![]() |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Re: Sprookjes bij Tsjechen, Vlamingen en Nederlanders
Jarin, eindelijk krijg ik nu rust.
vzdyt: "Jelene jelene, me zlate parohy, kde se pasou, Smolicka pacholicka jeskynky pryc nesou..." ..ze si to jeste pamatuju ![]() |
|
|
|
|
|
#12 |
|
VIP Lid
|
Ik dacht, ik breng Smolicek naar Nederland voor een asielaanvraag, maar zelf hier zijn wij niet weilig voor de Jeskynky, zo te zien. ach ach...
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
Ha ha,voel je je aangesproken?
![]() |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nieuw Lid
|
Nou, ik zit nog steeds elk jaar rond de kerst sentimenteel te kijken naar "tri orisky pro popelku"en als ik, door geen tijd hebben, een jaar overslaa, heb ik achteraf gevoel dat ik iets heb gemist met de kerst. Maar sinds ik zoontje heb , heb ik mooie excuus om het elk jaar aan te zetten en alle tijd voor te nemen. Het hoort gewoon bij tsjechische opvoeding....... Wat mij opvalt dat de tsjechische sprookjes uit mijn kinderjaren veel naiver zijn dan in Nederland. Ik moet dan erg opschieten, als ik wil dat mijn zoon de tsjechische sprookjes nog eventjes leuk vind voordat hij verpest wordt door die tegenwordig veel te bij de hand en brutale sprookjes uit andere landen (Amerika). Als ik het sprookjes mag noemen. Voorlopig is hij nog steeds meest blij met Krtecek, Rakosnicek, Bob a Bobek en Maxipes Fik.
![]() |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
Grappig, ik had net dit topic gelezen en kwam gisteren bij boekhandel "De Slegte" in Utrecht een boekje met Tsjechische sprookjes tegen voor € 1,99. Dat heb ik dus gekocht. Het is uit een serie sprookjes uit de wereldliteratuur en heeft 140 pag. De volgende sprookjes staat erin: Libussa, De fee van de bron, De geroofde sluier en Melechsa, de dochter van de sultan. Helaas staat er alleen niet bij hoe de Tsjechische namen zijn.
|
|
|
|