![]() |
|
|
#21 |
|
Nieuw Lid
|
Ziekenfonds
Hallo daar ben ik weer
We zijn vandaag op pad geweest voor werk... Maar het volgende is gebeurt.. Eerst waren we bij een soort van uitzendbureau(úřad práce Přerov) Daar hebben we heel wat formulieren ingevuld enzo. De staat zou ons het ziekenfonds betalen als ik daar stond ingeschreven en een verblijfs vergunning heb. (heb ik natuurlijk) die vrouw wat ons geholpen heeft stuurde ons naar (VZP-Všeobecná¨zdravotní pojištovna) en daar zouden ze me zeker een ZF verzekering geven...Niet dus.... Er word tegen ons gezegd dat ik met mn verblijfsvergunning wat ik nu heb (voor 5 jaar) dat ik na 2 jaar alles pas geregeld krijg en dat ik die 2 jaar zo rond de 2000 kč moet gaan betalen elke maand. Of ik moet gaan trouwen en dan nog es 1 jaar wachten. Dus met andere woorden.We worden hiero echt letterlijk zowat gedwongen om te gaan trouwen willen we het zo snel mogelijk geregeld krijgen. Weet iemand een andere manier.Want wij weten op dit moment niet meer wat we moeten doen. Alvast bedankt voor de reacties.. Gr Michel |
|
|
|
|
|
#22 |
|
VIP Lid
|
Nou, .. in Nederland bijvoorbeeld, krijg je ook de ww-uitkering en wordt je ziekenfonds verzekering pas betaald door de staat als je er al een bepaalde periode hebt gewerkt? De staat gaat niks voor je betalen als je ervoor nog niets voor de staat hebt betaald.
Wat is er zo gek aan dat dit in Tsjechie ook zo is geregeld? Urad prace is trouwens gewoon een CWI, geen uitzendbureau. Als je werkt, wordt de ziekenfonds verzekering deels door je werkgever betaald, deels wordt er wat van je salaris afgetrokken. Als je niet werkt, of als je zelfstandig ondernemer bent moet je dit zelf betalen. Volgens mij is dit duidelijk en niemand dwingt je toch om te gaan trouwen? Je moet alleen werk gaan vinden of zelf betalen. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Nieuw Lid
|
Ik vind het alleen een beetje vreemd dat ze hier zegen dat ik het wel betaald krijg met mn 5 jarig verblijfsvergunning en bij het ander zeggen ze dat het niet mogelijk is en dat ze me vragen hoe ik aan die info kom.
En om werk te krijgen hiero is ook niet zo 123 makkelijk.Ze willen alleen maar mensen die de taal spreken.Ik werk hier dus aan maar ik denk niet dat ik de taal snel onder de knie heb omdat het zo ZWAAR moeilijk is (vind ik dan) Dr word gewoon tegen me gezegd dat het beste is dat ik moet gaan trouwen dan krijg ik alles sneller geregeld..Precies zo word het ons gezegd. maar evengoed bedankt voor de reactie Gr Michel |
|
|
|
|
|
#24 | |||||
|
VIP Lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hier vind ik toevallig een vacature waar ze Engels en ook (onder andere) Nederlands sprekende Helpdesk medewerkers zoeken. Wel in Brno. Zou je wat moeten reizen. Anders zou je wellicht onder je niveau moeten gaan beginnen met werken. Een keer tussen mensen leer je de taal ook sneller. Hiero vind je iets over de verzekering. Het is dan wel in het tsjechisch (je vriendin kan het lezen, ze is Tsjechische?) Citaat:
Maar niks over de kosten daarvan. Je zou eventueel hun Blue Line kunnen bellen: +420 221 752 121 Daar word je in het Engels geholpen. Succes ermee. |
|||||
|
|
|
|
|
#25 |
|
Lid
|
ik ben verzekerd via werkgever. Maar het gaat ook prive met Nederlandse pas. Kosten moet je zelf betalen
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Lid
|
Ja precies de kosten moet je zelf betalen..
Maar dan betaal ik wel bijna net zoveel als wat ik in NL heb betaald.terwijl ik hiero minder ga verdienen als in NL Misschien zie ik het allemaal verkeerd maar dit is allemaal nieuw voor mij. Maar bedankt voor de reactie Gr Michel ![]() |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nieuw Lid
|
jednatel en zkv
Wij wonen in Tsjechië en zijn jednatel van onze s.r.o.
Ik heb een uitkering uit Nl en wilde me via het CVZ verzekeren. Helaas dit was niet mogelijk omdat ik jednatel ben. Ook als privépersoon verzekeren was hierdoor niet mogelijk. De enige manier om ons voor ziektekosten te kunnen verzekeren, was in loondienst te gaan (uiteraard voor een minimum salaris) bij de s.r.o., ook al is de s.r.o. nog niet aktief. Naar mijn idee een kromme en dure oplossing, maar de enige mogelijke! Helma |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Lid
|
ziekenfonds
hallo,iemand had mij eens een email adres op het forum gezet,overeen iemand die meer over ziekenfondsen wist.
Ik ben nu via werk verzekert en zoek nog verzekering voor mijn vrouw en mijn zooon(11). alvast bedankt. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Actief Lid
|
Toen ik in mei 2004 mijn verblijfvergunning kreeg, moest ik tot het moment dat ik een baan kreeg mijn eigen premie betalen. Logisch toch?
Ik heb ook een vraag: ik werk sinds begin dit jaar als zelfstandige en in loondienst. Moet ik nu over de zelfstandige inkomsten apart premie betalen, of volstaat de premies die via mijn inkomen uit loon worden betaald? |
|
|
|