het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 28-07-05, 14:49   #11
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Re: Grootste Tsjech ooit

De kan is groot, dat over 5 jaar, bij de volgende Grootste Tsjech Verkiezingen, Smetana binnen Top 5 valt en ook Kajinek (zo heet toch die misdadiger, ne?) schuift naar voren. Over 5 jaar zullen weer andere mensen stemmen en ook andere mensen de zoetige stemmingsverhalen in de krant schrijven. Net als hier.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-07-05, 16:48   #12
Actief lid

Ik kan het nu eenmaal niet laten, Pepo, ben nu eenmaal een liefhebber van klassieke muziek, en als ik de ´Moldau´ hoor, ga ik een beetje aan het zwijmelen.
Je hebt gelijk wat Kajínek aangaat, hij is inderdaad een cultfiguur geworden, die behoorlijk wat supporters heeft. Toch vind ik het vreemd, dat drie opeenvolgende ministers van justitie ambtshalve hebben aangedrongen op een heropening van zijn dossier, omdat zij blijkbaar tegen de stelling van de rechtbank in, toch de mening waren toegedaan dat er de nodige twijfels waren omtrent zijn dossier - en telkens in hun pogingen daartoe afgeremd werden. Zo kweek je natuurlijk moderne Robin Hoods.
vlad is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-07-05, 17:39   #13
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:

Ik ben ook een liefhebber van klassieke muziek (de laatste Liska Bystrouska in Brno net niet gemist), maar ik vind De Grootste Tsjech, De Grootste Nederlander kunstmatig opgefokte voorstellingen van de onwijs vindingrijke omroepen en hun imagotrekkers. Ik laat mij niet hierdoor beinvloeden en ik ga morgen niet zo maar boeken kopen van een schrijver, die (kijk eens aan)redelijk hoog gescoord heeft. Trouwens, ik weet niet eens, wat de uitslag is.
Maar goed, dat wij het over hebben - nu is de tijd voor Op. 22 van Dvorak.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-07-05, 19:25   #14
Actief lid

Ah, de Serenade for Strings in E Major. En dan de finale... Ik kan je keuze enkel goedkeuren. En daarbij kan ik je enkel gelijk geven wat de kunstmatigheid van zulke populariteitswedstrijden aangaat. Toch ben ik blij dat de Top Tien niet uit Nedveds, Hašeks of andere Lucie Bílá´s bestond, de mensen hebben toch bewezen dat ze over een zekere smaak beschikken, het had erger gekund.
Oud 30-07-05, 21:46   #15
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:

Ik hoop dat je Hašek de ijshockyer bedoelt... En niet de - vind ik - ondergewaardeerde schrijver!

Absoluut is een dergelijke verkiezing iets als het songfestival, maar van de andere kant vond ik het wel iets hebben dat opeens een heel aantal mensen - die daar normaal niet mee bezig zijn - met de geschiedenis bezig was (ik schreef over mijn ontmoeting met een Zizka-fan: http://www.blindedarm.com/2305.htm onder woensdag).

En ondertussen klinkt ook hier Opus 22 van Dvorak uit de boxen en denk ik aan dat mooie café in Nelahozeves waar het dienstertje ook klaar was voor haar reis naar Praag, maar helaas slechts voor kleding en niet mooie muziek!
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-07-05, 13:01   #16
Actief lid

Tuurlijk, dat bleek hopelijk uit de context, waarin deze Hašek stond. Om evenwel even terug op onze president Klaus terug te komen, deze is geen fan en bewonderaar van Jaroslav Hašek, want ´Als er iemand is, die ik in de moderne tsjechische mythologie absoluut niet kan aanvaarden, dan is het juist Švejk en de zijn švejkiaanse wereldvisie´. Maar J. Hašek staat dan wel in goed gezelschap, want nog volgens Klaus ´ene Hrabal, neen, deze moet ik niet´ (zie o.m. Lidové Noviny, 27.07.2005). Wie en wat Klaus wel graag mag, is een ander verhaal.
Oud 31-07-05, 13:47   #17
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:

En is de grote Bohumil eigenlijk wel genomineerd?
Hier een foto met hem en zijn oom Pepin!
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg 61949-0604hrabal.jpg (14,3 KB, 13x bekeken)
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-07-05, 13:57   #18
Actief Lid

Nationaliteit:

Citaat:
vlad schreef:

Wie en wat Klaus wel graag mag, is een ander verhaal.
"Gelukkig" maar een heel kort verhaal: zichzelf. Hem zien we in de top tien dan ook niet terug (tot mijn grote opluchting).
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-07-05, 19:43   #19
Actief lid

Klopt, Lisa, volgens mij ziet Klaus zichzelf inderdaad heel graag. Dat zijn voorganger met dezelfde voornaam wel degelijk genomineerd was, moet hem wel pijn hebben gedaan.
Oud 01-08-05, 21:34   #20
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:

Inderdaad, Bohumin Hrabal, schitterende schrijver in was ook Pivonist!!!!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels