Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Ziekenfonds

Ziekenfonds

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 18-12-07, 18:05   #11
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Dus jij bent geen jednatal?

Wij waren niet verzekerd via de SRO maar gewoon prive sinds 2005.
Nu zegt VZP dat wij jednatal zijn van een SRO dus je kan niet meer
als prive verzekerd worden maar via SRO en inkomen.
Echter alleen ik ben jednatal en mijn vrouw is "spolecnici" dus in het 1e bericht staat het verkeerd.

Bericht 18-12-07 om 18:18 aangepast door dutch.
dutch is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-12-07, 18:25   #12
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Ik ben geen jednatel, mijn man wel, maar we zijn alletwee prive verzekerd.
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-12-07, 18:48   #13
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Vreemde zaak dus.
Weer typisch geval van regeltjes niet weten.
Maar waar kan ik hier iets over vinden dat ik dat bij VZP kan laten zien
Oud 18-12-07, 19:20   #14
Actief Lid

Nationaliteit:
misschien kun je iemand anders laten bellen en de vraag anders stellen ?

1 hoe wordt de vzp premie berekend aan iemand zonder inkomen ?
2 en welke formulieren willen hun daarvoor zien ?

ps. de meeste boekhouders moeten dit toch weten ?
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-12-07, 20:03   #15
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Ik zie in berichten staan dat er geen CZ inkomen is, ik neem aan dat er dan wel een NL inkomen (of uitkering) is en dan geldt hetvolgende:

Belangrijk startpunt bij het bepalen waar en hoe je je moet verzekeren is waar je je inkomen vandaan haalt.
Heb je geen inkomen in CZ, wel een inkomen (of uitkering) uit NL dan moet je je bij het CVZ in NL aanmelden en daar ziekteverzekeringspremies betalen (normale nederlandse premies maal woonlandfactor die voor CZ 0,176 is)
Vervolgens moet je je bij een CZ verzekeraar melden (VZP) die dan de premies van CVZ ontvangt. Je bent dan standaard CZ verzekerd en kan geen beroep doen op speciale behandeling voor buitenlanders die in sommige ziekenhuizen gelden!

Heb je wel een CZ inkomen (en NL inkomen!) dan wordt je ziektenkostenverzekering rechtstreeks in CZ geregeld, dit moet je wel aan het CVZ aantonen. Je moet dan ook je wereld inkomen in CZ opgeven.

PS: Ik ga ervan uit dat je niet meer bij een GBA in NL staat ingeschreven!!

Bericht 20-12-07 om 20:05 aangepast door semabyt.
Reden: typfout
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 16:37   #16
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Wij hebben geen CZ inkomen en geen NL inkomen.
Weet nu niemand hoe het in de wet beschreven staat?
Oud 21-12-07, 16:58   #17
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Aan de hand van de gegevens die bij het fu bekend zijn wordt er een berekening gemaakt, als dat negatief uitkomt betaal je gewoon de minimum premie voor de ziektekosten.
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-03-08, 17:12   #18
Lid

Nationaliteit:
Ziekenfondsverzekering in Tsjechië

Hallo beste mensen,
nu de emigratie bijna volledig geregeld is, ook qua paperrassen, is het om voor mij en mijn gezin een ziekenfonds verzekering af te sluiten.
Bij wie kan het beste terecht?Wij zijn ....even afkloppen....geen zieke klanten. Het gezin bestaat uit man,vrouw en kind van 11.
bedankt alvast.
pension rianka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-03-08, 20:42   #19
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
dit antwoord heb ik al eerder op je vraag gegeven maar je vraag was dubble gesteld en naar dit topic verplaatst:

VZP, is erop ingesteld om buitenlanders te verzekeren (hebben ook overeenkomst met CVZ in NL.)
Voor NLders in CZ met een NL inkomen is het zelfs de enige mogelijkheid.

(overigens is dit topic iets anders dan je vraag, meer een discussie)
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-03-08, 16:29   #20
cajonez

Citaat:
pension rianka schreef:
Bericht bekijken
is het om voor mij en mijn gezin een ziekenfonds verzekering af te sluiten.
Neem even contact op met CMU in Praag, hier zit de spin in 't web die alles weten over de ziektekostenverzekeringen in Tsjechie, maar ook binnen de EU.

erika.eksteinova@cmu.cz

Succes

En hier een stukje over de ziektekostenverzekering in CZ

Beknopt overzicht van het Tsjechische stelsel van medische zorg:
1.Wie worden verzekerd?

Het Tsjechische stelsel is gebaseerd op een verplichte ziektekostenverzekering, waarvoor de verzekerden, de werkgevers en de staat premies betalen.
Wettelijk dienen personen met een vast verblijf op het gebied van de Tsjechische Republiek verzekerd te zijn, evenals werknemers bij een werkgever die op het gebied van de Tsjechische Republiek gevestigd is.
Vanaf 1-5-2004 dienen tevens wettelijk ook zelfstandige ondernemers vanuit andere EU-landen verzekerd te zijn, die hun werkzaamheden op het grondgebied van de Tsjechische Republiek uitvoeren, en ook werknemers van werkgevers die in een ander EU-land gevestigd zijn.
Elke verzekerde kan één keer per jaar van ziektekostenverzekeraar veranderen.
2. Wie betaalt de verzekeringspremie?
1. Werknemer en werkgever betalen samen 13,5 % van het bruto-inkomen. Hiervan betaalt de werknemer 4,5% en de werkgever 9%.
2. Zelfstandigen betalen 13,5% van 45% van de behaalde winst. De minimumpremie bedraagt 1143 CZK per maand.
3. Personen zonder belastbaar inkomen (bijvoorbeeld huisvrouwen) betalen hun premie zelf. Het maandelijkse premietarief bedraagt 970 CZK.
4. De staat betaalt de verzekeringspremie voor werklozen, gepensioneerden, studenten, vrouwen op moederschapverlof, vrouwen die voor één kind onder de 7 jaar of voor meer kinderen onder de 15 jaar zorgen, voor gedetineerden, soldaten en bijstandsgerechtigden.
De staat betaalt de premie voor 53% van de bevolking. De premie bedraagt 13,5% van 80% van het minimumsalaris. De staat betaalt momenteel ongeveer 500 CZK per maand voor een door de staat verzekerde persoon.
De premies van werkgevers, zelfstandigen en personen met een onbelastbaar inkomen worden direct door de betreffende ziektekostenverzekeraar geïnd. De staat stort de premie in de zogenaamde Herverdelingsfonds (Přerozdělovací fond). Vanuit dit fonds wordt de geïnde premie over de verschillende ziektekostenverzekeraars herverdeeld.
3. Ziektekostenverzekeringssysteem:
Het Tsjechische stelsel van ziektekostenverzekering wordt door negen ziektekostenverzekeraars beheerd. De grootste hiervan, Všeobecná zdravotní pojišťovna (Algemene Ziektekostenverzekeraar), verzekert ongeveer 66% van de bevolking. De solventie van deze verzekeraar wordt door de staat gegarandeerd. De werkzaamheden zijn onderhevig aan de speciale wet op de Algemene Ziektekostenverzekeraar (zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně).
De overige acht ziektekostenverzekeraars zijn in hun werkzaamheden onderhevig aan de wet op de werknemersverzekeringen (zákon o zaměstnaneckých pojišťovnách).
Zes ziektekostenverzekeraars zijn op het hele grondgebied van de Tsjechische Republiek werkzaam, de andere werken slechts in bepaalde regio's.
De ziektekostenverzekeraars mogen geen winst maken.
Hoewel het oorspronkelijk de bedoeling was dat de ziektekostenverzekeraars door onderlinge mededinging verschillende diensten zouden gaan aanbieden, beschikken ze op het moment voor dit soort mededinging maar over zeer beperkte mogelijkheden.
4.Medische zorg die via de ziektekostenverzekering vergoed wordt
-preventieve zorg
-diagnostische zorg
-ambulante zorg en ziekenhuiszorg, incl. revalidatie en zorg voor chronisch zieken
-tandheelkundige zorg
-geneesmiddelen en hulpmiddelen
-patiëntenvervoer
- balneologische zorg
Er bestaan drie lijsten van geneesmiddelen. De geneesmiddelen van de eerste lijst worden volledig door de ziektekostenverzekeraar vergoed. De geneesmiddelen van de overige lijsten dienen gedeeltelijk of volledig door de patiënt betaald te worden.
Bij een tandheelkundige behandeling wordt vanuit de ziektekostenverzekering slechts het basismateriaal en de behandeling vergoed.
Slechts een beperkt deel van de medische zorg wordt niet via de ziektekostenverzekering vergoed – bijvoorbeeld cosmetische chirurgie zonder medische reden.
Medische hulpmiddelen worden volledig of gedeeltelijk via de ziektekostenverzekering vergoed.
De financiële deelname van de patiënten aan de kosten van het Tsjechische medische zorgsysteem bedraagt gemiddeld ongeveer 8%. Dit betreft met name geneesmiddelen en tandheelkundige zorg.
5. Contracten met verleners van medische zorg
Er vinden regelmatig raamonderhandelingen plaats tussen vertegenwoordigers van de verleners van medische zorg, ziektekostenverzekeraars, ziekenhuisassociaties, wetenschappelijke instellingen en patiëntenassociaties. Het resultaat van deze onderhandelingen zijn de zogenaamde raamcontracten. In het kader hiervan sluiten de ziektekostenverzekeraars contracten met de afzonderlijke verleners van medische zorg af. De voorwaarden van deze individuele contracten kunnen gedeeltelijk onderling van elkaar afwijken.
De verlener van medische zorg kan een contract met meer of zelfs met alle ziektekostenverzekeraars afsluiten.
Er zijn slechts weinig verleners van medische zorg die met geen enkel ziektekostenverzekeraar een contract hebben afgesloten.
6. Andere financiële bronnen
Naast de financiering van het stelsel door middel van de verplichte ziektekostenverzekering bestaan er nog andere, minder belangrijke, financieringsbronnen. Dit zijn met name bijdragen uit de staatsbegroting of de regionale begroting, eigen bijdragen van de patiënten en donaties.
7. Uitgaven
De totale jaarlijkse uitgaven van het Tsjechische stelsel van medische zorg bedragen ongeveer 6 miljard EUR.
De gemiddelde jaarlijkse kosten per verzekerde bedragen ongeveer 500 EUR.

<DIV align=center><B><FONT face=Arial>Centrum mezistátních úhrad, nám. W. Churchilla 2, 113 59 Praha 3, tel.

Bericht 29-03-08 om 16:40 aangepast door cajonez.
  Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed