Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Cultuur & Geschiedenis
Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 20-01-08, 21:12   #51
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Voor mijn kleindochter hebben we een winkel gevonden waar ze dat mooi hebben opgelost, twee mensen die tegelijk een oorbel in een oortje schoten! Anders had zij ook zeker maar één oorbel gehad.
Dit soort problemen hebben ze op deze maniet in Tsjechië niet, dat is misschien wel het voordeel!!
Oud 20-01-08, 21:21   #52
VIP Lid

Krulletje's avatar

Nationaliteit:
Nee, en bij onze juwelier werkt maar één dame, dus dat gaat niet.
Krulletje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-01-08, 11:41   #53
Lid

lenous's avatar

Nationaliteit:
IK HEB OORBELLEN VANAF DAT IK 5 DAGEN OUD WAS.MAAR TOCH WEET IK NIET MEER HOEVEEL PIJN DAT DOET! IK VINDT DAT EEN HEEL MOOI TRADITIE.EN DE MEISJES ZIJN AL VAN JONGE LEEFTIJD ZO BEETJE VROUWELIJK.
lenous is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-01-08, 13:49   #54
VIP Lid

Jelen's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
judith schreef:
Bericht bekijken
gevonden! ik wist dat ik in het verleden iets gelezen had over oorbellen bij baby's...
vandaag kreeg ik een sms-je van mijn tsjechische schoonmoeder dat zij graag gouden oorbellen wil kopen voor de eerste verjaardag van onze dochter. gelukkig vroeg ze er wel bij of de kleine ze zal gaan dragen... klaarblijkelijk was haar al opgevallen dat niet alle nederlandse baby-meisjes oorbellen dragen. of zou die vraag komen doordat ik zelf geen oorbellen draag?
eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om die lieve kleine zachte lelletjes van ons prinsesje te voorzien van een gaatje voor een oorbel. dus nu mag mijn man dit aan z'n moeder gaan uitleggen, daar is mijn tsjechisch nog niet goed genoeg voor . hij is het er overigens helemaal mee eens hoor, hij vindt ons meisje ook nog te klein voor zo iets.
Nou ik heb het uitgelegd, en ze snapte het wel. Verstandige mama heb ik, he?

Zelf ben ik er ook tegen, omdat:
  • ik het recht niet heb om schade aan het lichaam van mijn kind aan te brengen
  • ik al vaak genoeg ongelukken heb zien gebeuren, toen peutermeisjes met de oorbellen ergens aan bleven hangen
  • ik weet, dat de kans, dat er een zenuwuiteinde om zeep word geholpen, heel groot is, waardoor direct merkbare maar ook minder zichtbare schade kan ontstaan
  • ik geen schaap ben, die alles doet, alleen omdat anderen het ook doen
  • ik het veel leuker vind, als mijn meisje van zelf begint te vragen om zoeits en ik dan JA mag zeggen, wat mij weer voldoening brengt
Maar ook ga ik weer niet anderen veroordelen, omdat ze het wel doen. Iedereen moet het zelf weten. Vind het wel jammer voor de baby's, welke de kans niet krijgen dit zelf uit te zoeken, maar worden ermee opgezadeld.

Bericht 21-01-08 om 13:54 aangepast door Jelen.
Jelen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-01-08, 06:50   #55
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
lenous schreef:
...EN DE MEISJES ZIJN AL VAN JONGE LEEFTIJD ZO BEETJE VROUWELIJK.
en een beetje mishandeld
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-01-08, 09:46   #56
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Gelukkig ben ik zwanger, ben ik toch nog een klein beetje vrouwelijk. En mijn dochter ratelt de hele dag alsof haar leven er vanaf hangt, ook héél vrouwelijk

Marion
Oud 22-01-08, 12:03   #57
VIP Lid

Beruska's avatar

Citaat:
Gorrit schreef:
Bericht bekijken
en een beetje mishandeld
Het is net hoe je er tegenover aankijkt. In mijn ogen is dit in ieder geval geen verminking, er zijn ergere praktijken/ tradities die verder gaan dan gaatjes in oren prikken.
Maar het is een traditie en als men hiermee opgroeit blijft men dat ook niet anders dan normaal vinden.
Waarschijnlijk zou ik mijn dochter (ooit) niet direkt van oorbellen voorzien en haar zelf later laten kiezen maar zelf voel ik me niet mishandeld dat ik oorbellen heb gekregen toen ik paar dagen oud was.
Oud 22-01-08, 12:56   #58
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Ik begin er aan te twijfelen of oorbellen bij baby´s überhaupt een typisch Tsjechisch gewoonte is. Hooguit zou je kunnen zeggen dat er meer mensen met oorbellen in Tsjechië rondlopen dan in Nederland? Is er ooit onderzoek naar geweest? P.S. Heb zelf geen gaatjes in mijn oren en praktisch geen vrouw in mijn Tsj. familie heeft dat.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed