het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 06-07-05, 12:12   #31
Aja
Actief Lid

Nationaliteit:
Re: Godsdienst in Tsjechië?

Citaat:
Corrie schreef:

Voor zover ik weet zijn de vietnamezen in Tsjechie gekomen als studenten.
Dat geloof ik niet. Zij praten noch geen Tsjechisch noch Engels, hoe konden zij hier studeren? Zij zijn gewoon om economische redenen gekomen.
Aja is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-07-05, 12:36   #32
Actief Lid

Gradmans's avatar

Nationaliteit:

Ja dat zal dan wel moeten ik heb nog wat gevonden op het net. Het bruto nationaal product, dat wat alle Vietnamezen dus samen verdienen, groeide sedert 1990 met gemiddeld 8,3% en deskundigen beginnen Vietnam - in navolging van de Aziatische Tijgers, zoals Taiwan, Singapore en de Republiek Korea - als een tijgerwelp te noemen, een con ho con.
Inflatie en werkloosheid zijn echter aan de hoge kant. Het land telt zes miljoen werklozen. Dat is één op vijf van de actieve bevolking. Om dit te verhelpen moedigt de regering de tijdelijke migratie aan. Al enkele duizenden Vietnamezen vonden een job als gastarbeider in Ukraïne, TSJECHIE, Maleisië, Libya, Libanon en de Republiek Korea.
Gradmans is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-07-05, 08:13   #33
Actief Lid

Gradmans's avatar

Nationaliteit:

Nog een vraag over dit onderwerp, Zou Tsjechie (Praag) een doelwit kunnen wezen voor terroristische aanslagen wegens politieke ideeen van de tsjechische regering?
Oud 14-07-05, 11:46   #34
Aja
Actief Lid

Nationaliteit:

Het is moeilijk gewoon ja of nee zeggen. Je weet nooit wat er gebeurt. Maar Tsjechië is niet zo trouw en groot vriend van Amerika zoals b.v. Engeland of Polen...
Oud 14-07-05, 12:23   #35
Actief Lid

Gradmans's avatar

Nationaliteit:

En qua rascime of zoiets dergelijks ?
Oud 14-07-05, 14:42   #36
Aja
Actief Lid

Nationaliteit:

Tsjechen gedragen zich min of meer rasistisch (volgens mijn) alleen maar tegen zigeurners en niet tegen andere nationaliteiten. Bovendien leeft hier niet zo veel moslims zoals ergens anders.

Ik heb er een artikel over gevonden (sorry voor de slechte vertaling) - Er staat dat er een aanval op Tsjechië wel mogelijk is, maar pas later, in het geval dat het in andere landen (die voor de terroristen aantrekkelijker zijn) niet mogelijk zou zijn. Het doelwit kan waarschijnlijk Praag zijn, d.w.z. metro en openbaar vervoer, luchthaven, Nuselsky en Karlsbrug, hotels, winkelcentra, stadions en ambassades - plekken waar veel toeristen en buitenlandse diplomaten zijn.

Het voorkeur is dat hier niet zo veel moslim zoals b.v. in Brittanië leeft. Maar jaren geleden (tijdens het communisme) was het anders en terroristen werden hier "getraind". Kan het hun nu helpen? Waarschijnlijk wel, ze kunnen hier mogelijke aanhangers vinden die hun informatie, acommodatie en dergelijke kunnen geven.

Bron: IDnes
Oud 14-07-05, 15:56   #37
Actief Lid

Gradmans's avatar

Nationaliteit:

Oke, maar zou het nu echt uitmaken of het nu amsterdam is of praag volgens mij heeft het alleen maar te maken met afschrikken, dan zou het overal op de wereld kunnen gebeuren, hoewel waren New York en Londen en Madrid eerst aan de beurt die waren wel fel actief tegen en lieten dat ook merken, een rare wereld leven we in.

Maar kun je het ook merken aan de Tsjechiesche mensen dat ze ergens toch vrees hebben voor alle toestanden die gebeuren ?
Oud 14-07-05, 19:13   #38

kukel's avatar

Nationaliteit:

Even terug komend op de Vietnamezen: toen Tsjechie nog communistisch was, waren er in Praag ook al Vietnamezen. Ze woonden in de grote woonkazernes langs de rand van Praag en waren geen onderdeel van de leefgemeenschap. Ze waren indertijd door de russen binnen gehaald als zeer goedkope arbeidskrachten. Ik was daar toendertijd en sliep ook in zo een woonkazerne en was stom verbaasd om die mensen daar aan te treffen. Ze werden volledig genegeerd door de Tsjechen en leefden in een eigen wereld. Als je goed oplet moet je eens kijken hoe de Tsjechen nu ook nog soms omgaan met die mensen. Bijvoorbeeld bij het afrekenen bij de kassa. Geen dank je wel of alstublieft kan eraf. Er wordt volledig langs elkaar heengekeken. Dan denk ik: we hebben nog een lange weg te gaan.
Ik heb wel meegemaakt dat het plaatselijk cafe voor 2 uur gesloten werd en de Vietnamezen daar hun gebeden deden. Je kan best met ze contact maken, het zijn bijzonder vrolijke mensen. Ze waarderen het ook als je belangstelling toont. En ze zijn natuurlijk nu een gigantische handel aan het opzetten. Ben benieuwd hoe dat verder gaat, eens heeft iedereen genoeg van die spulletjes. Maar daar zulln de Vietnamezen wel een antwoord op verzinnen.

Groet van Kukel.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-07-05, 22:03   #39
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:

Ik denk dat je de Vietnamezen in Tsjechië kunt vergelijken met de Chinezen in Nederland. Ze regelen hun eigen zaakjes, nauwelijks gehinderd door de buitenwereld. Ze zijn bijna onzichtbaar, want last heb je niet van ze. Kontakt is er nauwelijks, behalve als de Nederlander weer eens toe is aan een loempia of babi pangang.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-07-05, 10:02   #40
Actief Lid

Nationaliteit:

Citaat:
Gradmans schreef:

Maar kun je het ook merken aan de Tsjechische mensen dat ze ergens toch vrees hebben voor alle toestanden die gebeuren ?
Dat valt volgens mij wel mee. Tsjechië bovenaan de lijst van Al-Kajda, dat is voor de meeste mensen hier toch te onwaarschijnlijk.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels