![]() |
|
|
#31 | |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Volwaardig Lid
|
dit topic zou ook over friezen en hollanders kunnen gaan,
of over belgen en nederlanders, respecteer elkaars gewoontes en vriendschappen komen vanzelf, in elk land. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
@liesje: Volgens mij begrijpen we elkaar. Het samen doormaken van leuke en vervelende dingen schept een bepaalde band. Je begrijpt elkaar dan. Wellicht het begin van een constructieve vriendschap. Daar is dan wel tijd voor nodig die je samen doorbrengt, anders is het zo moeilijk elkaar werkelijk te begrijpen. Want daar (begrip) lijkt alles in dit topic om te draaien.
@cor321: Respecteer ... ten dele mee eens. Als de gewoonten van een ander schadelijk zijn voor die ander, moet ik die ander dan feitelijk in z'n sop laten gaarkoken door z'n gewoontes te 'respecteren'? Nee, ik denk dat het meer gaat om een bepaalde houding naar je medemens. Open, eerlijk, dat soort dingen. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Volwaardig Lid
|
iemand in zijn sop gaar laten koken door respect voor zijn gewoontes te hebben?????????
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Ik vind het helemaal niet fijn als mensen onaangekondigd aan de deur staan. Ik doe ook eerst een telefoontje of het past dat ik even kom koffiekletsen. |
|
|
|
|
|
|
#37 | ||
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Citaat:
Drugs en misdaad kan natuurlijk ook een gewoonte zijn van een individu maar is helaas een schadelijke gewoonte van alle volkeren. En die moeten niet gaargekookt worden in sop, maar eerder een bolwassing krijgen. ![]() |
||
|
|
|
|
|
#38 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Wat kunnen woorden toch makkelijk verkeerd begrepen worden ...
Gewoontes / in iemands sop laten gaarkoken / toelichting: Stel iemand is gewoon aan het begin van de maand zo snel mogelijk z'n salaris erdoorheen te jagen, om vervolgens de rest van de maand een probleem te hebben. Ik kan die gewoonte respecteren (en iemand in z'n sop laten gaarkoken) of erop wijzen dat het handig is de uitgaven wat te verdelen, ofwel iemand helpen. Zomaar een voorbeeld. Soms houden mensen er gewoontes en tradities op na die schadelijk zijn voor de persoon of de directe omgeving. Dan kunnen we die gewoontes en tradities 'respecteren' en dus iemand in z'n sop laten gaarkoken of we kunnen ervoor kiezen iemand actief te helpen onderweg naar misschien een beter bestaan. Ga eens leren, ga eens ontdekken. Waarom doe je dit of dat? Alleen maar omdat iemand ooit eens een traditie heeft ingesteld of misschien omdat iets daadwerkelijk nuttig / opbouwend / constructief is? Enfin, duidelijker als dit kan ik het denk ik niet meer maken. Terug naar het topic respecteer ik wat constructief is, leer ik daar graag van. Maar als we iets ongezonds onderweg tegenkomen, vinden we het juist van echte vriendschap getuigen als we een ander verder helpen i.p.v. de persoon maar te laten aanmodderen. Misschien dat uit dit onderwerp vooral blijkt dat definities van vriendschap behoorlijk uiteen kunnen lopen? En misschien dat (om het enigzins wiskundig uit te drukken) de mate / kwaliteit van vriendschap omgekeerd evenredig is aan de mate van egoisme? Dat laatste woordje vraagt natuurlijk ook weer om een toelichting: Hoe meer iemand gericht is op zichzelf, hoe minder iemand in staat is daadwerkelijk vriendschappen op te bouwen .... want het laatste vraagt om onbaatzuchtige investeringen in een ander. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
VIP Lid
|
Precies. Wanneer je uit Nederland vertrekt duurt het ook niet lang voor je in de gaten krijgt welke vriendschappen echt iets voorstellen. Bij slecht een enkeling blijkt dat kwaliteit niets met quantiteit heeft te maken. Zo is het niet alleen heel moeilijk hier een nieuwe vriendenkring op te bouwen, aan Nederlandse kant wordt de spoeling ook steeds dunner.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
@liesje: Die ervaring hebben wij ook. Na ons vertrek uit NL is gebleken wie de echte vrienden waren. Goede filter voor je sociale kring. Voor ons bleek dat er de nodige mensen afvielen, maar ook dat bepaalde contacten eigenlijk veel waardevoller bleken als we hadden gedacht. We zijn er dus op vooruit gegaan! Voor wat betreft het NL deel dus.
In CZ is het een ander verhaal, dat heeft gewoon tijd nodig denk ik. Vriendschappen worden (soms zelfs bijna ongemerkt) geboren, maar hebben vooral een hoop tijd en aandacht nodig om zich te ontwikkelen tot iets wat als zodanig herkenbaar is ![]() |
|
|
|