Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Cultuur & Geschiedenis
Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 13-03-08, 21:36   #11
Freddy2005
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Hier staat iets meer over de dagen rond Pasen myczechrepublic.com (Wel in het Engels). Door te linken naar Pasen in Praag.

Googel ook eens met pomlázka.

Met wat zoekwerk ook nog dit gevonden:

Citaat:
Paastradities

De tijd rond Pasen (velikonoce) is in het land een hoogtijperiode waarin weinig wordt gewerkt. Op de zondag voor Pasen (Palmzondag: Kvetnánedele) wordt een pop die de dood voorstelt verbrand om het einde van de winter te symboliseren en men versiert ook wel groene takken met linten en eieren. Bij kerken zegenen priesters wilgentakken in die ze vervolgens aan de kerkgangers aanbieden. Op de woensdag voor Pasen (Aswoensdag: masopust; letterlijk vertaald "vleesvaarweldag") zijn vooral in Moravië veel gemaskerde optochten. Sommigen verkleden zich als duivel, schoorsteenveger of herder en anderen hijsen zich in een beestenpak of dragen een masker van een dier (bijv. een beer, hond, schaap of ram). Wie met een paardenkop op loopt, draagt in de bek vaak een linnen tas waarin snoepgoed moet worden gestopt. Schreeuwend, zingend en dansend gaan de groepjes langs de huizen waar ze getrakteerd worden op hapjes en drankjes en de optocht eindigt meestal in het dorpscafé om de rest van de avond en de er op volgende nacht feestend door te brengen. Op de donderdag daarna (in Nederland witte donderdag geheten, maar in Tsjechië groene donderdag) en op Goede Vrijdag lopen groepjes dorpsjongens met lawaaierige ratels (rehtacka) door de straten om Judas, de Bijbelse verrader van Jezus, weg te jagen. Op Stille Zaterdag (in Tsjechië witte zaterdag) wordt deze praktijk herhaald met dien verstande dat de jongens bij de deuren langs gaan en net zo lang herrie maken tot ze geld krijgen. Dit wordt aan het eind van de tocht onderling verdeeld. Op deze dag eet men een gemberbrood in de vorm van een lam. Eerste Paasdag is vooral voor de jongens een dag om bij te komen. De meisjes schilderen dan eieren op en dit is in Tsjechië tot een ware kunst verheven. In Praag worden er wedstrijden in gehouden en gedecoreerde eieren (kraslice) worden tentoongesteld in etalages en op vensterbanken. Op 2e Paasdag wil de traditie dat de jongens de meisjes achterna zitten om hen de dufheid van de winter kwijt te doen raken (de pomlazka ceremonie). Meestal worden ze (niet echt hard) geslagen met een bundel berkentwijgjes of een pollepel, maar op plaatsen in Moravië worden ze ook wel in het water gegooid. De reactie van de meisjes daarop kan variëren van het gooien met emmers water, via het geven van een beschilderd ei (de mooiste aan de jongen die ze het leukst vinden) tot het uitdelen van een borrel slivovice (pruimenjenever) om verder onheil te voorkomen. Ook eet men met Pasen paasbrood (rozijnenbrood met spijs).

Bericht 13-03-08 om 21:45 aangepast door Freddy2005.
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-03-08, 23:17   #12
char
Actief Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Dank je wel, Freddy!!.. Wij hebben dus twee maal Pasen gevierd, in Stezery. Een klein dorpje, iets ten westen van Hradec Kralove. (5 km.) Incluis, de billenkoek, die mijn vriendin kreeg!!...De jaren?... 1990 en 1992... Het blijven onze beste vrienden!!... En het was, voor ons, een ontdekkingsreis. En ik mag hopen voor ons, en heel veel mensen, dat deze reis blijft doorgaan....

Char.
Oud 14-03-08, 08:22   #13
Lesnìnka
Volwaardig Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Ik denk niet dat pomlázka ezv. iets met religie heeft te maken.
Verder zijn er natuurlijk kerkdiensten rond deze dagen en in Praag ook concerten in kerken (Stabat Mater, Mattheus passie). We geven altijd een concert op maandag avond (ieder jaar iets anders, Stabat Mater of een selectie geestelijke muziek of een miss) maar ik weet niet zeker of we dat niet zelf hebben bedacht - inmiddels is het natuurlijk wel traditie in onze stad.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-08, 10:17   #14
C.Berendse
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
In "ons" dorp Jirikov, komen op tweede paasdag de kinderen uit het dorp langs de deuren met hun lintjes aan stokken en zingen een liedje, waarvoor zij dan beloond worden met snoep of geld. Leuke traditie.
Oud 14-03-08, 11:07   #15
Liesje
Actief Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Volgens mij is het een vruchtbaarheids ritueel, logisch aan het begin van de lente
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-08, 11:35   #16
Josef
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Freddy2005 schreef:
Bericht bekijken
Op de woensdag voor Pasen (Aswoensdag: masopust; letterlijk vertaald "vleesvaarweldag") zijn vooral in Moravië veel gemaskerde optochten.
die tekst klopt niet helemaal. aswoensdag, masopust is een andere woensdag dan de woensdag voor Pasen:

Aswoensdag is de dag na carnaval, meer bepaald de dag na Vastenavond. In de katholieke traditie is Aswoensdag het begin van de 40 dagen durende Vastentijd, die loopt tot Paaszaterdag, ook Stille Zaterdag genoemd. Tussen Aswoensdag en Pasen zijn er zes zondagen, waarvan de laatste Palmzondag is.

bron wikipedia
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-08, 15:31   #17
Lubnik
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
C.Berendse schreef:
Bericht bekijken
In "ons" dorp Jirikov, komen op tweede paasdag de kinderen uit het dorp langs de deuren met hun lintjes aan stokken en zingen een liedje, waarvoor zij dan beloond worden met snoep of geld. Leuke traditie.
Hier komen ipv kinderen de mannen langs de deuren,na de nodige konten te hebben bewerkt met hun paaszweep en nogal wat borrels huis aan huis achterover geslagen te hebben zijn de meeste mannen vroeg in de middag dan ook volledig afgeserveerd!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-03-08, 18:34   #18
clowntje
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Alberto schreef:
Bericht bekijken
Zou dit goed wezen voor het inburgeren, of zal ik me maar een beetje afzijdig houden . Ik wil natuurlijk ook niet gelijk de hele vrouwelijke bevolking van Javornik tegen me hebben . Of zouden ze zich beledigd voelen als ik me eigen niet aanpas aan de Tsjechische gebruiken .
Wie weet raad ?
Albert

Heb ik vorig jaar deze Alberto al niet gespot met een zweep in de handen ??????? Ik geloof het wel... in gezelschap met 2 mannen en een klein jongetje (met een grote mand voor alle snoep en chocolade eitjes.)

helaas moest ik samen met onze gastvrouw het met onze billen ontgelden (word niet van te voren even gemeld een klein kussentje mee te nemen in de koffer ) Maar het is een leuke traditie, eerst voel je je wat ongemakkelijk maar ach wat... het is gewoon in Tsjechie dus waarom niet??? En Ik heb begrepen als je op 2de paasdag geen zweepje gezien heb je een beetje zielig bent als vrouw zijnde??!! Dus ik kon mijn geluk niet op

Ik had wel eens over deze traditie gelezen , maar dacht dat het niet meer actief uitgevoerd werd, niets is minder waar

Ik heb een leuk verhaal op mijn website staan inclusief foto's dus voor de nieuwsgierige onder ons
Oud 21-03-08, 18:17   #19
coosnaampje
Actief Lid

coosnaampje's avatar

Nationaliteit:
Ook ik moest het vorig jaar ontgelden, en stond de buurman met zijn zoon bij ons aan de deur. Ze zongen hun liedje en gaven mij tikjes Alleen was ik me van geen kwaad bewust .Ik maakte mijn eerste pasen mee in tsjechié en heb heel erg staan lachen .Maar dit jaar ben ik er klaar voor hoor mij mogen ze weer verrassen op tweede paasdag.Ik ontvang de goed bedoelde tikjes wel op mijn kontje. hier kunt u dan meer van lezen op mijn site
coosnaampje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-08, 23:30   #20
Lubnik
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
De vele soorten paaseitjes liggen hier weer klaar tot ze 's morgens langs de deur/bil? komen!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed