![]() |
|
|
#31 |
|
Super Lid
|
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor Pepo, tenslotte waren ik en de anderen van het spoor af. Zoals ik al schreef, het was niet persoonlijk gericht. Even goede vrienden.
![]() |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Forum Freak
|
Pepo, sorry, je hebt gelijk.
Ik reageer wat laat omdat ik een paar dagen weg ben geweest. Ik was zelf in die tijd ook zeer onder de indruk van de dood van Jan Palach maar liet me hier nu meeslepen en reageerde duidelijk zonder na te denken!!
|
|
|
#33 |
|
Volwaardig Lid
|
Inderdaad Vasek,
Gaandeweg het lezen van de reacties dacht ik aan wat jij schreef. Het is de verantwoordelijkheid van Jan Palach voor de keuze, die hij maakte. Hij deed dit niet uit medelijden, daarvan ben ik overtuigd, maar hij wilde de wereld iets laten weten en dat deed hij op zijn manier. En... het kwam wel aan in de westerse wereld. ik heb dat mogen meemaken. Wat betreft het gedenken en het kleine aantal mensen, dat lijkt mij ook vanzelfsprekend. De cliche: "Het leven neemt zijn loop" spreekt voor zich. We hebben het ook gezien bij Lady Di en, ik durf het bijna niet te zeggen, Pim Fortuin. Een grote opkomst maar later is het over. Pim Fortuin zegt mij niets en lady Di zou ik uit nieuwsgierigheid gaan bezoeken, als ik in de buurt was. Maar een bezoek aan Praag bracht mijn man en mij wel naar het Jan Palach plein en een moment van stilte en denken aan maakte even weer diepe indruk. Daarvoor is geen herdenking nodig. Dat is wel goed voor "naasten." En bij een volgend bezoek aan Praag gaan we weer naar HET plein. Dat staat vast. Betty |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Legende
|
Jan Zajic herdacht
Vandaag is het 38 jaar geleden dat Jan Zajic, een 19-jarige student, zichzelf in brand stak op het Vaclavske namesti, als protest tegen de Russische inval.
Dit gebeurde een maand later in navolging van de zelfverbranding van Jan Palach. In een brief schreef hij, Palach na te volgen om de publieke opinie aan te zetten zich te verzetten tegen de communistische dictatuur. radio.cz Op de foto de gedenksteen op het Vaclavske namesti voor beiden.
|
|
|
#36 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
We kende het verhaal van Jan Palach kende we wel een beetje (de janse bagge bend noemt hen in hun lied "Helden"). Maar we wisten niks van Jan Zajic. Weer wat geleerd, over een tijd die volgens mij niet vergeten mag worden. Dank je wel, Vasek. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Legende
|
Vandaag zijn herdenkingsplechtigheden gehouden in de geboorteplaats Všetaty en op het Praagse Olšany kerkhof waar Palach begraven is.
![]()
|
|
|
#38 |
|
VIP Lid
|
Freddy, misschien een domme vraag van mij. Maar zijn er in Praag, of elders, straten of pleinen naar deze 2 (of 1) vernoemd?
Char. __________________________________________________ Char. ...z'n opa heeft ook een eigen "straat" in Gouda... ( een straatje, met wat garageboxen.==== Schandalig!! ) |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Legende
|
Het plein tegenover het Rudolfium is het Jan Palachplein of Náměstí Jana Palacha.
|
|
|
#40 |
|
VIP Lid
|
Bedankt Freddy, Je zult het misschien niet geloven, maar het is echt waar!!.. Ik ben in mijn hele leven 4 maal in Praag geweest, en nooit veel verder gekomen, dan de Karelsbrug!!... Ja, en er nog 3 keer overheen gevlogen. De laatste keer, in 1999, heb ik 's avonds een taxi genomen, vanaf het vliegveld naar mijn hotel. Dit hotel was 400 meter bij de brug vandaan! En verder, in een grijs verleden, met een taxi wat "Tenten" bezocht. Dit jaar, gaat char naar het Echte Praag!! En gaat dit Plein zoeken, want de TV-Film beelden van Jan Palach, krijgt hij nooit meer uit zijn hoofd!!!
Char. _______________________________________________ Char. ...even zonder handtekening... |
|
|
|