niet echt nederlands en me vader nog niet echt Tsjechisch. Tegen elkaar spraken ze Duits. Mijn moeder sprak van kleins af aan Tsjechisch tegen me en me vader Nederlands. En aangezien ik ook me ouders duits hoorde praten tegen elkaar heb ik het ook van hun geleerd. Het is echt heel handig ik werk in de horeca dus daar heb je het al nodig. Op school had ik altijd wel goede cijfers voor duits, Engels leerde ik er ook dus ik ken tot nu toe 4 talen. Binnekort ga ik verhuizen naar Tsjechie want ik ben verloofd met een hele lieve Tsjechische jongen. We gaan samenwonen. Me vriend zit nog op school dus ik wil in Tsjechie nog naar school gaan en ik wil in iedergeval nog Spaans en Frans leren. Ik wil een tolk opleiding gaan doen. Als ik later kinderen krijg dan zou ik zeker willen dat ze Nederlands en Tsjechisch kunnen. Ik heb een neefje van 8. We proberen al van kleins af aan Tsjechisch te leren maar hij wil het niet echt praten. Hij verstaad het wel maar als je hem wat in het Tsjechisch vraagt dan geeft ie meestal antwoord in het Nederlands. Als ie in Tsjechie is bij zijn opa en oma dan moet ie wel Tsjechisch praten, het lukt hem ook aardig maar toch met moeite. Ik ben benieuwd of ie later vloeiend Tsjechisch kan spreken. Ik hoop het wel want het is echt mooi meegenomen 2 talen.
Gast is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-03, 21:19   #14
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:

Ik ben bewust niet tweetalig opgevoed :-( omdat mijn moeder bang was dat het voor mijn vader (een Nederlander) een soort van geheim taal zou worden tussen moeder en kinderen. Maar zodra ik doorhad dat mijn moeder mijn kerstcadeautjes in het Tsjechisch aan het bespreken was met mijn Tsjechische opa werd ik snel bijgeschoold. Echt Tsjechisch heb ik pas geleerd vanaf mijn 15e toen ik 6 weken aaneengesloten in Tsjechie ben geweest. Ik begin vanavond met privélessen grammatica en schrijfvaardigheid omdat ik WEL mijn kind(eren) (die ik overigens nog niet heb) tweetalig wil opvoeden.
Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-03, 23:29   #15
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:

ja dat ken ik; ook onze kleine Jaromír van bijna 4 maanden wordt altijd door mij in het Tsjechisch toegesproken en kijken we elke avond samen naar Večerníček... (oude nostalgie van zijn tatínek)
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-05-03, 05:11   #16
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:

Je hebt me wel aan het denken gezet met die satelietschotel!! Al was het alleen om Vecernicek te kijken. Ik vind eigenlijk dat hij inmiddels wel een eigen serie verdiend....hoe fietst hij nou al op die eenwieler??? Ze moeten hem echt eens een eigen show geven!! Vecernicek for President!!!!
Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-05-03, 05:28   #17
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:

elke avond.... en elke keer als hij "dobry vecer" {beter gezegd HOE) zegt, moet ik altijd een brok in mijn keel wegslikken, omdat ik aan vroeger moet denken..........
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-05-03, 06:05   #18
Administrator

Pasqual's avatar

Nationaliteit:

Wat vinden jullie van deze versie van Večerníček ?

Pasqual is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-05-03, 06:35   #19
Super Lid

Rudolf's avatar

Nationaliteit:

Cool, Vecernicek in een nieuw jasje.
Daar is de remix van Beethoven's number 5 niks bij.

De techno versie met hak en zaag geluiden van Buurman&Buurman was ook goed. Heb helaas daarvan geen link.
Rudolf is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-05-03, 06:57   #20
Actief Lid

Arachnee's avatar

Nationaliteit:

Bravo, Pasqual!!!! Zelf gemaakt???
Arachnee is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels