Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Cultuur & Geschiedenis
Jan Palach

Jan Palach

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 16-01-06, 15:27   #21
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
inderdaad werd de wereld wakker, maar of ook het regime in tsjechoslowakije/USSR onder de indruk ervan waren ?
Oud 16-01-06, 18:39   #22
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Ik heb het van dichtbij meegemaakt, en ik kan je vertellen, iedereen werd “wakker”. Op de begrafenis van Jan Palach kwamen ruim 500.000 mensen opdagen.
En niet alleen het volk, maar ook het regime werd wakker. En vergeet niet het buitenland. Zonder Jan Palach wist het rijke westen niet eens wat zich allemaal afspeelde achter het ijzeren gordijn.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-06, 19:48   #23
VIP Lid

Nationaliteit:
Toch hoor ik van veel Tsjechen dat het in de tijd van het communisme beter was, in ieder geval de samenleving in het algemeen. Het verschil tussen rijk en arm was toen veel minder volgens hun. Maar dit heb ik alleen maar van horen zeggen. De ene wil nog een mooiere auto dan de andere enz. Maar als ik dan kijk naar bijvoorbeeld het voormalige Oost-Duitsland in die tijd...........daar stond je ik weet niet hoeveel jaren ingeschreven voor een trabantje. Is dat in Tsjechie ook zo geweest?
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-06, 23:02   #24
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Nee, voor een Trabantjes had je de kortste wachttijd, elke andere auto had een wachttijd van maanden of soms jaren.

En denk niet dat je een kleur kon uitkiezen of een model, was je aan de beurt dan kreeg je wat er was. En betalen bij bestelling!!

Ja ja, het was een goeie tijd!!!

En hiermee bedoel ik niet dat alles onder het communisme verkeerd en slecht was, je wist waar je aan toe was, alles had dezelfde prijs, je hoefde nooit te zoeken.
Oud 17-01-06, 01:22   #25
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben het hier over Jan Palach en niet over lichtblauwe Trabantjes, Corrie en iedereen!
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-01-06, 09:55   #26
VIP Lid

Nationaliteit:
Oeps deze kwam wel even aan hoor Pepo. Vooropgesteld dat ik dit een heel serieus onderwerp vind, is dit nu al de tweede keer in 1 week dat ik op mijn vingers getikt word. Eerder nog nooit. Vorige week werd een gesprek tussen Gorrit en mij, notabene in de kroeg, op dezelfde wijze in de kiem gesmoord. Dus vat deze reactie niet persoonlijk op. (Dat doe ik ook niet hoor, want als ik diverse topics na ga lezen, gebeurt dit regelmatig.) Ik denk wel dat de kracht van dit forum mede verkregen wordt door de spontane inbreng van de leden. Maar als ik iedere keer zeer overwogen mijn reacties moet plaatsen, verlies ik mijn spontaniteit wel een beetje. En ik begrijp heus wel dat niemand op een blabla verhaal zit te wachten over een serieus onderwerp als dit. Dus laten we de trabantjes achterwege. Ik ben gewoon geinteresseerd in hoe de tsjechen zich voor en na de tijd van het communisme voelen. Of moet ik hiervoor in een andere topic zijn?
Oud 17-01-06, 09:59   #27
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lina schreef:
Of moet ik hiervoor in een andere topic zijn?
Er bestaan al diverse topics over die tijd. Even zoeken .....
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-01-06, 10:02   #28
VIP Lid

Nationaliteit:
Dacht ik al.
Oud 17-01-06, 10:04   #29
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
het is altijd erg moeilijk om geschreven tekst goed te lezen en te verwerken. met name zijn de klemtonen vaak niet goed te lezen/te beoordelen. en die maken de taal nu juist zo interessant en leuk.
Oud 17-01-06, 12:57   #30
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lina schreef:
Oeps deze kwam wel even aan hoor Pepo.
Ik heb op persoonlijke titel gereageerd, misschien omdat ik toen, vele jaren geleden, zeer emotioneel bij de zelfverbranding van Jan Palach betrokken was, sorry!
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed