het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 12-12-04, 15:12   #11
Volwaardig Lid

Henko's avatar

Re: Schoenen uit!!!!!

Ik vind het gewoon prettig, zodra ik thuis kom dan gaan de schoenen direct uit.
Wij waren laatst op kraamvisite bij een Turkse collega en we werden vriendelijk verzocht onze schoenen uit te trekken. Op de vraag naar de reden werd geantwoord dat het de gewoonte was bij hun. Gelukkig had ik, zonder dit te weten, mijn sokken met gaten verwisseld voor een stel hele sokken.
Wat moet je dan als je zweetvoeten hebt: hier een oud middeltje wat bij mij erg goed hielp. Koop een tube zinkolie en smeer daar je voeten 's morgens licht mee in. Trek daarna je sokken en schoenen aan. Doe dit een paar dagen en het is over.
Henko is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-12-04, 15:29   #12
VIP Lid

barbie's avatar

Ja, dat klopt. Op onze galerij wonen drie Turkse families en ze doen ook altijd hun schoenen uit en dan al buiten voor de deur. Bij mij thuis doet ook iedereen zijn schoenen uit en vriendjes van mijn kinderen hebben dat ook al geleerd.
Het is lekker op blote voeten of pantoffels te lopen en ik moet niet elke dag schoonmaken!
barbie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-12-04, 17:35   #13
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Thijs Wansink schreef:

Wij hebben de gewoonte uit tsjechie overgenomen. Er waren, vooral in het begin, veel verontwaardigte gezichten.... De schoenen uit?! Nou....
Ik ken géén fam in CZ waar ze het niet doen. Overigens staan er ook altijd pantofels klaar. (ook bij ons dus)
Maat 46 geen bezwaar of probleem?
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-12-04, 09:07   #14
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:

Bij ons is 't inmiddels ook ingevoerd. Is wel soms even lastig als ik buiten ben, vergeten ben dat er iets binnen op me ligt te wachten; wat dan??? Bij ons is 't nog strakkere regel geworden sinds onze kinderen op de grond kruipen en nu spelen.
Nou heeft het er volgens mij ook mee te maken dat veel Tsjechische huizen tapijten hebben.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-12-04, 11:54   #15
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:

Hallo allemaal,

Wijzelf doen thuis en natuurlijk ook bij onze Tsjechische en Oost-Duitse vrienden automatisch onze schoenen uit.
Zelfs als we bij onze Tsjechische vrienden in hun pension zijn dan loop ik op mijn eigen sloffen. Maar ook bij mensen in Holland doen we dit.
Bovendien, het is gewoon prettiger om zonder schoenen in huis te lopen. Je beweegt je wat makkelijker zonder schoenen en je kan lekker je benen op de bank leggen als je dat wilt.
Ook neem ik bijna altijd zelf mijn eigen Spaanse sloffen mee want deze zijn niet zo groot om mee te nemen. Ze kunnen gewoon in mijn jaszak gepropt worden.
En als ik ze per ongeluk een keer niet bij me heb, is dat ook nog geen groot probleem. Ik draag altijd al dikkere sokken omdat ik warm moet blijven want ik heb helaas een vorm van reuma.
En als ik snel even naar buiten moet, dan staan er bij de voor en achterdeur een paar slippers klaar.

Groetjes

Jeanne
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-12-04, 13:33   #16
VIP Lid

Nationaliteit:

Buiten het schoenen uitdoen is het ook vaak verkleden in "thuiskleding", iets comfortabel. En hele dag op schoenen lopen is ook niet goed voor je voeten. Dus ik mis deze gewoonte wel...
Klara is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-04, 14:53   #17
ida
Lid

ida's avatar

Nationaliteit:

In Nederland was het vroeger ook heel gebruikelijk om je schoenen uit te trekken.
ida is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-04, 15:31   #18
Actief lid

zit verbaasd eenaantal teksten te lezen...
Nederlanders die met gaten in de sokken lopen en er niet bij stilstaan ??
Dat zie je toch als je ze aan wil trekken.
Trek ze dan niet aan en gaan ze gelijk richting vuilnisbak.

En in nederland zijn er idd ook aantal mensen waar je je schoenen uit moet doen; al is dit meestal in de gang en niet buiten. Doe me schoenen thuis ook altijd zelf uit (is lekkerder) en de meeste bezoekers moeten de schoenen ook uit doen (net als hun jas eigenlijk).

Hygiëne speelt op zich wel een kleine rol hierbij,
maar resultaat is meestal met voeten op tafel...
hetgeen weer niet echt hygiënisch is.

En nu het slechte weer (en pekel) op komst is gaan de schoenen van iedereen uit in de gang.
Europaracer is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-04, 15:52   #19
cor
Super Lid

Nationaliteit:

maar hopen dat er geen zweetvoeten op tafel terecht komen
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-04, 17:50   #20
Volwaardig Lid

Henko's avatar

Wat moet je dan als je zweetvoeten hebt: hier een oud middeltje wat bij mij erg goed hielp. Koop een tube zinkolie en smeer daar je voeten 's morgens licht mee in. Trek daarna je sokken en schoenen aan. Doe dit een paar dagen en het is over.
Henko is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels