|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#31 |
|
Lid
|
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?
Mijn familie is van oorsprong o.a. spaans-italiaans-frans (19e eeuw) en venezolaans (20e eeuw) en in al die landen zijn oorgaatjes bij baby meisjes de gewoonste zaak van de wereld (heb ik begrepen. Ben nl. nog nooit in Italie of Frankrijk verbleven).
Mijn familie keek juist heel vreemd toen mijn NL tante (getrouwd met mijn oom van m'n moeders kant) per se GEEN OORGAATJES voor hun dochtertjes wilde. Maar ja; "wel of geen" is voor mij geen punt. Ik sta d'r neutraal tegen over. |
|
|
|
|
|
#32 | ||
|
Pivonist
|
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?
Citaat:
. Daar komt de uitdrukking van "even een nummertje maken".Is afgeschaft begin 1800, gelukkig voor mij ruim op tijd. ![]() |
||
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Actief Lid
|
Ik heb zelf oorbelletjes sinds mjin 1ste levensjaar en ik wil ze gewoon niet meer kwijt. Kan me niet voorstellen dat ik ze niet heb. Staat ook zo vrouwelijk
En mijn dochters zullen het ook hebben. Maar pas als ze 1 jaar oud worden niet eerder. Als ik die ooit krijg dus, haha... Waarom? Ik vind het schattig, het staat leuk (je ziet dat het een meisje is en geen jongetje ) en een kind van 2 is bij mij te klein om te beslissen wat die wil en wat niet. Kinderen zijn nog te klein om sommige beslissingen te nemen. Als ze ouder zijn (12 jaar en ouder) en geen oorbelletjes meer willen dan mogen ze dat zelf beslissen maar tot die tijd hebben ze weinig te zeggen ![]() Citaat:
. En stel voor dat er geen tradities meer zijn? Wat dan? Als iedereen zonder tradities zal leven wat voor leven zullen we dan hebben. Geen tradities, kerst of andere feesten (velen vieren het alleen om gezelligheid en uit traditie, gelovigen niet inbegrepen das een anders verhaal). Dan raken we ook bepaalde normen en waarden kwijt. Niet iedereen is dezelfde. Het spijt me maar ik vind je reactie beetje te heftig hoor. Niet alles hoef slecht te zijn ![]()
|
|
|
|
|
#35 |
|
Forum Freak
|
Zou Bart nog weten dat hij dat heeft geschreven? Dit is al meer dan een jaar oud, dus wees niet meer boos op hem? :snik:
|
|
|
#36 |
|
Pivonist
|
Gewoon even wachten tot de kinderen mondig zijn en zelf laten beslissen. En Bart weet dit heus nog wel, maar omdat hij een andere mening heeft hoef je nog niet boos te zijn, dan zou ik stampevoetend door mijn huis lopen
, want Bart en ik denken over bepaalde dingen héél anders, maar het blijft mijn forumvriend !!!Na zdravi!!![]() |
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Actief Lid
|
Uh is het al zo lang geleden dan? Had de datum helemaal niet meer gezien, hahaha....en boos? Wie dan, ik in ieder geval niet hoor. Vond het maar een heftige reactie, haha.....
Zijn meming toch ? Als iedereen dezelfde was dan was het TE saai op de wereld, hahaha...nazdravi Macek .
|
|
|
|
#38 |
|
Super Lid
|
Eventjes wat recht zetten: de quote komt van B@rt, niet van mij. Maar: ik sta volledig achter B@rt's statement - eerder in de thread had ik ook al stelling genomen tegen deze traditie. Enne prima als iemand zich meldt die hier weer vrolijk tegen in gaat!
Kijk, 't is natuurlijk van een heel andere orde van vrouwenbesnijdenis (hop, knuppel in het hoenderhok), maar het blijft iets onomkeerbaars dat best wel verkeerd kan aflopen (het eerder genoemde excentrische gaatje). En dan is het best goed als iedere moeder voor zich afvraagt of zij dit wel/niet moet doen bij haar dochter, en dan eventjes de voordelen vs risico's afweegt - geen automatisme dus. Dat is denk ik wat B@rt bedoelde. En het is me tot nu toe niet gelukt om een NL juwelier te vinden die het onder 10 jaar doet. En dat vind ik toch wel een indicatie! Een week lang moet je spul op je oren stoppen, zorgen dat 't niet dichtslibt en weet ik niet allemaal. Ik heb bij de juwelier een 10 jarig meisje zien krijsen als een 2 jarige. Niet echt prettig om dat je babietje aan te doen, die niet zelf ervoor heeft gekozen zoals dat 10 jarige meisje. En dan wat tradities betreft: niet alle tradities hoeven perse gehandhaafd te blijven, sommige zeker wel. En de mate waarin dit al of niet kwaad kan, verschilt en is aan persoonlijke visie onderhevig - een atheist zal het 'traditionele' doorgeven van religie aan kinderen ook sterk verwerpelijk vinden. Hier ging het om een traditie met lichamelijke consequenties, dat is wat anders dan sinterklaas vieren. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Pivonist
|
Ja, sorry Bartiku met jouw lig ik bijna altijd overhoop, maar wat is geschreven over Bart is dus aan jou besteed, sorry Bart, maar allemaal Na zdravi!!!!!
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
traditie in nederland onder de woonwagen bewoners en zigeuners is het ook heel normaal dat de baby met ongeveer 2 maanden oorbelletjes krijgen en zelf vind ik het heel mooi leuk en snoezig staan groetjes misha |
|
|
|
|