het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 11-11-04, 19:33   #11
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Mijn zus hoefde (als kind) geen oorbelletjes te dragen. Is het misschien iets van de laatste 10-20 jaar? Het kan ook zijn dat mijn ouders gewoon anders over dachten.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-11-04, 20:24   #12
VIP Lid

Nationaliteit:

Nou ja, ik zal het niet met de besnijdenis of voetjes inbinden vergelijken. Het is hele kleine ingreep en je heb er geen last van. En de gaatjes groeien ook weer dicht, als je het niet wil hebben - ik ken trouwens geen meisje, die zelf geen oorbelletjes wil... maar ja, ieder zijn eigen mening.
Klara is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-11-04, 21:38   #13
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Vašek schreef:
Ik vraag me af, als het een jongentje zou zijn, wat zou hij dan krijgen?
een piercing misschien? en waar?..........
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-11-04, 21:41   #14
Volwaardig Lid

Ik ben nederlands, heb zelf wel gaatjes, maar pas sinds mijn 14e. Mijn dochters hebben en willen geen bellen. Gaatjes in de oren van jonge kinderen kan de taalvaardigheid remmen. Je prikt gaten in energielijnen. Het is verstandiger te wachten tot na het 12e jaar. Piercings kunnen ook heel link zijn.
saskia.v.h is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-11-04, 21:42   #15
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
brenda schreef:
een piercing misschien? en waar?..........
Vraag me niet waar...
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-11-04, 23:01   #16
Actief Lid

Nationaliteit:

Citaat:
Klara schreef:
Nou ja, ik zal het niet met de besnijdenis of voetjes inbinden vergelijken. Het is hele kleine ingreep en je heb er geen last van. En de gaatjes groeien ook weer dicht, als je het niet wil hebben - ik ken trouwens geen meisje, die zelf geen oorbelletjes wil... maar ja, ieder zijn eigen mening.
Ja, zeg dat wel Klara! Als je het niet wil vergelijken, wordt des te meer bevestigd dat een traditioneel gemeengoed maar zonder nadenken moet worden voorgezet!!!!! Enne...... iemand eerst verminken die nog niet eens oud genoeg is om te praten - laat staan zijn / haar eigen keuze kenbaar te maken - en dat vergoeilijken door te zeggen dat 't ook weer dicht kan groeien.... ik kan er niet bij! Wat een gebrek aan respect voor een individu, notabene je eigen kind!

Citaat:
Saskia.v.h schreef:
Je prikt gaten in energielijnen.
Dit brengt weer een heel andere kijk op de zaak. Gebaseerd op het feit dat alle uiteinden van de zenuwen / energielijnen eindigen in je oren? Ik heb wel eens gehoord dat je oor als het ware een foetus op zn kop representeert met bijbehorende plaatsen.

adios, Bart
B@rt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-04, 02:28   #17
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:

ja, dat zou wel eens kunnen van die oren. toen ik ziek was, kwam een vriendin, die traditionele chinese geneeskunde studeert, oa mijn oorlellen masseren. dees natuurlijk lachen...
Elke is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-04, 12:43   #18
Actief Lid

Raymond Veronika's avatar

Nationaliteit:

Kijk, leuk dat dit onderwerp er ook bij staat. Melanie krijgt van Veronika d'r moeder ook oorbellen. Maar nu heb ik eens rondgevraagd, maar tot nu toe nog niet een juwelier bereid gevonden om de gaatjes te prikken. (althans, geen nederlandse juwelier, wel 1 turkse). Nagevraagd bij de kraamzorg en die zei toen ook dat buitenlandse juweliers het wel doen, maar nederlandse niet vaak. Die zijn er niet zo dol op. Maar in CZ is het ook heel gewoon inderdaad.
Raymond Veronika is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-04, 17:27   #19
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:

Vind het een leuke traditie hoor.

En wat een gedoe over wachten tot ze er zelf over kan beslissen? Oorbellen horen bij meisjes, wil ze ze later nietk, nou dan draagt ze ze toch niet? Wat maken die gaatjes nou uit.

Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-04, 20:37   #20
Actief Lid

Nationaliteit:

Als het allemaal goed gaat is het niet zo'n punt. Ieder zijn smaak, zal ik maar zeggen. Maar als wat anders loopt... We waren een keer op bezoek bij mensen met een klein babietje. Ze had een formaat oorringen in dat bij haar kleine hoofdje gewoon komisch stond. Gewoon geen gezicht dus. Maar haar moeder was er wel trots op. "Ja, wel jammer dat ze een week lang heeft liggen huilen vanwege de ontsteking die ze in haar oortjes kreeg, maar het staat schattig, of niet?" Wat moet je daar nou op zeggen. Gelukkig heb ik twee zoontjes en zal niemand me achter de vodden zitten om ze mee naar de juwelier te slepen.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels