het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-05-07, 08:22   #131
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Sorry, iets te snel gereageerd. Had het bericht van Rena nog niet gezien. Bedankt voor de snelle reactie; ik ga er gelijk mee aan de slag.
Groet,
sproet
sproet is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-05-07, 08:41   #132
Actief Lid

Nationaliteit:
Als je hulp nodig hebt kan je me bericht sturen of mij te bellen. Nummer vind je op mijn website in contacten.
Rena
Rena is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-05-07, 09:09   #133
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Ahoj reno,
díky za pomoc. Nìkdy se ozvu.
Sproet
sproet is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-05-07, 09:30   #134
Actief Lid

pekar's avatar

Citaat:
Rena schreef:
Bericht bekijken
Een reden voor een verblijfsvergunning is: Beheer van je eigendom en je kan het bewijzen met een koopovereenkomst. Die kan je namelijk ondertekenen ook zonder verblijfsvergunning. Hier een stappenplan:
1. koopovereenkomst tekenen
2. verblijfsvergunning aanvragen (woonachtig in je chata)
3. met verblijfsgunning koopovereenkomst bij Kadaster indienen

Is al uitgeprobeerd
Groetjes
Rena
Maar je bent pas eigenaar (met terugwerkende kracht tot datum koopcontract) op het moment dat het is ingeschreven bij het kadaster. Voordat die inschrijving heeft plaatsgevonden vindt er ook nog geen betaling plaats. Met andere woorden: zonder inschrijving geen eigendom! En opgeven dat je de verblijfsvergunning nodig hebt om onroerend goed te kunnen kopen druist nou net in tegen de bedoeling van deze protectiewetgeving.

Tot slot ben je niet woonachtig in je Chata want dat is niet jouw Chata. Je zult dus moeten zorgen voor een huurovereenkomst met de huidige eigenaar.

Het lijkt me dus wat onwaarschijnlijk dat dit zo kan werken maar ben benieuwd naar de afloop.

Ik zou in ieder geval het al dan niet verkrijgen van een verblijfsvergunning wel als ontbindende voorwaarde opnemen in het (voorlopige) koopcontract en het koopcontract pas tekenen op het moment dat je verblijfsvergunning is afgegeven.
pekar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-05-07, 10:06   #135
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ik houd er nu mee op, Pekar heeft gelijk ik heb mijn verblijfsvergunning als volgt verkregen:
1) Illegaal
2) ik heb een hoop smeergeld betaald
3) de beambte was dronken
4) Tsjechië wil niet zonder mij
5) Ik heb de beambte fysiek bedreigd
6) Ik heb verteld dat ik student was
Kiest u zelf maar uit een van bovenstaande mogelijkheden
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-05-07, 11:21   #136
Super Lid

Nationaliteit:
Voor mij gelden alle 6 punten Arie.
Alle gekheid op een stokje, het was voor mij echt niet zo moeilijk om een verblijfsvergunning te krijgen. En dat is inmiddels alweer bijna 3 jaar geleden. Tip: Ga met je Tsjechische makelaar oid naar de vreemdelingenpolitie.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-05-07, 11:54   #137
Actief Lid

pekar's avatar

Citaat:
Macek schreef:
Bericht bekijken
Ik houd er nu mee op, Pekar heeft gelijk ik heb mijn verblijfsvergunning als volgt verkregen:
1) Illegaal
2) ik heb een hoop smeergeld betaald
3) de beambte was dronken
4) Tsjechië wil niet zonder mij
5) Ik heb de beambte fysiek bedreigd
6) Ik heb verteld dat ik student was
Kiest u zelf maar uit een van bovenstaande mogelijkheden
Macek, ik heb anders begrepen dat jij een verblijfsvergunning hebt gekregen op basis van humanitaire gronden

Of had je nou politiek asiel aangevraag?

Kijk, bij elke ambtelijke instantie gaat wel eens wat mis. Dus ook in CZ. Maar uitzonderingen zijn geen regel. Jij hebt een verblijfsvergunning gekregen zonder de andere poespas. Gefeliciteerd, maar betekent dit dan dat iedereen zomaar deze vergunning kan krijgen?

Ik vind het prima, ik heb de mijne niet zomaar gekregen maar het maakt me verder niet uit. Als jij toekomstige kopers en de CZ ambtenaren ervan kunt overtuigen dat het zo werkt...............
pekar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-05-07, 12:06   #138
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ik zou zeggen trek eens een ander pak aan

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb zonder enig probleem mijn verblijfsvergunning gekregen, maar had wel mijn Tsjechische vriend bij me dat scheelt stukken.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-05-07, 08:47   #139
Actief Lid

Raymond Veronika's avatar

Nationaliteit:
Belastingplicht is weer wat anders als 2 verblijfsplaatsen hebben. Dit moet je idd aangeven bij de belasting waar je aangifte doet (CZ of NL) en dus belastingplichtig bent. Maar dat houdt nog steeds niet in dat je je MOET laten uitschrijven bij de gemeente!

En nee het is geen pro deo advocaat, het is de advocaat van het bedrijf, en niet een of andere beginneling. Dus ik ga ervan uit dat hij prima weet waar hij het over heeft. Onze CEO heeft het namelijk voor zichzelf laten uitzoeken. Hij heeft een hoofdverblijfplaats in Oostenrijk en in Nederland. En het mag gewoon......

Dus laten we 2 dingen niet door elkaar halen: het niet hoeven uitschrijven in Nederland en belastingplicht......

Aantonen is vrij eenvoudig, je hebt hele jaar inkomsten gehad in buitenland, dus dan is het aannemelijk dat je daar ook woonachtig was in die tijd.

Over rijbewijs zou ik niet durven zeggen, dat zou zomaar kunnen dat je daar gelijk in hebt....

Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
indien men meer dan 187 dagen in een land verblijft is men in dat land belastingplichtig.
de douane en de belastingdienst(in nl) hebben geen boodschap aan het hebben van meerdere hoofdverblijfplaatsen.
ben je langer dan 187 dagen in cz ben je verplicht je rijbewijs om te wisselen.(bron mestky urad)geldt ook voor je wapenvergunning.
veel plezier met de discussie met deze instanties.
ps: werkt je advocaat pro deo, en neemt hij alle directe en indirecte kosten over ? geen probleem
voor ieder ander :oppassen ik spreek uit ervaring.
leuker kunnen we het niet maken makkelijker wel.
Raymond Veronika is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-05-07, 20:30   #140
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
door je uit te laten schrijven uit NL worden er van je eventuele nederlandse inkomen geen sociale premies meer ingehouden, maar nog wel belasting!
Volgens het belastingverdrag tussen NL en CZ mag CZ belasting gaan innen, nederland zal dat dan niet meer doen zodra je ze daar (in Heerlen) aannemelijk hebt kunnen maken dat je in CZ afdraagt.

Als je in CZ werkt en daar inkomen hebt ligt het eenvoudig, je draagt af in CZ en moet in CZ je totale inkomen opgeven, ook je nederlandse.

Uitgeschreven of niet, maakt voor belastingdienst niet uit, die gaan van de feitelijke situatie uit.
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels