![]() |
|
|
#21 |
|
Lid
|
Reactie op commentaar van Lubnik:
Uit de verhalen blijkt dat er meerdere mensen die nederlandse vrienden hebben, en als Lubnik zonder ned. vrienden kan is prima toch. Men moet zelf de situatie creeren waarin men gelukkig is, en als er behoefte is aan landgenoten dan is die behoefte er. EN JA DAT LIGT AAN DE MENSEN ZELF!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Lid
|
geef je helemaal gelijk, gaf alleen reactie op iemand.
we voelen ons ook vanaf de 1e dag thuis, ook met de dorpsgenoten, heb alleen de pech dat ze erg met zichzelf bezig. En dat is ook onder mekaar, ieder heeft zijn eigen leven. Ieder land heeft zijn eigen gewoontes en daar zal men mee moeten leren leven, afspraken mager nakomen bv. Ben het nu gewend dus ik kijk er niet meer van op. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Actief Lid
|
haha, integreren blijkt toch niet zo eenvoudig als ik het zo lees.
wij zijn een mixed couple en inderdaad, dan heb je niet altijd iets gemeenschappelijks als een kinderprogramma om op terug te vallen... maar of daar nou de kern van de veelbesproken integratieproblematiek in zit? we hebben nederlandse vrienden en tsjechische vrienden, in beide landen. en de ene denkt wel aan een kaartje of een bezoekje met een verjaardag. de andere hoor je nooit wat van maar die staat dan wel ineens voor de deur voor een bakkie koffie en meer. maar ik kan er echt geen lijn in ontdekken dat onze nederlandse of tsjechische vrienden attenter zijn in vriendschappen. wat ik wel merk is dat het lastiger kan zijn om in een andere taal "diep" te gaan in een vriendschap. maar he, dat heb ik met sommige nederlanders in mijn eigen taal ook, dat noem ik dan ook geen vrienden maar kennissen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
VIP Lid
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Hallo luitjes, ik ben een paar dagen in Roemenië geweest, een weekje in Nederland, heb jullie reacties met heel veel belangstelling gevolgd. Wat maakt dit onderwerp toch veel los!
Enfin, over vriendschap; een bevriende Tsjechische vrouw heeft wat Roma pleegkinderen. Eén daarvan is in de puberteit, stuitert flink rond. En wij nemen haar dus een tijdje in huis om de moeder wat rust te geven. Ofwel, het is niet allemaal kommer en kwel ![]() De GGD (grote gemene deler) in dit onderwerp lijkt te zijn dat mensen met verschillende achtergronden elkaar moeilijk begrijpen soms. Nederlanders die in Tsjechië moeizaam echt vriendschappen maken, Tsjechen die in Nederland hetzelfde ervaren. Mensen die eens over de grens hebben gekeken gaan blijkbaar anders om met buitenlanders. Goed samengevat zo? |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Actief Lid
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Nee, niets mis mee. Het is misschien gewoon een andere leef- en denkwereld. Met de beperkingen van een smalle blik.
Anderzijds, de mensen die echt internationaal denken en leven, zijn weer op een andere manier beperkt, ze zijn immers weer niet zo geworteld... En zo heeft iedere insteek zo weer z'n voor- en nadelen. Lesnìnka: Voel je overigens niet aangevallen. Het gaat niet over goed of fout, maar het onderwerp gaat over het elkaar begrijpen. Ik doe hard m'n best ![]() |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Actief Lid
|
Ik voel me niet aangevallen, in tegendeel, ik was het toch met je eens?
Ik heb begrepen dat je met maatschappelijk zeer relevante zaken bezig bent en het land wil je niet verliezen! Maar je maakt wel een nogal ontevreden indruk en je moet je misschien afvragen of het dan zin heeft het werk voort te zetten in een land waar je dat toch niet zozeer naar je zin hebt... Laatst aangepast door Lesnìnka; 17-07-08 om 11:25. Reden: foutje |
|
|
|
|
|
#30 |
|
VIP Lid
|
Mijn beste vriendin in Nederland is Nederlandse, in Tsjechie Tsjechisch.
Mijn ervaring met Nederlandse kennissen in Tsjechie is dat ze of maar een paar jaar hier zijn (expats), of het helemaal gemaakt hebben (binnengelopen) of hier met pensioen zijn. Dingen waar ik niet mee ben behept. Dat maakt het raakvlak smal. Mijn Tsjechische vriendin ploetert net als ik met werk, geld en liefde. Dan heb je wat om over te praten. Nationaliteit maakt niet uit. |
|
|
|