Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Hoe was jouw vakantie in Tsjechië?
Twee maanden Tsjechië

Twee maanden Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 13-05-08, 13:18   #11
loura
Actief Lid

loura's avatar

Nationaliteit:
Tussendoortje:
treingoed1.jpg
loura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-08, 13:26   #12
loura
Actief Lid

loura's avatar

Nationaliteit:
Op de camping nam de drukte vooral op 1 mei toe. Vrijwel alle huisjes waren bezet. Er waren Tsjechische gasten die met hele bomen sjouwden. Ze gebruikten zelfs een motorzaag!
’s Avonds bleek het dan ook om veel meer dan een gemiddeld kampvuurtje te gaan.

Op de camping is, zoals meestal, ook een restaurantje. We gingen er een keer eten. We konden de keuken inkijken… De kok zag er bijzonder onsmakelijk uit, waardoor mijn man zijn eten slechts met heel veel moeite kon wegwerken. Niet voor herhaling vatbaar dus.

Een week later vertrokken we naar de Beskiden, naar Hutisko Solanec. De eigenaar zag ons aankomen en verwelkomde ons vriendelijk.
Er staan wat caravans van Tsjechen die er een vaste plaats hebben maar er is nog niemand aanwezig. Wel in het hotel. Daar is het een drukte van belang. Grote groepen, voornamelijk jonge kinderen, steeds keurig in het gelid onder begeleiding van een paar volwassenen.
De eigenaar vertelde ons een keer dat het om stadskinderen gaat die op deze wijze iets over de natuur leren. Ze verblijven er meestal een dag of 5/6.

Net als in Nederland is het ook hier warm, alleen koelt het ’s nachts nog behoorlijk af.

Iedere dag toeren we over kleine weggetjes (‘langs bergen en langs dalen’)en genieten we met volle teugen van het jubelend voorjaar. Veel bloesem en erg veel bloemen overal.

Natuurlijk hebben we rond het stuwmeer Vod. Nadrz Bystricka gereden en daar ondermeer de watertrappen bekeken.

In de Pizzeria op de hoek van het plein in Valasske Mezirici heerlijk gegeten. Vooraf genoten we al van de verrukkelijke koffie. Die was zo goed dat we ook koffie toe hebben genomen. De keuze is daar erg groot, zowel voor wat betreft het menu als voor de koffie.

In hetzelfde plaatsje gebeurde nog iets grappigs: ik was schoenen aan het passen toen er een mevrouw vlak bij me kwam zitten.
Ze liet zien dat ze dezelfde schoenen ging passen en er ontspon zich weer zo’n typische interactie die je alleen in Tsjechië tegenkomt: alles wat werd gezegd werd zo goed mogelijk vertaald – in het Duits, in het Tsjechisch en uiteindelijk in het Nederlands…
Ik twijfelde tussen bruin en zwart, maar gezamenlijk – de Tsjechische vrouw en ik besloten we tot zwart en verlieten we later, tevreden, met dezelfde schoenen onder de arm de winkel.

Toen wij ’s woensdags in de namiddag weer op de camping terugkwamen waren er plotseling een aantal gasten van de vaste plaatsen gearriveerd.

De volgende dag bezochten we Frenstat pod Radhostem en Frýdlant nad Ostravici. Van beide plaatsen waren we niet erg onder de indruk. De omgeving is echter heel mooi. Terug reden we via Ostravice en hebben we nog even genoten van het uitzicht op het enorme waterbekken ‘Vodni nádrz Sance. Aan weg nr. 56 bleek een prachtig kerkje te staan. Helaas wordt dit kerkje of kapelletje niet meer gebruikt. Honderden enorme mieren hielden op het vervallen trapje nerveus de wacht.

Af en toe rijden we kriskras weggetjes in en uit. Er is altijd wel iets dat je verrast, bijvoorbeeld het zien inspannen van een stel prachtige paarden met van die ouderwetse grote halsters, of doodgewone flats met boven de deuren prachtige Sgraffiti, of een tuintje met alleen maar felgekleurde bloemen.

Heel verrassend was ook dat ik gistermorgen in alle vroegte, nog slaapdronken, een enorme tentharing tussen mijn tenen meenam. Dat is nu ontstoken en zeer pijnlijk.
Vandaag dus maar met de wanstaltig gezwollen voet op een krukje, buiten in de zon zitten lezen.

Bericht 13-05-08 om 13:33 aangepast door loura.
Oud 13-05-08, 13:33   #13
Corrie
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Leuk Loura, ik geniet van je verhaal!!
Ik hoop voor jou wel dat die tenen snel overgaan!!
Oud 13-05-08, 13:47   #14
kukel

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ik, ikkuh, ikkkuh ben jaloers.

Zit nu in de baas zijn tijd dit bericht te typen en voel me op gesloten.

Zullen we even ruilen?

Al is het maar voor 1 maand!

Groet en een plezierige tijd toegewenst en blijf schrijven!
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-08, 14:29   #15
Noelle
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Inderdaad Loura, heerlijk om zo mee te lezen.
De 24e komen wij naar Tsjechië, eerst een week bij het Lipnomeer en dan stranden we nog 3 dagen bij pension Rianka in Vorklebice. (ook van het Forum)

Dan moeten we al weer naar huis, ben wel jaloers hoor......
Oud 13-05-08, 15:53   #16
noekie14
VIP Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
wat een leuke vakantie nog steeds, wacht op het vervolg
Oud 13-05-08, 16:45   #17
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Leuk om te lezen Loura en ik ben benieuwd waar je nog meer heen gaat!
paula is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-08, 18:02   #18
loura
Actief Lid

loura's avatar

Nationaliteit:
In de Beskiden
klinkt in mijn hoofd
een nostalgisch liedje
van verlangen

naar voorbije tijd

de paarden zijn allang
door snelle wagens ingehaald

geen lief krijgt nog
een handgeschreven brief

het gonst daar nu
van draadloze gesprekken.
Oud 13-05-08, 18:05   #19
loura
Actief Lid

loura's avatar

Nationaliteit:
trap.jpg
Oud 13-05-08, 18:40   #20
Maria
Super Lid

Maria's avatar

Veel plezier verder daar, creatieve Loura! Leuk om mee te lezen en jouw talent te kunnen meemaken, niet alleen illustraties maar dus ook gedichten!
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed