het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-01-06, 14:02   #31
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor Pepo, tenslotte waren ik en de anderen van het spoor af. Zoals ik al schreef, het was niet persoonlijk gericht. Even goede vrienden.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-06, 23:02   #32
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Pepo, sorry, je hebt gelijk.
Ik reageer wat laat omdat ik een paar dagen weg ben geweest.

Ik was zelf in die tijd ook zeer onder de indruk van de dood van Jan Palach maar liet me hier nu meeslepen en reageerde duidelijk zonder na te denken!!
Oud 03-02-06, 23:53   #33
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Inderdaad Vasek,
Gaandeweg het lezen van de reacties dacht ik aan wat jij schreef. Het is de verantwoordelijkheid van Jan Palach voor de keuze, die hij maakte. Hij deed dit niet uit medelijden, daarvan ben ik overtuigd, maar hij wilde de wereld iets laten weten en dat deed hij op zijn manier. En... het kwam wel aan in de westerse wereld. ik heb dat mogen meemaken. Wat betreft het gedenken en het kleine aantal mensen, dat lijkt mij ook vanzelfsprekend. De cliche: "Het leven neemt zijn loop" spreekt voor zich. We hebben het ook gezien bij Lady Di en, ik durf het bijna niet te zeggen, Pim Fortuin. Een grote opkomst maar later is het over. Pim Fortuin zegt mij niets en lady Di zou ik uit nieuwsgierigheid gaan bezoeken, als ik in de buurt was.
Maar een bezoek aan Praag bracht mijn man en mij wel naar het Jan Palach plein en een moment van stilte en denken aan maakte even weer diepe indruk. Daarvoor is geen herdenking nodig. Dat is wel goed voor "naasten." En bij een volgend bezoek aan Praag gaan we weer naar HET plein. Dat staat vast.
Betty
algera is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-02-07, 18:47   #34
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Jan Zajic herdacht

Vandaag is het 38 jaar geleden dat Jan Zajic, een 19-jarige student, zichzelf in brand stak op het Vaclavske namesti, als protest tegen de Russische inval.

Dit gebeurde een maand later in navolging van de zelfverbranding van Jan Palach. In een brief schreef hij, Palach na te volgen om de publieke opinie aan te zetten zich te verzetten tegen de communistische dictatuur.

radio.cz

Op de foto de gedenksteen op het Vaclavske namesti voor beiden.

Oud 26-02-07, 09:18   #35
Actief Lid

apolonia's avatar

Nationaliteit:
Heb destijds ook al deze vreselijke beelden gezien .
Of zij de bevrijders geweest zijn? en ook al bijna vergeten.
Hadden ze het maar niet gedaan, dan hadden ze nu de vrijheid gezien.
apolonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-02-07, 10:11   #36
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Vašek schreef:
Bericht bekijken
Jan Zajíc, Tsjechische student, geboren 3 juli 1950, gestorven 25 februari 1969.

Morgen is het 36 jaar geleden dat Jan Zajíc, nummer twee van serie van zelfverbrandingen in Tsjechoslowakije zichzelf in brand stak als protest tegen de Sovjet bezetting.
Een jaar geleden zagen wij de gedenksteen van beide op het Vaclavske namesti in Praag.
We kende het verhaal van Jan Palach kende we wel een beetje (de janse bagge bend noemt hen in hun lied "Helden"). Maar we wisten niks van Jan Zajic. Weer wat geleerd, over een tijd die volgens mij niet vergeten mag worden.
Dank je wel, Vasek.
ed en il is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-01-08, 17:45   #37
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Vandaag zijn herdenkingsplechtigheden gehouden in de geboorteplaats Všetaty en op het Praagse Olšany kerkhof waar Palach begraven is.

Oud 12-01-08, 18:08   #38
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Freddy, misschien een domme vraag van mij. Maar zijn er in Praag, of elders, straten of pleinen naar deze 2 (of 1) vernoemd?

Char.

( een straatje, met wat garageboxen.==== Schandalig!! )
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-01-08, 18:52   #39
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Het plein tegenover het Rudolfium is het Jan Palachplein of Náměstí Jana Palacha.
Oud 12-01-08, 20:57   #40
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Bedankt Freddy, Je zult het misschien niet geloven, maar het is echt waar!!.. Ik ben in mijn hele leven 4 maal in Praag geweest, en nooit veel verder gekomen, dan de Karelsbrug!!... Ja, en er nog 3 keer overheen gevlogen. De laatste keer, in 1999, heb ik 's avonds een taxi genomen, vanaf het vliegveld naar mijn hotel. Dit hotel was 400 meter bij de brug vandaan! En verder, in een grijs verleden, met een taxi wat "Tenten" bezocht. Dit jaar, gaat char naar het Echte Praag!! En gaat dit Plein zoeken, want de TV-Film beelden van Jan Palach, krijgt hij nooit meer uit zijn hoofd!!!

Char.

Onderwerp-opties

Berichtregels