![]() |
|
|
#191 |
|
Lid
|
Besten,
Ik vind jullie reageersels heel interessant. Maar voor mij, als nieuweling, zijn afkortingen zoals FO, Fu en uiteraard Tsjechische woorden onbegrijpbaar en maken de tekst ook niet volgbaar meer. Zou het mogelijk zijn dat jullie (please please please) op z'n minst de betekenis/vertaling erbij zetten? Alvast bedankt voor jullie extra typwerk. Ben Laatst aangepast door BenGrob; 07-11-07 om 21:04. Reden: schrijffoutje |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Nieuw Lid
|
Ik ga vanaf januari 2009 voor een half jaar stage lopen in praag. Nou heb ik zo ongeveer alle berichten van dit onderwerp doorgespit, maar is het me nog niet duidelijk of ik nu iets van een visum ae an moet vragen. Van de site van de ambassade haal ik de tekst dat als je meer dan 90dgn wil blijven dan "mag" je een tijdelijke residence permit aanvragen, maar "het hoeft niet". Dit vind ik nogal een vreemde constructie....
Wie kan mij een duidelijk antwoord geven? Alvast bedankt! |
|
|
|
|
|
#194 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Wij hebben ons koopcontract 1e week januari '08 getekend en hadden inderdaad voor de notaris en het kadaster een verblijfsvergunning nodig! |
|
|
|
|
|
|
#196 |
|
Actief Lid
|
wat is de vraag precies ?
de meeste banken hebben de zelfde aanbiedingen onder bijna dezelfde voorwaarden. ps. waarom heb je een makelaar nodig ? beter eerst zelf oriënteren op de Tsjechische markt, niets overhaast... |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Nieuw Lid
|
OK ff alles op een rijtje.
Als ik wil emigreren naar CZ, permanente verblijfsvergunning aanvragen. En een sofi nummer aanvragen. Nederlandse verzekering omlaten zetten naar een CZ Werkvergunning ???? kan in eerste instantie huren later altijd nog kopen. Dan nog 2 dingen die ik niet ben tegengekomen weet iemand misschien het antwoord.... Hoe verleng je nederlandse pasport als deze gaat verlopen ??? In Nederland kan ik bij de belasting dienst mijn allementatie declareren, hoe doe je dit als je in CZ woont moet je dat nog steeds in nederland declareren of kan dit ook in CZ ??? Grtz Remco |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Volwaardig Lid
|
verblijfsvergunning
Ze maken het allemaal moeilijker dan het is.
1. Je gaat emigreren. 2. dat doe je door je te laten uitschrijven uit nederland. 3. Op dat moment eindigt per direkt je ziektekostenverzekering in NL. vroeger was er een overgangsregeling maar nu niet meer. 3. je vraagt aan bij het college van ziekteverzekeraars in Diemen een formulier E121. 4. met dat formulier meldt je je bij een tsjechische ziektekostenverzekerings maatschappij. 5. zij melden dat aan in Diemen en de premie wordt door het CvZ in NL ingehouden en overgemaaqkt naar CZ. 6. zodra je een ziektekostenverz.hebt, ga je naar de vreemdelingenpolitie. 7. als inwoner van de EU krijg je een permanente verblijfsvergunning, voor 5 of 10 jaar.Eisen: een ned.paspoort en een ziektekostenverz. (men weigert nu eenmaal op te komen voor kosten voor buitenlanders.) 8. die permanente verblijfsverguning ziet er uit als een paspoort en daarin staat ook een rodina-cislo, dat kan je vergelijken met een sofinummer. 9. bij de belastingdienst buitenland (in NL) kan je kiezen voor belastingplichtige in NL of in CZ. (laat je goed informeren bij beide diensten,voor NL belastingdienst buitenland en voor CZ Financy Uhrad).mbt.voor- en nadelen. 10.paspoortverlenging doe je bij het ned.consulaat in Praha. overigen kan je voor NL al die informatie vinden op internet. 11. zodra je bent ingeschreven bij de vreemdelingenpolitie wordt dat doorgegeven naar de gemeente waar je woont,je wordt NIET opgenomen in adm.van de gemeente MAAR je wordt wel aangeslagen door de gemeente voor huisvuilbelasting.de adm.van buitenlanders wordt bijgehouden door de vr.pol. 12, je kan(vrijwillig) je emigratie aanmelden bij de ned.ambassade. 13. je kan ook (vrijwillig) je aanmelden bij het bureau registratie buitenlandense nederlanders in Den Haag voor stemrecht in NL. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Nieuw Lid
|
tijdelijk verblijfsvergunning (TRP)
Hallo,
Ik wil een Chata kopen in Tsjechie, hiervoor heb ik een TRP nodig. Maar die kan ik pas krijgen als ik een bewijs heb dat ik een adres heb in Tsjechie.... En ik kan pas een Chata kopen als ik een TRP heb.... Gaat dit problemen opleveren, wie heeft hier ervaring mee??? Ik hoor het graag!! groeten Edwin |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Actief Lid
|
Aankoop van Chata
Mijn laatste ervaring in Pilzen is dat je gewoon verklaart dat je hier meer dan 3 maanden wilt verblijven en je vraagt verkoper om toestemming CHATA als je verblijfsadres te gebruiken. Of iemand anders.
Rena |
|
|
|