![]() |
|
|
#41 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Het is niet aan ons om het geven van oorbellen aan kinderen van 9 maanden vanuit onze eigen (Nederlandse) culturele achtergrond te veroordelen. Je bent het er mee eens of niet. Het is geen punt van goed of fout. Met betrekking tot je eigen kinderen kun je nog altijd zelf bepalen of het met 9 maanden oorbellen krijgt of niet. Doe je het niet, dan zal niemand je erop aankijken. Doe je het wel prima! Ik heb niet het idee dat in Nederland problemen ontstaan als een kind van 9 maanden oorbellen zou krijgen.En voor wat betreft de eerder beschreven mogelijke vergroeiing; ik ben er de afgelopen jaren in Tsjechie geen tegengekomen. |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Nieuw Lid
|
Grappig :-) Het wordt inderdaad vanzelfsprekend gedaan, maar mijn twee meisjes gaan het ook zonder oorbellen moeten stellen, ook al ben ik een Tsjechische. Ik vind het wreed om zo´n prutske zo veel pijn en ongemak aan te richten.
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
VIP Lid
|
Volgens mij is het verboden in Nederland sinds enkele jaren oorbellen bij jonge kinderen te plaatsen. Zelf heb ik tijdens het sporten ongelukjes zien gebeuren.:snik: Uitscheurende oorlelletjes bloeden flink. Het uitdoen stuitte toch op zoveel praktische bezwaren dat de oorbellen werden ingehouden. Ook is er altijd het infectiegevaar. Kleine kinderen zijn kwetsbaarder. Ik heb er voor gekozen mijn oren heel te houden. Mijn oudste dochters hebben inmiddels meerdere gaatjes.Zij kregen rond hun twaalfde mijn toestemming. Ook ondanks alle voorzorgen hadden ze de nodige problemen en ontstekingstoestanden. Voor kinderen die ongeremd moeten kunnen spelen lijkt het me lastiger met oorbellen. :yo:Of het Tsjechisch of Nederlands is???? Hilde |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Super Lid
|
gaatjes en dat gedoe ;wij hebben drie dochters dus wij kunnen er over meepraten.toen ze klein waren geen gaatjes en dat soort zaken.vanaf 17 jaar mogen ze het zelf weten.nou dat was wat: gaatjes ,tatouages e.d. kon niet op. nu zeggen ze :toch wel veel gaatjes en die tatouages vinden we ook niet meer mooi.
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Lid
|
Ik vind dat ieder dit voor zich moet weten,en juweliers doen het hier in Nederland wel onder de 10 jaar hoor.
Ook vind ik niet dat het iets echt tsjechie´s is,ik zie best vaak nederlandse kindjes meestal meisjes dan wel rond een jaar of 1 en ouder die al oorbelletjes hebben. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Actief Lid
|
Mijn vrouw is geboren in Praha, en ons dochtertje werd met 10 mnd voorzien van belletjes. Bij het schieten v/d oorbel was de schrik :snik: even dat ze huilde, en na 10 min.alweer tevreden en happy.In Nederlands doen ze het meen ik,boven de 6 mnd, maar ik zie zo ook NL kindertjes van jonge leeftijd met "bling-bling"in oor.
![]() |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Actief Lid
|
gevonden! ik wist dat ik in het verleden iets gelezen had over oorbellen bij baby's...
vandaag kreeg ik een sms-je van mijn tsjechische schoonmoeder dat zij graag gouden oorbellen wil kopen voor de eerste verjaardag van onze dochter. gelukkig vroeg ze er wel bij of de kleine ze zal gaan dragen... klaarblijkelijk was haar al opgevallen dat niet alle nederlandse baby-meisjes oorbellen dragen. of zou die vraag komen doordat ik zelf geen oorbellen draag? eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om die lieve kleine zachte lelletjes van ons prinsesje te voorzien van een gaatje voor een oorbel. dus nu mag mijn man dit aan z'n moeder gaan uitleggen, daar is mijn tsjechisch nog niet goed genoeg voor . hij is het er overigens helemaal mee eens hoor, hij vindt ons meisje ook nog te klein voor zo iets. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Volwaardig Lid
|
ja, moeilijk, he?
ben zelfs ook Tsjechische van oorsprong en ook ik al vanaf baby met oorbelletjes in mijn kindertijd, herinner ik me, vonden we meisjes zonder oorbellen toch een beetje vreemd, ja! erg, he? mijn moeder wou al oorbellen kopen wanneer ik pas een paar maanden zwanger was 'gelukkig' werd het een jongetje anders moest ik zeker wat gaan uitleggen ![]() ik vind dat zoiets mag iedereen later zelf bepalen haar oorlelletjes wel of niet laten prikken |
|
|
|
|
|
#49 |
|
VIP Lid
|
dit moest ik natuurlijk eve verifieren bij mijn vrouw (tsjechiesche):
Het is traditie dat de grootmoeders de babygirl nog voor het verlaten van het ziekenhuis oorbellen geven! Mila (moje manzelka) heeft al gaatjes in haar oren vanaf ze 4 dagen oud is! De oorringen worden dan doorgegeven van dochter op dochter! Helaas heeft ze zelf geen dochters en ook (nog geen) kleindochters, en die wil ze zo graag!! Laatst aangepast door semabyt; 20-01-08 om 18:49. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
VIP Lid
|
In nederland mag het inderdaad gewoon bij jonge kinderen, Mijn jongste was 4 toen ze er om vroeg, dus wij naar de winkel, en een half uur later weer naar huis met één oorbel. De andere hebben we een jaar later gedaan...
![]() |
|
|
|