Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Cultuur & Geschiedenis
Charta 77

Charta 77

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 08-02-07, 14:12   #11
frantisek
Nieuw Lid

frantisek's avatar

Nationaliteit:
Hetgeen CHARTA 77 allemaal heeft gedaan heeft er wel voor gezorgd dat mijn ouders voor hun en voor mij en mijn zus onze Tsjechoslowaakse Nationaliteit AF KONDEN KOPEN !
Wij zijn n.l vlak na de Praagse Lente naar nederland gevlucht en waren vanaf dat moment "Staatsgevaarlijk" voor het op dat moment Communistisch regiem.
Ondanks onze Nederlandse nationaliteit bleven wij de Tsjechoslowaakse behouden, pas eind jaren 70 werd het door toedoen van CHARTA 77 mogenlijk om deze nationaliteit af te kopen, hetgeen mijn ouders dan ook direct deden.
Begin 1982 was het eindelijk zover en konden mijn ouders zonder angst voor gevangenisstraf terug op familie bezoek.
frantisek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-02-07, 06:39   #12
apolonia
Actief Lid

apolonia's avatar

Nationaliteit:
Vermoed dat het een soort tijd was voor deze revoluties.
Aan de regeringen zitten mensen die gedwongen waren hun land te leiden.
Met een Russische/Communistische knuppel achter de deur.
Maar Polen of Tsjechen en Slowaken zijn.
apolonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-07, 09:49   #13
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
frantisek schreef:
Bericht bekijken
Ondanks onze Nederlandse nationaliteit bleven wij de Tsjechoslowaakse behouden, pas eind jaren 70 werd het door toedoen van CHARTA 77 mogenlijk om deze nationaliteit af te kopen, hetgeen mijn ouders dan ook direct deden.
Maar welke nationaliteit heb jij nu dan, Frantisek? Toch de Tsjechische (want je gebruikt het Tsjechische vlaggetje in je profiel)?
Oud 10-02-07, 09:56   #14
Lukas15
Forum Freak

De Tsjechische nationaliteit is toch een andere dan de Tsjechoslowaakse?
Lukas15 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-07, 11:23   #15
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Dat weet ik ook wel, Lukas, maar frantisek schrijft dat het eind jaren 70 mogelijk werd de Tsjechoslowaakse nationaliteit af te kopen, wat zijn ouders dan ook gelijk deden.
Pas begin jaren 90 ontstond Tsjechië; vandaar mijn vraag aan frantisek hoe het nu zit met zijn nationaliteit.
Oud 12-02-07, 10:45   #16
frantisek
Nieuw Lid

frantisek's avatar

Nationaliteit:
Ik heb nu alleen nog maar de Nederlandse nationaliteit, want zoals ik schreef hebben mijn ouders de toenmalige Tsjecho-slowaakse afgekocht.
De reden van de afkoop staat was: als wij terug zouden gaan naar Tsjecho-slowakije zouden wij bij de grens direct opgepakt worden en in de gevangenis belanden als "staatsgevaarlijke" mensen.
Mijn ouders konden dus tot aan de afkoop niet terug voor familie bezoek e.d.
Met de afkoop ging meer gemoeid dan alleen de nationaliteit, mijn ouders moesten officieel afstand doen van alles wat zij nog in Tsjecho-slowakije achter hadden gelaten zoals hun huis en andere bezittingen.
De Tsjecho-slowaakse regering zou op haar beurt alle dossiers over mijn ons vernietigen, iets wat later bleek nooit is gebeurt !
Per toeval zijn mijn ouders in het bezit gekomen van hun hele, door de communisten opgebouwd, dossier inclusief de originele arrestatie bevelen.
Het feit dat ik het Tsjechische vlaggetje in mijn profiel heb staan is puur vanwege mijn afkomst, die moet en kan je niet verloochen ondanks wat er in het verleden allemaal is gebeurt.
Sinds onze aankomst in Nederland hebben wij erg ons best gedaan om hier te intergreren, de Nederlandse Nationaliteit was voor ons hier een onderdeel van, later heb ik hier gewoon mijn dienstplicht vervuld en ben zelfs nog als KVV'er in dienst gegaan bij het Korps Mariniers.
In je hart blijf je altijd een Tsjech maar wij hebben ons nooit nationalistisch uitgelaten of gedragen maar gewoon als nederlander door het leven gestapt. Ons moto was en is : Als het allemaal zo goed is in je vaderland, wat doe je dan hier ? Wij zijn een dictatuur ontvlucht om een beter leven te krijgen en dan zal je je ook moeten gedragen naar de maatstaven van het land waar je dat denkt te vinden.
Sinds 1982 zijn mijn ouders diverse malen teruggeweest voor familie bezoek en ook ik ben enkele keren naar Tsjechie op vakantie geweest en ik vind het echt een pracht land maar ik denk dan toch weer, hoe zou mijn leven er uit hebben gezien als ik hier altijd was blijven wonen ?
frantisek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed