|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Re: Tsjechië onder het communisme
Erikta, idd een heel triestig verhaal vol diep menselijk leed en verscheurde families.
Wat je dan als conclusie trekt , naar jongeren die ultra-linkse sympathieen hebben gaat me toch wel iets te ver. Kijk je kunt vinden dat de uitvoerders van het systeem FOUT waren, kan ik je helemaal in volgen. Maar de idealen van Marx zijn vergelijkbaar met andere idealen. De vreselijke misbruiken die de communistische machthebbers hebben toegepast, hebben in wezen niets met het oorspronkelijke ideaal te maken. Ook het kapitalisme heeft vreselijke uitvoeders gekend en kent ze nog. Zuid-Amerika, Midden-Amerika en,Griekenland in de jaren zeventig met zijn niets ontziende doodseskaders. De actuele misbruiken van het kapitalisme met uitbuiting,kinderarbeid en de afschuwelijke grote kloof tussen rijk en arm. Zoals zo vaak zwart-wit moet je mengen ook in Tsjechie, de waarheid is gewoon grijs. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Jacques, het is geen conclusie. Het is heel moeilijk om het een conclusie te geven, want het is heel erg omvattend.
Wat ik onder aandacht wilde brengen is het feit dat veel jongeren iets aanhangen waar ze eigenlijk weinig of niets van af weten. Voor mensen die het communisme meegemaakt hebben, is dit net zoiets als voor iemand die het nazisme heeft meegemaakt om in deze tijd iemand met een swastika (hakenkruis die de Nazis gebruikten - voor degenen die dit niet weet) te zien. Ik respecteer jouw mening, maar het gaat in deze discussie niet over het goed of af keuren van het communisme als ideaal. Het gaat om de gevolgen die het mislukken van dit ´´ideaal´´ tot gevolg had, bekeken vanuit ervaringen van mensen. Ik wil het graag met jullie over deze persoonlijke ervaringen hebben, niet over goed of slecht bedoelde idealen die voorafgingen aan deze onmenselijkheden. Anders gaat deze discussie de andere kant op. Niets mis mee verder, maar a.u.b. niet onder dit topic. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
Kennen jullie het boek 1984 van G. Orwell?
Volgens mij was het in Tsjechië niet zo erg, maar verkeerd was het wel. Maar wie ben ik om te mogen vertellen hoe het was. Mijn leven was niet vol geraakt door wat toen gebeurde. Citaat: “Vrijheid betekent de vrijheid om te mogen zeggen dat twee en twee vier is. Als dit is gegeven, dan volgt daaruit de rest.” ”Door het verleden te beheersen kan je de toekomst beïnvloeden. ‘’ Zelf ben ik in 78 geboren dus de Fluwelen Revolutie in 1989 was iets wat ik toen niet helemaal begreep. Abrupt hield er men op met Russisch op school. We begonnen met Duits en Engels. Dat vind ik nu zo jammer. Ik kan nog steeds Russisch lezen, ik versta redelijk, maar kan niet meer Russisch praten. We kregen een nieuw lesboek voor de geschiedenisles. Alsof het oude boek opeens niet meer waar was (!?). Alsof er iets veranderde in de geschiedenis, dacht ik toen. Wie was die Masaryk? In het oude boek was er geen woord over hem te vinden. Hoe was het nou? .. Ik weet nog dat we alleen met kerst altijd een paar bananen en mandarijntjes hadden. Ik wist niet waarom het zo was (dat men in de winkel alleen een kilo ervan kon krijgen en niks meer), maar het was altijd een dubbel feest met kerst. Het was zo vanzelfsprekend: mandarijnen krijg je alleen met kerst. Pas heel later realiseerde ik me dat ik toen geloofde op alles wat men op TV zei, wat in de krant stond en wat mensen, zoals leraren bijv., (tegen me) zeiden. Omdat ik niet wist dat het verkeerd was. Maar hoezo? Hoe kon dat, dat ‘ze’ tegen iedereen logen? Hoezo, dat niemand me al toen had verteld hoe het werkelijk zat? Op dat moment realiseerde ik me ook dat - was daar geen revolutie geweest, zou ik daarmee gewoon verder leven zonder te weten dat het fout was! En het was fout. Pas heel later – op de middelbare school al - (toen ik een paar van de oude journalen uit jaren 50 op TV heb gevolgd) dacht ik daarover na en kwam ik tot deze conclusie. Hoezo, dat iemand kon beslissen wat andere mensen moeten doen en/ of niet mogen doen? Daarom kan ik niet begrijpen dat er in Tsjechië nog steeds mensen zijn die voor communisten kiezen. Meestaal zeggen ze dat het toen beter was voor ze. Het was toen niet beter denk ik, het leek alleen ‘veiliger’ te zijn. Als ze niet veel wilden (hebben, krijgen, bereiken, noem maar op) dan konden ze lekker rustig leven en alle beslissingen werden door iemand anders gedaan. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Legende
|
Mijn persoonlijke mening, behoeft geen commentaar.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Weten jullie nog van de gang van zaken van de dagelijkse dingen?
Ik kan me herinneren dat er vaak rijen waren voor voedsel, die vanuit de winkel tot ver op straat uitkwamen. En kennen jullie deze? Het bordje ´´MASO NENI´´ (geen vlees) bij de Slager in de etalage? ![]() Hebben we nog een foto van, toen hadden ze maar een mooi Schilderijtje van een berglandschap en een beeldje van een eland in de etalage geplaatst. HA HA |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Legende
|
Citaat:
In principe was wel alles te krijgen, maar iedereen die er in de winkel werkte had zo een eigen winkeltje. Was het niet de verkoper(ster) zelf, dan wel zijn/haar baas. Dus weinig voor de klanten, maar veel voor de kennissen of voor mensen die men vreesde uit de politieke achtergrond. |
|
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Actief Lid
|
ja, dat was ook met fruit. Als bij mijn in dorp bananen in winkel kwamen dan renden mensen naar de winkel. Uit de raam kon ik zien dat iets binnen is. Binnen 20 min. waren ze uitverkocht.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Super Lid
|
Wat ik uit de verhalen van mijn vrouw en schoonfamilie heb begrepen, is er naast de groep dissidenten-tegenstanders van het regime (met de schrijnende verhalen hierboven als voorbeeld) en de groep van aanhangers van de partij, ook de groep niet-geengageerden geweest. Mensen die geen lid waren van de partij, niet behorend tot de intellectuele laag van de bevolking, die wel tegen het regime waren en er binnenshuis op scholden, maar er over het algemeen niet zwaar onder leden. Natuurlijk, de bekende beperkingen (reizen, onderwijs, beroepskeuze, beschikbaarheid van goederen (de rijen voor de boekhandel op donderdag als nieuwe boeken uitkwamen) golden ook voor hen; de leugens/verdraaiingen van het regime hebben zij ook ondergaan; de verplichtingen van 'Akce Z', 1e mei etcetera. De ambities (baan, opleiding) waren bij deze groep echter niet zo hoog dat partij-lidmaatschap nodig was, zodat er ook geen zware beletsels waren om het gewenste leven te kunnen leiden, dan wel zware redenen waren om het land te verlaten. Ze waren geen doelwit van StB, geen scheuren in families, hooguit een paar vrienden die wel emigreerden.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Da's waar. Mijn papa was zo iemand. Hij werkte gewoon in een fabriek, was tegen het regime maar kwam er liever niet openlijk tegen (of alleen bij bepaalde mensen), hij was ook nooit een lid van KSCM.
Mijn mama daarintegen moest een lid worden toen ze een job als een baas van een postkantoor aangeboden kreeg. Dat hield eigenlijk alleen in af en toe naar de verplichte vergaderingen te gaan en de lidmaatschapsbijdragen te betalen. Ik herinner me dat mijn ouders thuis naar de radio 'Svobodna Evropa' (Free Europe) luisterden. Ze zeiden tegen mij om het zeker niet op school te vertellen (daar zouden we problemen van kunnen krijgen). Toen ik vroeg waarom ik het niet mocht vertellen, antwoorde mijn papa dat het verboden was ernaar te luisteren omdat ze daar de waarheid vertellen. Ik als een kind van 8 kon dat natuurlijk niet begrijpen en zei dat iedereen toch altijd de waarheid moet vertellen?! Daarop antwoorde mijn papa alleen: 'je zal het later begrijpen'. Een nog een verhaaltje: de zus van mijn papa is in '68 naar West Duitsland gevlucht. We hadden regelmatig kontakt met haar via de telefoon, ze mocht uiteraard Tsjechie niet meer binnen. Toen er revolutie was 17.11.1989 wisten wij van niets want de revolutie nam plaats in Praag en we woonden in een dorpje in het noorden van Tsjechie. Mijn tante heeft het in Duitsland op nieuws gezien en heeft ons die avond gebeld om te vragen wat er aan de hand was - en zo hebben we het eigenlijk van onze tante moeten vernemen dat er revolutie was in ons eigen land! ![]() |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Dat men lid moest worden om een goede baan te krijgen of te houden is een bekende manipulatie die het regime gebruikte in Tsjechië. Mijn opa was rechter en ´moest´ op een gegeven moment ook lid worden. Hij heeft dit nooit gedaan, met als gevolg dat hij constant werd dwarsgeboomt en een miserabel loon kreeg, vergelijkbaar met dat van iemand die alleen de Middelbare school had afgerond. Een rechter! Kun je nagaan...
|
|
|
|