![]() |
|
|
#41 |
|
Forum Freak
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Moderator
|
Ja ja, ik ben zo gek nog niet...
![]()
|
|
|
#43 |
|
VIP Lid
|
Waarschijnlijk verdring ik delen van foto`s.
Want mij waren die torens niet opgevallen. Ik heb vooral aandacht voor het water en de omringende bossen. Maar ja , ze staan er echt. Hilde |
|
|
|
|
|
#44 |
|
VIP Lid
|
Omdat we dit kasteel ook vorig jaar bezocht hadden , hebben we nauwelijks foto`s gemaakt. De foto`s zijn dus van 2005.
Bij aankomst bij het kasteel was er drukte in de tuin. Er werden marktkraampjes etc opgebouwd ivm de festiviteiten. Dit jaar bleef ik bij de honden op het bankje buiten. DSC03206k ingang Namest.jpg Ik had heel wat te kijken. De ontvangst van artiesten door het organiserend commitee. En de meeste artiesten zijn geen doorsnee mensen. Dus ik vermaakte me prima. Kees mocht deze keer binnen kijken. En er is in dit kasteek o.a.een mooie collectie wandkleden te bewonderen. Daarnaast zijn er vele kamers ingericht te bewonderen. Maar de bibliotheek is m.i. toch wel de topatractie. Naast de grote collectie boeken is het plafond beschilderd met alle deugden en ondeugden. (Ik bedoel dan Vlijt, luiheid,zorgzaamheid etc.) DSC03207k torentje namest.jpg De bezichtiging gaat met een gids en is ook voor kinderen goed te doen. Er is ook een klein terrasje bij het kasteel en er schijnt ook een chique restaurant te zijn. Maar chique toestanden vermijden we als we de honden bij ons hebben. Wij verlieten het kasteel. En onze middelste dochter die in 2005 perse niet mee wilde, was nu toch enthousiast over wat ze gezien had. Nog steeds hadden we niet echt gegeten. Dus net voor de prachtige brug. (Deze brug heeft prachtige beelden.) DSC03212k beelden op de brug van Namest.jpg zagen we het restaurace bordje. Het zag er niet echt gezellig uit. Modern en kaal en naast de bediening een andere gast. We werden echter zo enthousiast benaderd dat we naar binnen zijn gegaan. En het eten was lekker. Het ging er in onze ogen af en toe wat anders dan anders aan toe. Maar als we komend jaar weer in de buurt zijn gaan we vast nog eens langs. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Super Lid
|
Volgens mij in Náměšť Oslavou.
Tenminste daar waren ze naar op weg. Ik vind het 'n prachtig verslag geworden Hilde, hoog tijd dat ook wij eens die streek van Tsjechie gaan bewonderen.
|
|
|
|
#47 |
|
VIP Lid
|
Het is inderdaad Náměšť nad Oslavou. http://www.namestnosl.cz/english/trips.html vond ik met google.
Het ligt in de buurt van Trebic. En Jolanda, Het is een hele mooie streek,Vysocina of was het Vycosina, een beetje glooiend, veel bos, niet super toeristisch, maar veel te bekijken en de mensen die wij hebben ontmoet waren zeer vriendelijk. Wij gaan dus in 2007 weer |
|
|
|
|
|
#48 |
|
VIP Lid
|
Tijdens onze rondwandeling in Náměšť hebben we niet alleen oog voor culturele grootse zaken. In een doorgang terug naar het plein zien we b.v. deze jonge zwaluwen in hun nest.
DSC04624k jonge zwaluwen blijven vertederen.jpg En aan het eind van zo`n dagje cultuur is een bezoek aan een Aziatische winkel voor de meiden een feest en voor papa een straf. We komen met o.a. wc-borstels met schelpjes in het kunstof gegoten en onderbroekjes voor de jongste naar buiten. En ik moet zeggen, Tabe, dat deze nog steeds heel zijn. Dan horen we op de camping dat er in Telc waar we het vorig jaar meerdere keren zijn geweest jaarmarkt is. We buigen dus de plannen om. We hadden gezegd niet naar Telc te gaan dit jaar. Maar er zit weinig anders op. De ludieke garage van vorig jaar bestaat helaas niet meer. Een aantal jonge ondernemers had vorig jaar een landbouwschuur als parkeergarage in gebruik en daar stond de auto prima, voor een redelijke prijs. Dus op zoek naar een ander parkeerplekje. We waren nu blij dat we vaker waren geweest. Dus aan de achterkant van het park vonden we tussen vele Tsjechen een plekje. Het was druk en warm en echt veel zin hadden de volwassenen niet. maar belofte maakt schuld. We hadden ook onze honden bij ons. En daardoor had papa deze keer juist geluk. Meestal offert hij zich op bij b.v. een kasteel. Nu was het een gelukje. Hij installeerde zich onder een grote parasol van een bekend biermerk. DSC04625k jaarmarkt in Telc.jpg En ik ging met de meiden de kramen langs. Natuurlijk kom ik niet zonder `prullaria`terug bij het terras. Er zijn van die zekerheden in het leven. En het nee-zeggen is niet mijn meest sterke kant. We hadden o.a. een soort amuletten , een echt natuurstenen ketting voor de thuisblijvende dochter, en plaatselijke lekkernijen gescoord. Papa werd af en toe opgezocht om de tasjes achter te laten en te laten proeven van de `ronde koek` en bramborak. En zelf kocht ik ballen(als oefen materiaal) en een houten mobiel in de vorm van een papagaai als decoratie voor mijn werk. En ondertussen maakten we plaats voor de adel DSC04626k tromgeroffel luidt de komst van de afel in.jpg Wij als pleps werden door het tromgeroffel er op gewezen dat er belangrijke mensen aan kwamen. Gelukkig leven we nu in een andere tijd. Hoewel ik soms wel eens stiekem denk dat er niet zo heel veel veranderd is |
|
|
|
|
|
#49 |
|
VIP Lid
|
Onze middelste dochter had de smaak te pakken. Ze ging ook mee naar een ander kasteel , waar ze vorig jaar niet voor te porren was.
Wat ook meehielp was het feit dat in dit plaatsje een restaurant/conditorei is gevestigd. Lekkere koffie , lekker ijs en niet te vergeten gebak. Ook van dit kasteel heb ik de foto`s van vorig jaar `geleend`. Toen waren de honden op de camping gebleven bij onze dochter. Nu was papa oppas en installeerde zich aan een `soort `fontein. Het kasteel Jaroměřice nad Rokytnou is ook niet ver van de camping. En het domineert het plaatsje DSC03246k Jaromerice nad Rokytnou.jpg Bij de parkeerplaats werd er gestraat. En dus was het even lastig een parkeerplekje te vinden. Hoewel dat vorig jaar ook al niet meeviel. Niet dat er zoveel mensen naar het kasteel gaan. We liepen in alle rust naar de ingang entree jaromerice.jpg Ik maakte me daar boos over de eigenaren van een Ierse Setter die ze in deze hitte naast de fiets hadden laten meelopen. Vanwege de taalbarriere heb ik me ingehouden. Hoe blijf je vriendelijk en maak je duidelijk dat dat echt niet gezond is voor hun hond. Als u ook gaat kijken en de Duitse of Engelse taal redelijk beheersd raad ik u aan een `papieren`gids in die taal te vragen. De Nederlandse is erg summier. (Ik heb dit ook na de rondleiding doorgegeven bij de kassa) Het is een erg mooi kasteel. En zelfs nu ik al twee maal ben geweest zou ik zo nog een keer gaan. De rondleiding gaat in een behoorlijk tempo. En ook deze is voor kinderen redelijk te doen. binnentuin Jaromerice.jpg Als we vertrekken naar papa en de honden kijken we nog een keer extra achterom. Ook de buitenkant is erg mooi DSC03249kjaromerice tuin.jpg We vinden papa , die het wachten wel zat is . En we vertrekken naar de conditorei. Een lekkere kop koffie met lekkere chocoladetaart is ook voor mannen een opkikker. Zelf geniet ik van een soort kwarktaart. En de meiden zijn voorzien van koek en snoep en een frisdrank of ijs. Om mee te nemen kopen we nog wat koekjes en echte marsepein. Dat vinden de meiden heerlijk en krijgen ze eigenlijk alleen met Sinterklaas. Maar ook bij een buitentemperatuur boven de 30 blijkt het ze goed te smaken. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Legende
|
Aansluitend bij het verhaal van Hilde nog deze link naar een zeer mooie site met heel veel mooie foto's van zamek jaromerice
|