![]() |
|
|
#21 |
|
Moderator
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Moderator
|
Het plaatje is vooral bedoeld voor uitleg van de werking. Hier staat hij als hoofdverwarming getekend en dan heb je inderdaad een mastodont van een ketel maar het kan ook zo:
http://www.apm-duurzame-energie.nl/_...nl/de1611.htm? In ons geval praten we over hulpverwarming (benutten van de toch al aanwezige warmte) en en stukje gezelligheid. |
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
wat hout kost , zelf zagen 5kc/m³ kopen 350-2000 kc/m² in mijn omgeving heeft bijna iedereen dit systeem omdat gas te duur is. en elektro alleen voor nood gebruikt wordt. |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Een neef van mij heeft bij een speciale firma in Cerveny Kostelec 2 houtkachels gekocht,die er niet uitzien maar optimaal verbranden.Hij en z'n vriend willen hun huis in Friesland hier op laten verwarmen.De kachels zijn niet mooi om te zien: gewoon een vierkante ijzeren bak.Ze willen er geloof ik een waterreservoir van 200 liter op aansluiten.Die van ons heeft maar een reservoir van ongeveer 7 liter..Wij moesten de kachel wel in de woonkamer plaatsen omdat daar de schoorsteen zit. Gerrit |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
hadden.Omgerekend is dat per kuub niet duur denk ik.Dankzij de bemiddeling van onze,altijd,hulpvaardige buurman...! Gerrit ![]() |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Moderator
|
niet om het een of ander maar het topic gaat over kachels, niet de lokale houtprijzen
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
VIP Lid
|
ik heb een kachel van Haas en Sohn met warmtewisselaar. Afgegeven vermogen 13 kW waarvan 7 kW naar de warmtewisselaar. De warmtewisselaar is aangesloten op de CV waaraan 13 kW aan radiatoren. Tevens een 17 kW electrische ketel (driefase 400V 25 A!) die parallel geschakeld is. Bij een buitentemp. van ca. 5 graden (dat is het nu) hoeft de elektro kotl niet bijgeschakeld te worden! (die draait alleen 's morgens om het huis op te warmen als de houtkachel uit is)
BELANGRIJK: beide systemen moeten een eigen pomp hebben (met terugslag ventiel!) Op de pomp van de kachel moet een noodstroomvoorziening zitten om de pomp bij stroomuitval door te laten draaien, zoniet, dan begint eea zich als een stoomlokomotief te gedragen! eea is door mijzelf aangelgd en werkt voortreffelijk! P. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Volwaardig Lid
|
Wij hebben ook een moederhaard met 4 radiatoren. Omdat de radiatoren zich allemaal boven bevinden hoeven we geen pomp etc. in de leiding te plaatsen. Door de warmte stijgt het water vanzelf op. Wel is er boven een expansievat geplaatst en is het systeem gevuld met anti-vries. Een winter hebben we nog niet mee gemaakt maar tot nog toe wordt het in het gehele huis lekker warm.
De kachel is bij een kachelbedrijf in Liberec gekocht. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
BELANGRIJK: beide systemen moeten een eigen pomp hebben (met terugslag ventiel!) Op de pomp van de kachel moet een noodstroomvoorziening zitten om de pomp bij stroomuitval door te laten draaien, zoniet, dan begint eea zich als een stoomlokomotief te gedragen!
Ik heb geen verstand van stoom, maar het lijkt me bloedlink als daadwerkelijk de stroom uitvalt. Vraag me af hoe je noodstroom geregeld hebt. En wat gebeurd als de noodstroom ook weigert? Huisje weg? |
|
|
|
|