![]() |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Re: Tsjechische emigranten
Er zijn dus in de VS heel wat plaatsen met iets Tsjechisch erin! En ook daar in Canada is dr nog genoeg te vinden.
Vasek, zou je ook ens willen kijken of je in Australie en Nieuw-Zeeland iets kan vinden? En Jacques: Dr is dus in jouw streek eigenlijk niets meer wat aan hun verblijf herinnerd? In Kenia hebben zich in de eerste helft van de vorige eeuw ook een hoop Tsjechen gevestigd. Bata heeft er een grote fabriek gebouwd.. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Volwaardig Lid
|
Bij ons woont een Tsjechische familie in het dorp en verder ken ik er nog een stal van internet die hier ook allemaal wel eens of vaak komen.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
Ik ben hier ook een inwijkeling, de families die gebleven zijn ken ik ondertussen wel.Sommige van deze fam. hebben een belangrijke rol gespeeld en spelen ze nog in de middenstand.
De Polen,Slovenen en Oekraieners hebben nog altijd alhier hun eigen feesten en verenigingsleven. In onze winkelstraat hoor je meer dan vaak een slavisch onderonsje. Van Tsjechische restanten denk ik wel dat de genoemde heemkundige kring nog aanwijsbare gegevens heeft. Zal eens navraag doen. In het cite-limburgs<mengtaal> hoor je vaak nog wel woorden,waar ik dan van denk ..das Tsjechisch. Voorbeelden; - tis thus just "n BORDEL<wanordelijk> - Ich mot ne mien BARAK<moet naar huis> |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Legende
|
Ralph, hier informatie over Tsjechen & Slowaken in Australie: www.sokolsydney.com
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Legende
|
Ik heb nog contact gehad met vrienden in Canada, hier de reactie:
Hi Folks, I found an interesting website that may answer some of your questions. HYPERLINK http://cssk.ca/ If you click on CSAC HEAD OFFICE and then HISTORY, you'll find a wealth of info. I couldn't find any reference to a Czech community still in existence although the article refers to some from the past. I hope this answers some of your questions. Let me know if you'd like me to keep checking. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief Lid
|
Ik ben wat tegengekomen over Tsjechische verenigingen in Mexico, Paraguay, Argentinie, Spanje en Chili..
Titel van de website Heeft er misschien eens een van de tsjechisch sprekende leden zin om bv een mailtje naar die man in Paraguay te sturen en hem te vragen hoe het zit met de CS gemeenschap daar? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Actief lid
|
Ik heb een amerikaanse vriendin die is geboren in New Prauge, Minnesota. Hier zijn ook een groot aantal Tsjechen neergesterken. Er worden daar ook veel festivals etc. georganiseerd en de link met de CZ is goed te merken.
Wel is het zo dat zo'n gemeenschap ook snel veramerikaniseerd. (is dus meestal vereuropaniseren, want de echte amerikanen hebben ze bijna allemaal over de kling gejaagd.). De gene die in haar famillie de overtocht naar Amerika hebben gemaakt waren een man uit Schotland, en een half belgisch en half Tsjechische moeder. (ze hadden elkaar in de VS ontmoet) Wel in New Prauge gaan wonen. Ik ben met haar ook een paar dagen naar CZ geweest. In Praag het graf van Dvorak bezocht, en toen we over de rest van het kerkhof liepen, kwamen de meeste namen bekend voor. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Hoi Ralph,
Ik kan wel zeggen dat de meeste interessante ervaring van mijn leven tot nu toe was, toen ik in 2001 twee Tsjechische dorpen in Roemenië heb bezocht. Stijn heeft ook al wat over het bestaan van deze dorpen geschreven. Als je daar bent heb je echt een gevoel dat je minstens vijftig jaar teruggegaan bent in de tijd. We woonden bij een gezin in huis in het dorpje Svatá Helena, waar alleen Tsjechen wonen. Ze spreken nog steeds enorm goed Tsjechisch als je nagaat dat ze er al sinds 1825 wonen. Als je het interessant vindt, kijk dan op www.banat.cz (in het Tsjechisch). Spreek je geen Tsjechisch, dan kan ik je wel wat meer informatie geven als je wilt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Actief Lid
|
Lisa, is een interessante page over die Tsjechen in Roemenie.. Ook zijn het hele mooie foto's op die page.
Het lijkt net als of het in de jaren 40 of 50 is, er komt geen traktor aan te pas, alleen paarden en karren. Echt een aanrader voor iedereen om dat eens te bekijken. ![]() |
|
|
|