het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-07-08, 21:59   #81
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
paula schreef:
Bericht bekijken
@ Lubnik : de jehova's komen ook hier regelmatig op zondag aan de deur!
Tsja, dat is een behoorlijke tegenvaller...

Voor die Jehova's dus,....Ik bedoel, dat zijn ze natuurlijk niet gewend... ergens uitgenodigd worden... op zondag...

Die raken helemaal van slag nu....Helemaal uit hun ritme van de Zondag!.. En hun schoenmaker ook!!...(maar dat, dan weer op maandag)

(die tegenvaller voor de schoenmaker, wil ik best nog wel even uitleggen hoor,... Als daar behoefte aan is)

Char.

Laatst aangepast door char; 04-07-08 om 00:34.
Reden: Komma verplaatst
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-07-08, 22:34   #82
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
The Agency schreef:
Bericht bekijken
Daar ben ik het met Paula over eens.

Kijk in Nederland is het ook niet alles. Wij als Nederlanders zijn dan ook een vlijtig volkje over het algemeen, maar als je in Tsjechie woont en werkt of je hebt en eigen zaak, dan kom je vaak er hetzelfde probleem tegen en dat is onbetrouwbaarheid en achterdocht. Dit komt omdat Tsjechen je niet kennen en men is al vaker voor de gek gehouden hier, met allerlei beloftes in het verschiet, vandaar deze huidige mentaliteit.

Ook is het zo dat Tsjechen vooruit betaald willen hebben anders hoeft het niet, iets wat mij ook vaak verbaasd, tot op de dag van vandaag. Kijk, welke baas betaald geld vooruit als je niet weet wat je krijgt. Dingen kunnen zeer lang duren, zeker als je op iets wacht of zaken wilt doen. Heb je genoeg geld dan ken je mensen vooruit betalen, maar dat wil nog niet zeggen dat je waar voor je geld krijgt..

Heb je geld, dan wil men zeker zaken met je doen, tot op zekere hoogte.

Een ander probleem is, iets wat ik regelmatig hoor is de mentaliteit in Praag, de hoofdstad en ergens anders, waar men veel relaxter is men zogenaamd buitenlanders. Okee, we moeten niet iedereen over een kam scheren, want niet iedereen is hetzelfde.

Persoonlijk vind ik velen hier onbetrouwbaar en doe dan ook geen zaken mee met de ''gewone man'', want dan wacht je lang en als je iets dringends moet geregeld hebben, dan sta je mooi te kijken... welke weer negatieve gevolgen voor jezelf heeft mocht je deadlines of iets dergelijks hebben.

En wat betreft andere reacties op dit topic, ja dat klopt, velen die hier op vakantie komen of thuis in Nederland op een luie stoel zitten weten het vaak beter, zonder daar bij na te denken, hoe het echt werkt hier. Zelf vind ik het land geweldig en enkele mensen zijn wel relaxed, anderen daar houd ik mij gewoon niet mee op ivm zelfbescherming want uit eindelijk sta je zelf te kijken.

maak je bijvoorbeeld afspraken om met 10 man te gaan kanoen of iets anders en je spreekt af, dan garandeer ik je, dat je alleen op je afspraak staat, want niemand komt opdagen... raar maar waar, iemand anders is dat al vaker overkomen, en zelf maak ik maar een keer een afspraak, komt men niet opdagen (wat al vaker is gebeurd) dan is dat meteen de laatste keer ooit. heb wel betere dingen te doen.

Het klopt ook dat op dit forum een negatieve sfeer hangt, van andere nederlanders die het allemaal zo goed weten daar vanuit Nederland, iets wat ik al vaker gehoord heb van anderen op dit forum. Bedenk wel dat we met zijn alle op dit forum zitten om elkaar iets te leren of te informeren.

mvg
Ligt het ook niet een beetje aan je zelf hoe je je opstel tegenover de Tsjechen. Ik woon in Lubnik en heb ook een bedrijf sinds begin 2006 en heb in heel Tsjechie klanten en leveranciers, nou ik moet je eerlijk bekennen ik heb nog nooit met zo veel plezier zaken gedaan en uiteraard nog steeds doe.
dutch is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-07-08, 00:02   #83
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
minstens twee onderwerpen van Lubnik's lijstje mogen geschrapt worden, jehova's en telefoontereur! Beide zijn echter met de tactiek van de kapotte gramofoonplaat redelijk goed te bestrijden:

Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....

(wordt wel duur als de telefoonterorist ook je gsm belt als je in het buitenland bent, O2 is hier erg goed in)

Pieter
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-07-08, 00:30   #84
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
paula schreef:
Bericht bekijken
@ Lubnik : de jehova's komen ook hier regelmatig op zondag aan de deur!
Ehhh.....ze zijn hier dus ook een week of wat geleden voor het eerst in 3 jaar aan de deur geweest....ze waren trouwens zo weer weg...ikke niet snappen...nemluvim cesky!....nerozumim vam...

Citaat:
nancy schreef:
Bericht bekijken
Waar ik flink van baal is dat het vandaag alweer gestormd heeft..........
Net weer noodweer gehad, de schade van Emma is nog niet opgeruimd en hersteld, vorige week woensdag een flinke hele flinke hagel, wind en weet ik het wat voor bui met flinke schades en ook vandaag was het weer raak. Weer een paar boompjes om -van een meter of 30- , weer een flinke schade, vind het nu wel bijna genoeg geweest......
Maar of dat dit nu alleen in CZ is.................
Ook in Ned hoor...en nu op dit tijdstip is het hier weer aardig aan het rommelen boven Lubnik...paarden staan allemaal veilig binnen en echt alles is buiten opgeruimd,gaan zo ons mandje in en hopelijk blijft het normaal weer vergeleken met afgelopen woensdag.
Schade hebben we genoeg gehad...buiten het werk van het vele hout wat gekapt moest worden.
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-07-08, 01:07   #85
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Het enige dat helpt: Jsem Buddhist! Echt waar...

Citaat:
semabyt schreef:
Bericht bekijken
jehova's ..... met de tactiek van de kapotte gramofoonplaat redelijk goed te bestrijden:

Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....Ik weet wat u bedoelt, maar ik heb geen interesse....
Maar nu ff serieus:

Dat vergelijken. Het is vermoeiend.
Het is niet te vergelijken namelijk, dus je komt er niet uit.

Ik weet niet hoeveel mensen zich op dit forum werkelijk actief bezighouden, maar zelfs als dat een heel klein groepje is kun je dat onderverdelen in vele subjes. Zoveel dat ik net ben opgehouden het lijstje te maken.

Ahoj
Liesje (vandaag vanuit NL)
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-07-08, 17:37   #86
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
The Agency schreef:
Bericht bekijken
Ook is het zo dat Tsjechen vooruit betaald willen hebben anders hoeft het niet, iets wat mij ook vaak verbaasd, tot op de dag van vandaag. Kijk, welke baas betaald geld vooruit als je niet weet wat je krijgt. Dingen kunnen zeer lang duren, zeker als je op iets wacht of zaken wilt doen. Heb je genoeg geld dan ken je mensen vooruit betalen, maar dat wil nog niet zeggen dat je waar voor je geld krijgt..

Heb je geld, dan wil men zeker zaken met je doen, tot op zekere hoogte.
Wij waren juist heel verbaasd dat we nooit een aanbetaling hoeven te doen.

Tegels etc. besteld. Pas factuur achteraf. Ze waren zelfs al opgehaald door vrienden van ons.
Watervoorzieningen en aanschaf en aanleg boiler. Geen aanbetaling en pas factuur achteraf.
Stucadoor .Geen aanbetaling factuur achteraf.
Dat krijgen we in Nederland niet voor elkaar.

Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-07-08, 17:58   #87
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Ik sluit mij geheel bij Hilde aan!!!

In 2006, oktober, een flinke noodzakelijke reparatie in ons huis laten doen. We waren er niet bij. Alles telefonisch geregeld. In juli 2007 pas betaald!!..
( en echt niet te veel...gewoon een eerlijke Tsjechische prijs )
2002, nieuwe voordeur.... Afwijkende maat, dus speciaal gemaakt. Incl. nieuwe posten, hang en sluitwerk: 150 Euro.
Begin maart, hing de deur.... Betaald: begin augustus...

Maar ja, het ligt er maar net aan, hoe je met elkaar omgaat...
En wie, wie wat gunt...

Char.
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-07-08, 18:12   #88
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Nog een voorbeeldje:
Citaat:
char schreef:
Bericht bekijken
Vandaag een aangetekend schrijven gekregen uit Nachod.
Van EUreality.
De laatste keer dat ik in Tsjechie was, hebben zij wat voor mij gedaan.
Kostte czk 820,-. Ik had wel czk 1000,- en een munt van 20. Zij hadden geen czk 200,- terug. Ik zei: Joh, dat komt volgend jaar wel goed! ( En wij kenden elkaar niet eens!! )
Bij de aangetekende brief zat een biljet van 200 kronen!!!

Kijk, dat noem ik nu: "Netjes zaken doen"!

Char.
Het was dus wel inmiddels 3 maanden later, maar het aangetekende schrijven was alleen bedoeld om mij die 200 kronen terug te geven!...

Char.

Oud 04-07-08, 18:45   #89
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Toen de nieuwe keuken werd geplaatst hebben wij vooraf zelfs geen aanbetaling hoeven doen,omdat er nog een paar dingen niet goed besteld waren moesten wij volgens de verkoopster van Jamall wachten tot echt alles kompleet en af was....en dan pas betalen!

Ook met onze nieuwe houten kozijnen kregen wij pas na plaatsing de rekening.

Nieuwe boilers,etc etc ,achteraf pas betaald en de rekening duurde ook nog even voor we die hadden.

Ons hooi en stro bij 2 verschillende adressen krijgen wij pas achteraf een rekening voor.

Ook met onze nieuwe deuren boven en beneden,alles achteraf betaald.

Onze pas aangelegde paardrijbak....ook achteraf en die was niet zo goedkoop eerlijk gezegd.

Ons komplete nieuwe dak (1100 vierkante meter) is deze week besteld,zonder enige vooruitbetaling.

Ik kan nog wel even doorgaan met voorbeelden
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-07-08, 21:48   #90
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
Het is hier echt duur geworden, heb het idee dat een hoop dingen al duurder zijn dan in NL. Op een of andere manier geef ik mijn geld hier makkelijker uit dus daar moet ik mee oppassen.
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels