|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 | |
|
Legende
|
Hier staat iets meer over de dagen rond Pasen myczechrepublic.com (Wel in het Engels). Door te linken naar Pasen in Praag.
Googel ook eens met pomlázka. Met wat zoekwerk ook nog dit gevonden: Citaat:
zomerimpressies (klik voor bekijken) Bericht 13-03-08 om 21:45 aangepast door Freddy2005. |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Dank je wel, Freddy!!.. Wij hebben dus twee maal Pasen gevierd, in Stezery. Een klein dorpje, iets ten westen van Hradec Kralove. (5 km.) Incluis, de billenkoek, die mijn vriendin kreeg!!...De jaren?... 1990 en 1992... Het blijven onze beste vrienden!!... En het was, voor ons, een ontdekkingsreis. En ik mag hopen voor ons, en heel veel mensen, dat deze reis blijft doorgaan....
Char.
|
|
|
#13 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik denk niet dat pomlázka ezv. iets met religie heeft te maken.
Verder zijn er natuurlijk kerkdiensten rond deze dagen en in Praag ook concerten in kerken (Stabat Mater, Mattheus passie). We geven altijd een concert op maandag avond (ieder jaar iets anders, Stabat Mater of een selectie geestelijke muziek of een miss) maar ik weet niet zeker of we dat niet zelf hebben bedacht - inmiddels is het natuurlijk wel traditie in onze stad. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Actief Lid
|
In "ons" dorp Jirikov, komen op tweede paasdag de kinderen uit het dorp langs de deuren met hun lintjes aan stokken en zingen een liedje, waarvoor zij dan beloond worden met snoep of geld. Leuke traditie.
|
|
|
|
#16 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Aswoensdag is de dag na carnaval, meer bepaald de dag na Vastenavond. In de katholieke traditie is Aswoensdag het begin van de 40 dagen durende Vastentijd, die loopt tot Paaszaterdag, ook Stille Zaterdag genoemd. Tussen Aswoensdag en Pasen zijn er zes zondagen, waarvan de laatste Palmzondag is. bron wikipedia |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Heb ik vorig jaar deze Alberto al niet gespot met een zweep in de handen ??????? Ik geloof het wel... in gezelschap met 2 mannen en een klein jongetje (met een grote mand voor alle snoep en chocolade eitjes.)helaas moest ik samen met onze gastvrouw het met onze billen ontgelden (word niet van te voren even gemeld een klein kussentje mee te nemen in de koffer ) Maar het is een leuke traditie, eerst voel je je wat ongemakkelijk maar ach wat... het is gewoon in Tsjechie dus waarom niet??? En Ik heb begrepen als je op 2de paasdag geen zweepje gezien heb je een beetje zielig bent als vrouw zijnde??!! Dus ik kon mijn geluk niet op Ik had wel eens over deze traditie gelezen , maar dacht dat het niet meer actief uitgevoerd werd, niets is minder waar Ik heb een leuk verhaal op mijn website staan inclusief foto's dus voor de nieuwsgierige onder ons ![]()
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Ook ik moest het vorig jaar ontgelden, en stond de buurman met zijn zoon bij ons aan de deur. Ze zongen hun liedje en gaven mij tikjes Alleen was ik me van geen kwaad bewust .Ik maakte mijn eerste pasen mee in tsjechié en heb heel erg staan lachen
.Maar dit jaar ben ik er klaar voor hoor mij mogen ze weer verrassen op tweede paasdag.Ik ontvang de goed bedoelde tikjes wel op mijn kontje. hier kunt u dan meer van lezen op mijn site |
|
|
|