![]() |
|
|
#11 |
|
Volwaardig Lid
|
Re: Jan Zajíc
Zooo, wat erg ....die brief allen te lezen.....maar ongelovelijk...hoe een mens " groot" kan zijn!!! En natuurlijk absurd dat er dag van vandag maar minimum mensen zijn, die t kunnen warderen...maar mischien ook maar niet...
bedankt voor deze info , Vasku! ![]() |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Legende
|
Vandaag is het alweer 37 jaar geleden dat Jan Palach zichzelf in brand stak. Bij het graf van Jan Palach in Všetaty hebben 130 mensen de gebeurtenis herdacht.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Forum Freak
|
Dat zijn er gelukkig toch meer dan vorig jaar!
|
|
|
#14 |
|
Legende
|
Dat viel me ook op, in het persbericht stond 130 uit binnen en buitenland. Ik denk dat de Tsjechische jeugd niet eens weet wie Jan Palach is.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Forum Freak
|
Dat is eigenlijk wel erg, maar ja, zo gaat het nou eenmaal als je ouder wordt, wij onthouden die dingen allemaal en de "jeugd" is bezig met "goed" leven en veel geld verdienen!
|
|
|
#16 | |
|
Legende
|
Citaat:
oke, je krijgt er veel publiciteit mee. maar wat heeft hij er feitelijk mee bereikt ? 20 jaar later is de muur gevallen, niet dankzij hem. is het direct in/na 1969 beter geworden in tsjechoslowakije ? een jaar eerder was de praagse lente in de kiem gesmoord. misschien had hij er beter aan gedaan om in verzet te blijven en wie weet had hij nu nog geleefd en zeker genoten van de vrijheid. en wie weet, was hij wel de eerste president van het vrije tsjechoslowakije geweest. ik zal eea ongetwijfeld niet begrijpen. waar heb je nu meer aan ? een dode of een levende held ? marcel
|
|
|
|
|
#17 |
|
Forum Freak
|
Ik ga het je ook niet uitleggen, daar heb ik de woorden niet voor.
|
|
|
#18 | |
|
Legende
|
Citaat:
Dat meen je toch niet? |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Legende
|
je leven is je kostbaarste bezit, daarna je principes, dan je vrouw en daarna je kinderen.
dus je leven geven voor je principes, is dat het hoogste dan ? ik denk eigenlijk het tegenovergestelde. naar mijn gevoel kan je meer levend bereiken dan martelaar zijn. je weet nooit wat je in de jaren erna zou hebben kunnen doen of betekenen voor anderen. wellicht te simplistisch gedacht ? ik was er in 1969 niet bij natuurlijk. marcel
|
|
|
|
#20 |
|
Super Lid
|
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor Marcel. Maar soms dan moet er echt eerst iets schokkends gebeuren om de hele wereld wakker te schudden.
En ook voor al die schokkende dingen raakt men inmiddels imuum. Wat in die tijd een ontzettende indruk maakte op mensen, is voor deze tijd de normaalste zaak van de wereld. |
|
|
|