het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 07-11-07, 13:55   #21
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
goedkoop simpel en klein.
Als je goedkoop aan hout kan komen. De kachel (ketel) zelf is niet erg klein, dat lijkt er wel klein, omdat die ergens onder de grond zit.
Je hebt een afgrijzelijke berg hout nodig voor die paar maanden stoken per jaar als Tsjech.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-11-07, 14:03   #22
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Het plaatje is vooral bedoeld voor uitleg van de werking. Hier staat hij als hoofdverwarming getekend en dan heb je inderdaad een mastodont van een ketel maar het kan ook zo:
http://www.apm-duurzame-energie.nl/_...nl/de1611.htm?

In ons geval praten we over hulpverwarming (benutten van de toch al aanwezige warmte) en en stukje gezelligheid.
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-11-07, 15:35   #23
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Bericht bekijken
Als je goedkoop aan hout kan komen. De kachel (ketel) zelf is niet erg klein, dat lijkt er wel klein, omdat die ergens onder de grond zit.
Je hebt een afgrijzelijke berg hout nodig voor die paar maanden stoken per jaar als Tsjech.
ach wat is klein , ik schat zoŽn 1.3 m h x .8m lang x .3m breed
wat hout kost , zelf zagen 5kc/m³
kopen 350-2000 kc/m²
in mijn omgeving heeft bijna iedereen dit systeem omdat gas te duur is. en elektro alleen voor nood gebruikt wordt.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-11-07, 16:26   #24
Actief Lid

gerrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
en de daarom hebben de meeste Tsjechen ook een andere houtkachel met warmtewisselaar staan in bijv de kelder . is gewoon een cv op hout.
elke 6-8 uur hout erop en in combinatie met een geisoleerde tank 2x
de capaciteit.
goedkoop simpel en klein.
Ik weet het Curious,maar bij ons zou er dan in de entreehal een speciale pijp geplaatst moeten worden als schoorsteen en dan ook nog boven het dak uit.Dit was geen gezicht(en bovendien extra kosten).
Een neef van mij heeft bij een speciale firma in Cerveny Kostelec 2 houtkachels gekocht,die er niet uitzien maar optimaal verbranden.Hij en z'n vriend willen hun huis in Friesland hier op laten verwarmen.De kachels zijn niet mooi om te zien: gewoon een vierkante ijzeren bak.Ze willen er geloof ik een waterreservoir van 200 liter op aansluiten.Die van ons heeft maar een reservoir van ongeveer 7 liter..Wij moesten de kachel wel in de woonkamer plaatsen omdat daar de schoorsteen zit.

Gerrit
gerrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-11-07, 16:30   #25
Actief Lid

gerrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Bericht bekijken
Wij hebben deze zomer voor 9.000 Kc hout gekregen en moesten het zelf nog zagen en kloven.Toen bleek dat we 26,5 m3 hout hadden.Omgerekend is dat per kuub niet duur denk ik.
Dankzij de bemiddeling van onze,altijd,hulpvaardige buurman...!

Gerrit
gerrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-11-07, 17:52   #26
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
niet om het een of ander maar het topic gaat over kachels, niet de lokale houtprijzen
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-11-07, 19:48   #27
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
ik heb een kachel van Haas en Sohn met warmtewisselaar. Afgegeven vermogen 13 kW waarvan 7 kW naar de warmtewisselaar. De warmtewisselaar is aangesloten op de CV waaraan 13 kW aan radiatoren. Tevens een 17 kW electrische ketel (driefase 400V 25 A!) die parallel geschakeld is. Bij een buitentemp. van ca. 5 graden (dat is het nu) hoeft de elektro kotl niet bijgeschakeld te worden! (die draait alleen 's morgens om het huis op te warmen als de houtkachel uit is)

BELANGRIJK: beide systemen moeten een eigen pomp hebben (met terugslag ventiel!) Op de pomp van de kachel moet een noodstroomvoorziening zitten om de pomp bij stroomuitval door te laten draaien, zoniet, dan begint eea zich als een stoomlokomotief te gedragen!

eea is door mijzelf aangelgd en werkt voortreffelijk!

P.
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-11-07, 19:49   #28
Volwaardig Lid

Ben1's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben ook een moederhaard met 4 radiatoren. Omdat de radiatoren zich allemaal boven bevinden hoeven we geen pomp etc. in de leiding te plaatsen. Door de warmte stijgt het water vanzelf op. Wel is er boven een expansievat geplaatst en is het systeem gevuld met anti-vries. Een winter hebben we nog niet mee gemaakt maar tot nog toe wordt het in het gehele huis lekker warm.
De kachel is bij een kachelbedrijf in Liberec gekocht.
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg kachel.JPG (214,1 KB, 5x bekeken)
Ben1 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-11-07, 07:58   #29

kukel's avatar

Nationaliteit:
BELANGRIJK: beide systemen moeten een eigen pomp hebben (met terugslag ventiel!) Op de pomp van de kachel moet een noodstroomvoorziening zitten om de pomp bij stroomuitval door te laten draaien, zoniet, dan begint eea zich als een stoomlokomotief te gedragen!

Ik heb geen verstand van stoom, maar het lijkt me bloedlink als daadwerkelijk de stroom uitvalt.

Vraag me af hoe je noodstroom geregeld hebt.

En wat gebeurd als de noodstroom ook weigert?

Huisje weg?
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-11-07, 10:00   #30
Actief Lid

Nationaliteit:
alle systemen hebben standaard een veiligheidsventiel.
en als de stroom uitvalt komt daar stoom uit .
al een keer meegemaakt best wel grappig.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels