|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Nu zie je volle winkelwagentjes bij de kassa. Ik kan me nog herinneren dat er in het supermarktje alleen mandjes waren en dan nog beperkt in aantal, zodat zich bij de deur een rij wachtende vormden die keurig stonden te wachten tot er weer iemand zijn mandje leeg had gemaakt.
Toen de eerste supermarkt verscheen, liepen de Tsjechen met mandjes of een bijna lege boodschappenwagen. Wij schaamden ons om in één keer onze boodshappen te doen en met een volle kar naar de kassa te gaan. Misschien gek maar we deden een paar keer per week boodschappen omdat we ons anders zo ellendig voelden. Als je nu om je heen kijkt zijn de karren allemaal goed gevuld en is er geen verschil meer met Nederland. Wij doen dan ook maar één keer in de week onze boodschappen. En het eindbedrag op de kassabon is hetzelfde als in Nederland hoor.
|
|
|
#12 |
|
Volwaardig Lid
|
@Sjors
Mooi en reeel verhaal!
|
|
|
#13 |
|
Super Lid
|
Al een tijdje geleden natuurlijk, maar jaren geleden was het wel heel erg moeilijk om een kratje bier te kopen. Flesjes, geen probleem, maar 20 flesjes in een kratje was wel een probleem.
Tegenwoordig kopen we veel kratjes met flesjes, Geen probleem. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Super Lid
|
Ik heb het gevoel dat óók de Tsjech de weg naar de hypotheker en de Scheringa's heeft gevonden.
Hoorde je vroeger nooit van leninkjes oid. Vandaag de dag heeft ook de Tsjech de mogelijkheid om aan geld te komen.
|
|
|
#15 |
|
Super Lid
|
Wij hadden altijd het idee dat Tsjechen geen hypotheek hadden, maar hun huizen bouwden op momenten dat ze geld over hadden. Dit is allang verleden tijd, want tijdens een gesprek met onze boekhoudster kwam dit ter sprake en vertelde zij dat tegenwoordig ongeveer 70% van de Tsjechen een hypotheek afsluiten om een huis te kopen.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief Lid
|
Volgens mij heeft Marcel nog niet zo lang geleden een bericht over de schulden van Tsjechen gepost en dat is niet mis.
|
|
|
#17 |
|
VIP Lid
|
Alleen is het gemiddelde salaris in Tsjechie niet hetzelfde als in Nederland. (nu is het zo'n 19.000 kronen)
|
|
#18 |
|
Actief Lid
|
ervaringen
Ho,ho,ho, Beruska. Zolang bij mij in het dorp het kwalitatief lekkerste bier van de wereld te koop is voor waarschijnlijk het laagste bedrag in de EU. (Halve liter 17 kronen) vergelijk ik niet meer met Nederland. Dan mag de rest wel wat meer kosten. Ik heb het dus over het super Boheemse nat en niet over Bulgaars, over Roemeens en Pools bier.
SJORS |
|
|
|
|
#19 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Maar ja, die Dick Scheringa (DSB) heeft het goed voor elkaar, met al die geldlustige leners. Snappen die mensen dan echt niet, dat als je het geld nu niet hebt, je straks zeker niet 'nog meer' hebt? Eerst sparen, dan vergaren! zo leer ik het mijn kinderen! |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Actief Lid
|
"Sparen, sparen kapitaal vergaren", was dat niet een reclamedeuntje
vroeger?
|