het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Gesloten onderwerp

Onderwerp-opties
Oud 10-02-08, 23:47   #21
Geroyeerd Lid

'Geld is het slijk der aarde' Vandaar dat we al vroeg in de modder rolde, en nu genieten van een modderbad.

deze hoort eigenlijk in 'wijze woorden.
Anke& is offline  
Oud 11-02-08, 10:26   #22
Volwaardig Lid

newbee's avatar

Nationaliteit:
wij willen deze zomer voor het eerst naar het buitenland op vakantie met 4 kinderen,ik ben al geruime tijd op deze prachtige site en wij zijn dan ook blij dat het een goedkoop vakantieland is.(dat het een prachtig land is met natuur en cultuur staat buiten kijf)
Maar als ik dit zo leest vragen wij ons wel af is het wel betaalbaar(goedkoop)voor een gezin met vier á zes Kinderen????,dan bedoel ik boodschappen,campings,bezienswaardigheden.e.d.

Groetjes Gerard en Erna
newbee is offline  
Oud 11-02-08, 12:07   #23
Volwaardig Lid

dickjansen's avatar

Nationaliteit:
Ik vind dat het allemaal wel te overzien is. Zelf gaan we met 2 kids en dan zoeken we een pensionnetje of huurwoning. Boodschappen zijn goed betaalbaar en de lokale keuken is zelfs goedkoop te noemen. Dat zal wel afhankelijk zijn van de regio/plaats waar je gaat zitten. Ook de Tsjechische prijzen zijn aan het stijgen, met name in de toeristische gebieden. Ik vind zelf de prijzen voor bezienswaardigheden en attracties (voor de kids) ook redelijk. Met campings heb ik geen ervaring, maar velen op dit forum kunnen jullie daarover informeren, Er zijn zelfs vele landgenoeten die daar een camping runnen ... succes.
Oud 11-02-08, 12:24   #24
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Wat de atracties betrefd denk ik inderdaad dat het wel mee valt, het ligt er natuurlijk aan wat je wil gaan doen.Over bv 'n bobsleebaan of monkeypark kan ik je niet zo veel vertellen, maar het bekijken van kastelen ed valt de prijs echt wel mee.
Maar als ik kijk dat kinderen zich heerlijk kunnen vermaken door ergens aan 'n meer te liggen en in het water te spelen, of heerlijk 'n dagje de bossen in, onderweg lekker picknicken.
Kinderen hebben vaak veel minder nodig dan ouders denken.
Boodschappen zijn over het algemeen wel goedkopen dan bij ons hoor, kijk alleen maar naar die heerlijke broodjes die ze hebben.
En wij als nederlanders nemen toch zelf de hagelslag en pndakaas mee?
Oud 11-02-08, 12:33   #25
Volwaardig Lid

newbee's avatar

Nationaliteit:
Waar we heen willen is nog niet helemaal zeker waarschijnlijk het reuzengebergte(iets met bergen,grotten?bossen beekjes of iets dergelijks).

Groetjes Gerard en Erna
newbee is offline  
Oud 11-02-08, 14:46   #26
Actief Lid

A3vW's avatar

Nationaliteit:
Ik ben vorig jaar met zwager, schoonzus en 4 kinderen naar de dierentuin in Praag geweest en betaalde omgerekend 16,20 euro. In NL betaal je rond de 15 euro per persoon dus uitgaan met kinderen kan echt nog wel hoor. Ook uit eten is goedkoop alleen niet bij b.v Mac Donalds, dat is nl. westers en veel duurder. Ook in kleinere plaatsen kan je lekker en goedkoop uit eten en zelf koken is niet duur want eerste levensbehoeften zoals brood en vlees en groente is echt wel goedkoop. Maar een Tsjech wil ook een mobiele telefoon en een grote auto en een PC en dat kost net zo veel als in NL.

Groeten A3 (die de meeste tijd in CZ woont)
A3vW is offline  
Oud 11-02-08, 14:59   #27
Volwaardig Lid

dickjansen's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
jolanda berben schreef:
Bericht bekijken
Wat de atracties betrefd denk ik inderdaad dat het wel mee valt, het ligt er natuurlijk aan wat je wil gaan doen.Over bv 'n bobsleebaan of monkeypark kan ik je niet zo veel vertellen, maar het bekijken van kastelen ed valt de prijs echt wel mee.
Maar als ik kijk dat kinderen zich heerlijk kunnen vermaken door ergens aan 'n meer te liggen en in het water te spelen, of heerlijk 'n dagje de bossen in, onderweg lekker picknicken.
Kinderen hebben vaak veel minder nodig dan ouders denken.
Boodschappen zijn over het algemeen wel goedkopen dan bij ons hoor, kijk alleen maar naar die heerlijke broodjes die ze hebben.
En wij als nederlanders nemen toch zelf de hagelslag en pndakaas mee?
Ook attracties als een bobsleebaan (bv Pec pod Snezkou), MonkeyPark of abseilen valt reuze mee! We spreken uit ervaring.
Oud 11-02-08, 15:04   #28
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Als mede-newbee wil toch ook even reageren op de kosten die ter sprake komen. Ik ben nu voor de 4e keer in Tsjechie (zit momenteel in Praag) en natuurlijk zie je verschillen met 10 jaar terug.
Is Tsjechie duurder geworden? Ja... Maar is Tsjechie duur? Nee, in mijn ogen niet! Natuurlijk wordt het hier duurder, dat wordt Nederland ook, maar Tsjechie is naar mijn mening nog steeds een goedkoop vakantieland. Wel merk je dat de prijzen hier heel erg verschillen. Zoals iemand eerder schreef zijn de artikele voor eerste levensbehoeften goedkoop. Kijk je naar een pak jus d'orange, dan is dat waarschijnlijk toch meer een luxe artikel en gewoon duur.
Electronica (pc, tv, etc.) is hier ongeveer dezelfde prijs als in Nederland. Maar ga je een dagje naar de dierentuin, dan ben je aan entree 3 a 4 euro p.p. kwijt. Een hoofdgerecht in een restaurant koop je ook nog steeds voor onder de 5 euro.
Al met al komt het er op neer dat heel veel "normale" dingen nog steeds goedkoop zijn vergeleken met Nederland maar wel duurder dan voorheen (logisch, inflatie). Wil je (relatief) goedkoop op vakantie, niet te ver hoeven rijden (of vliegen) en een prachtig landschap zien, dan kan ik Tsjechie absoluut aanraden als vakantieland!
Stefan428 is offline  
Oud 11-02-08, 16:35   #29
VIP Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Of campings duur zijn? Op zich valt dat wel mee, maar zoals ik al eens gemeld heb, hebben wij op de camping de prijzen nog nooit verhoogd, maar door de duurdere kroon zijn de prijzen wel gestegen.
Een gezin met vier kinderen onder de 16 jaar zou bij ons per nacht 550kronen kwijt zijn. Dit is inclusief elektra en douches.
jan nijdam is offline  
Oud 11-02-08, 16:55   #30
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Tsjechie is nog steeds niet duur, zeker als je de lokale producten koopt, alle import is duur!
paula is online now  
Gesloten onderwerp

Onderwerp-opties

Berichtregels