|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#31 |
|
Actief Lid
|
Liesje, als je in loondienst bent, betaalt de werkgever altijd ziektekostenverzekering (zdravotní pojištění). Als je boven een bepaald bedrag (het is geloof ik 48 000 CZK per jaar) inkomen uit zelfstandig werken hebt, moet je wel sociale verzekering betalen (sociální pojištění). Vrijwillig mag je ook nog premie betalen op basis waarvan je uitbetaald krijgt, mocht je ziek worden. Technisch gaat het zo, dat je je bij ČSSZ aanmeldt als OSVČ, je krijgt allerlei gegevens toegestuurd en je kunt premie gaan betalen.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Actief Lid
|
Dank voor de info.
OSVČ, hellup wat is dat nu weer :-). Dat aanmelden, doe je dat aan het begin van het boekjaar of aan het eind. Ik weet nu natuurlijk 'officieel' niet hoeveel ik erbij ga verdienen dit jaar... En die premie, gaat dat niet bij de belastingaangifte mee? |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Lid
|
ja maria, die bedoel ik.hartstikke bedankt
|
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Actief Lid
|
Liesje, belasting is iets anders. Sociale verzekering is voor pension en werkeloosheid uitkering. Uit de papieren die ik inmiddels verzameld heb, krijg ik het gevoel dat als je vorig jaar geen inkomen uit zelfstandige arbeid hebt gehad, geen premies nog hoeft te betalen gedurende 2008. Of je je al nu moet aanmelden weet ik niet zeker, check dat even bij CSSZ. OSVČ betekent osoba samostatně výdělečně činná, een persoon met een inkomen uit zelfstandige arbeid (niet voor een baas werkend dus). Je kunt een OSVC met hoofdactiviteit zijn (hlavní činnost), dat zijn mensen die alleen inkomen uit zelfstandige arbeid hebben of een klein baantje bij een werkgever (onder 96 000 CZK per jaar) of een OSVC met zijactiviteit (vedlejší činnost). Het verschil zit in de minimale premie die betaald moet worden.Tegenwoordig staat alles inclusief de formulieren op het website van CSSZ. www.cssz.cz
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Volwaardig Lid
|
Als je uitgeschreven bent uit NL dan moet je ziektenkostenverzekerning betalen in het land van vestiging (dit geval Tsjechie). Als je in Tsjechie werkt dan wordt dat geregeld via je werkgever. Als je geen werk hebt, dan moet je een partikulieren ziektenkostenverzekering afsluiten. Een partikulieren ziektenkostenverzekering is ongeveer net zo duur als in NL, verder moet je ook nog medisch gekeurd worden.
Dit is mij middels een email (CZ) medegedeeld. |
|
|
|