![]() |
|
|
#111 |
|
Moderator
|
Met mijn eigen situatie ben ik een goed voorbeeld / bewijs, dat dit niet klopt.
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Pivonist
|
IK heb mijn huis gewoon kunnen verzekeren met mijn verblijfsvergunning, geen enkel probleem.
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Actief Lid
|
Ok. Ik ben naar CZ gegaan, heb mijn huur opgezegd in NL en naar gemeente gegaan en daar mn moeder dr adres als postadres opgegeven. Dat houdt dus automatisch ook in dat ik daar geen woonadres heb. Kon voor afgelopen jaar nog gewoon belastingaangifte doen in NL (en wat zag het er mooi uit toen ik het omrekende naar CZK
)Ik betaal verder niets in NL, krijg ook niets meer in NL (afgezonderd van aangifte 2006, maar goed, daar had ik ook recht op). Enige dat ik kwijt ben is elk jaar 2% AOW, simpelweg omdat je geen inkomen meer hebt in NL. Maar heb me nooit officieel laten uitschrijven. Volgens mij kunnen ze me ook nooit iets maken, want ik heb nooit wat van ze geclaimt sinds ik heir in CZ woon en werk. Ook niets betaald. Dus ik sponsor de gemeenschap ook niet....... Vlgd jaar kan ik echter nog steeds belastingaangifte doen, alleen dan met een M-Biljet (vlgs de belastingdienst). Dan wordt gekeken of je in NL dezelfde belasting had betaald voor de bedragen of niet, en het verschil of bijbetalen of retour ontvangen......maar dat moet ik nog precies uitzoeken hoe dat M-Biljet werkt. Heb het nog nooit gezien. En voor de andere reactie over de hoogte van de belasting: in NL betaal je 39%, das volgens mij meer als 32% in CZ die genoemd werd.... |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Actief Lid
|
Eindelijk duidelijk omtrent het uitschrijven:
hebben het uit laten zoeken door een advocaat (vanuit de vestiging van ons bedrijf in Nederland --> hoofdkantoor) en men mag binnen de EU 2 hoofd verblijfplaatsen hebben... als men naar CZ verhuist, hoeft men zich dus helemaal niet uit te laten schrijven in Nederland......... DUS: ga gewoon naar CZ en houdt in Holland een postadres, niets aan het handje, volkomen legaal...... |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Actief Lid
|
indien men meer dan 187 dagen in een land verblijft is men in dat land belastingplichtig.
de douane en de belastingdienst(in nl) hebben geen boodschap aan het hebben van meerdere hoofdverblijfplaatsen. ben je langer dan 187 dagen in cz ben je verplicht je rijbewijs om te wisselen.(bron mestky urad)geldt ook voor je wapenvergunning. veel plezier met de discussie met deze instanties. ps: werkt je advocaat pro deo, en neemt hij alle directe en indirecte kosten over ? geen probleem voor ieder ander :oppassen ik spreek uit ervaring. leuker kunnen we het niet maken makkelijker wel. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Pivonist
|
Maar als je twee hoofdverblijfplaatsen mag hebben, hoe is het dan te controleren hoe lang je ergens bent??
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Lid
|
Ahoj mensen,
Het wordt allemaal erg helder of blijkt de bureaucratische hemel hier nog versluierd door ambtelijke regeltjes, die geloof ik plaatselijk wel eens verschillend worden uitgelegd. Ik kan slechts uitgaan van mijn eigen situatie: Vorig jaar juni ben ik officiëel geëmigreerd naar CZ. Mijn inkomen komt geheel uit vroegere arbeid in NL. (Wachtgeld & pré-pensioen). Om te voorkomen dat ik over enkele jaren voor elk jaar dat in buiten NL woon 2% wordt gekort op mijn AOW, betaal ik een vrijwillige -inkomens afhankelijke - AOW-premie. Voor ziektekosten heb ik me moeten laten verzekeren bij het VZP in CZ.(Europees kaartje.) Ook hiervoor betaal ik in NL premie. Een z.g. inkomens afhankelijk bijdrage, die lager is dan de premie voor verzekering in NL. Verder wordt uiteraard loonheffing afgehouden. Dit jaar heb ik voor het eerst dus een M-biljet moeten invullen. (Zo'n 60 pagina's dik en een electronische versie bestaat nog niet.) Dus dat was een hele worsteling! Daarin wordt je meteen aan het begin gevraagd of je als binnenlandse of als buitenlandse belastingplichtige wilt worden behandeld. Dit ter voorkoming van dubbele belasting. Dat zal dus wel geregeld zijn in het belastingverdrag tussen NL en CZ. Uiteraard heb ik nog geen aanslag gehad over 2006. Voor verdere informatie: auto in CZ ingevoerd en CZ-rijbewijs. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Pivonist
|
OK, ik woon in Nederland 183 dagen en in Tsjechië 182 dagen, waar betaal ik belasting???
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Actief Lid
|
ik zou zeggen in dit geval bel even naar de belastingdienst.
persoonlijk denk ik dat je gaat betalen waar je je inkomen ,firma hebt, of de zg: binding met het land. of bel even naar boris becker die kent de duitse fiscus erg goed ![]() |
|
|
|