het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-07-08, 13:24   #31
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Lesnìnka schreef:
Bericht bekijken
Ik heb begrepen dat je met maatschappelijk zeer relevante zaken bezig bent en het land wil je niet verliezen! Maar je maakt wel een nogal ontevreden indruk en je moet je misschien afvragen of het dan zin heeft het werk voort te zetten in een land waar je dat toch niet zozeer naar je zin hebt...
Lesnìnka: Ontevreden is misschien niet het goede woord. Eigenlijk zou ik bepaalde dingen heel graag anders zien. Sommige dingen kan een mens bijna wanhopig van worden. Maar, we gaan gewoon door! En alleen als het niet anders zou kunnen verlaten we het land. Op het moment wacht ik eigenlijk met smart op de introductie van de Euro, want vooral dat (veranderende wisselkoers) maakt ons het leven momenteel zuur. Ik hoop dat we in staat blijven onze hypotheek te betalen. En verder probeer ik me over bepaalde dingen niet druk te maken. Ik ben blij als we iets zinnigs kunnen betekenen voor de mensen in onze directe leefomgeving. En dat is het geval.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-08, 19:32   #32
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Nick, gelukkig ben ik niet de enige die onder de koers van de euro lijd. Inderdaad zuur! Kijk, een vriendschap is geboren :-)
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-08, 20:56   #33
Volwaardig Lid

cor321's avatar

Nationaliteit:
dit topic zou ook over friezen en hollanders kunnen gaan,
of over belgen en nederlanders,
respecteer elkaars gewoontes en vriendschappen komen vanzelf, in elk land.
cor321 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-08, 21:15   #34
Actief Lid

Nationaliteit:
@liesje: Volgens mij begrijpen we elkaar. Het samen doormaken van leuke en vervelende dingen schept een bepaalde band. Je begrijpt elkaar dan. Wellicht het begin van een constructieve vriendschap. Daar is dan wel tijd voor nodig die je samen doorbrengt, anders is het zo moeilijk elkaar werkelijk te begrijpen. Want daar (begrip) lijkt alles in dit topic om te draaien.

@cor321: Respecteer ... ten dele mee eens. Als de gewoonten van een ander schadelijk zijn voor die ander, moet ik die ander dan feitelijk in z'n sop laten gaarkoken door z'n gewoontes te 'respecteren'? Nee, ik denk dat het meer gaat om een bepaalde houding naar je medemens. Open, eerlijk, dat soort dingen.
Oud 17-07-08, 21:22   #35
Volwaardig Lid

cor321's avatar

Nationaliteit:
iemand in zijn sop gaar laten koken door respect voor zijn gewoontes te hebben?????????
cor321 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 14:17   #36
Nieuw Lid

Poeki's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
cor321 schreef:
Bericht bekijken
dit topic zou ook over friezen en hollanders kunnen gaan,
of over belgen en nederlanders,
respecteer elkaars gewoontes en vriendschappen komen vanzelf, in elk land.
Ik zie het zelfs nog enger: gewoon van persoon tot persoon (het aardje van het beestje).

Ik vind het helemaal niet fijn als mensen onaangekondigd aan de deur staan. Ik doe ook eerst een telefoontje of het past dat ik even kom koffiekletsen.
Poeki is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 14:31   #37
Nieuw Lid

Poeki's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nick_db schreef:
Bericht bekijken
@cor321: Respecteer ... ten dele mee eens. Als de gewoonten van een ander schadelijk zijn voor die ander, moet ik die ander dan feitelijk in z'n sop laten gaarkoken door z'n gewoontes te 'respecteren'? Nee, ik denk dat het meer gaat om een bepaalde houding naar je medemens. Open, eerlijk, dat soort dingen.
Citaat:
cor321 schreef:
Bericht bekijken
iemand in zijn sop gaar laten koken door respect voor zijn gewoontes te hebben?????????
Dit begrijp ik toch ook niet. Ik denk dat we het algemeen over de "culturele en maatschappelijke" gewoontes hebben. Uiteraard respecteer je dat, vooral als je in het land van herkomst bent.

Drugs en misdaad kan natuurlijk ook een gewoonte zijn van een individu maar is helaas een schadelijke gewoonte van alle volkeren. En die moeten niet gaargekookt worden in sop, maar eerder een bolwassing krijgen.
Poeki is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 20:36   #38
Actief Lid

Nationaliteit:
Wat kunnen woorden toch makkelijk verkeerd begrepen worden ...
Gewoontes / in iemands sop laten gaarkoken / toelichting:
Stel iemand is gewoon aan het begin van de maand zo snel mogelijk z'n salaris erdoorheen te jagen, om vervolgens de rest van de maand een probleem te hebben. Ik kan die gewoonte respecteren (en iemand in z'n sop laten gaarkoken) of erop wijzen dat het handig is de uitgaven wat te verdelen, ofwel iemand helpen.
Zomaar een voorbeeld. Soms houden mensen er gewoontes en tradities op na die schadelijk zijn voor de persoon of de directe omgeving. Dan kunnen we die gewoontes en tradities 'respecteren' en dus iemand in z'n sop laten gaarkoken of we kunnen ervoor kiezen iemand actief te helpen onderweg naar misschien een beter bestaan. Ga eens leren, ga eens ontdekken. Waarom doe je dit of dat? Alleen maar omdat iemand ooit eens een traditie heeft ingesteld of misschien omdat iets daadwerkelijk nuttig / opbouwend / constructief is?

Enfin, duidelijker als dit kan ik het denk ik niet meer maken.

Terug naar het topic respecteer ik wat constructief is, leer ik daar graag van. Maar als we iets ongezonds onderweg tegenkomen, vinden we het juist van echte vriendschap getuigen als we een ander verder helpen i.p.v. de persoon maar te laten aanmodderen.

Misschien dat uit dit onderwerp vooral blijkt dat definities van vriendschap behoorlijk uiteen kunnen lopen? En misschien dat (om het enigzins wiskundig uit te drukken) de mate / kwaliteit van vriendschap omgekeerd evenredig is aan de mate van egoisme?
Dat laatste woordje vraagt natuurlijk ook weer om een toelichting: Hoe meer iemand gericht is op zichzelf, hoe minder iemand in staat is daadwerkelijk vriendschappen op te bouwen .... want het laatste vraagt om onbaatzuchtige investeringen in een ander.
Oud 21-07-08, 12:40   #39
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Precies. Wanneer je uit Nederland vertrekt duurt het ook niet lang voor je in de gaten krijgt welke vriendschappen echt iets voorstellen. Bij slecht een enkeling blijkt dat kwaliteit niets met quantiteit heeft te maken. Zo is het niet alleen heel moeilijk hier een nieuwe vriendenkring op te bouwen, aan Nederlandse kant wordt de spoeling ook steeds dunner.
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-07-08, 08:28   #40
Actief Lid

Nationaliteit:
@liesje: Die ervaring hebben wij ook. Na ons vertrek uit NL is gebleken wie de echte vrienden waren. Goede filter voor je sociale kring. Voor ons bleek dat er de nodige mensen afvielen, maar ook dat bepaalde contacten eigenlijk veel waardevoller bleken als we hadden gedacht. We zijn er dus op vooruit gegaan! Voor wat betreft het NL deel dus.
In CZ is het een ander verhaal, dat heeft gewoon tijd nodig denk ik. Vriendschappen worden (soms zelfs bijna ongemerkt) geboren, maar hebben vooral een hoop tijd en aandacht nodig om zich te ontwikkelen tot iets wat als zodanig herkenbaar is
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels