![]() |
|
|
#61 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
En zover ik het zien kan zijn het idd de mensen die "slechts" op vakantie gaan in CZ die het het beste schijnen te weten! |
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
liegen doen ze overal, alleen hier meer..... ik ben dus geen vakantieganger heb iedere dag contact met veel firma's en heel veel Tsjechen die hoe vreemd het ook klinkt, dezelfde mening hebben. zelf een firma hebben of voor een firma werken is een heel andere wereld. en bepaalt mede je mening. het is zelfs zo dat mij door andere mensen hierop gewezen werd (de 3 jr fase) je komt hier pas achter als je intensief met Tsjechen omgaat, als ze weten dat je een toerist bent krijg je dit niet mee. dan is alles mooi, goed en goedkoop. en af en toe lijkt het wel eens of sommigen hun ing. titel gekocht hebben. gelukkig is het maar een fase ![]() |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
VIP Lid
|
Ik denk ook dat je dit topic zou moeten opsplitsen in vakantiegangers en mensen die in CZ wonen/werken.
Uiteraard hebben beide partijen verschillende meningen! |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Moderator
|
En dan moeten wij zeker bij elke reaktie gaan uitzoeken/navragen of die afkomstig is van een vakantieganger of van iemand die (deels) in Tsjechië woont? Neuh, lijkt mij geen goed idee...
![]() |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Volwaardig Lid
|
Eind van de maand ga ik mij ook permanent vestigen in Tsjechie. Ik heb nog geen tegenvalers gehad. Ik denk dat zgn. tegenvallers te maken hebben met de verwachtingen die je schept. Ieder land heeft immers zijn eigen regels.
Mijn indruk van de Tsjechen zijn zeer positief. Ze zijn heel erg gastvrij en hoewel ik de Tsjechische taal nog niet spreekt proberen ze toch met mij te communiceren. Dat er een onvriendelijke dame achter de kassa zit, nou en? Ze zal haar dag wel niet hebben, denk ik dan. Onvriendelijke en onbeschofte mensen heb je helaas overal! ![]() |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Interessant die uiteenlopende ervaringen ... want dat zijn het natuurlijk. Als tourist lijkt het gras bij de buren groener, de werkelijkheid is dat overal leuke en vervelende mensen zijn. En voor een buitenlander - die de taal nog aan het leren is - komen sommige dingen misschien bedreigender over? De garage of aannemer in NL die de kluit belazert is een geijkt voorbeeld. Je hebt die in CZ ook, alleen voel je je dan meer voor het blok gezet denk ik - vanwege rechtsonzekerheid of onmacht om elkaar werkelijk te begrijpen bijvoorbeeld.
Vandaag nog werd ik voor het blok gezet. Lang geleden een nieuw dak besteld. Een maand geleden arriveerde eindelijk het materiaal. Vandaag begon men eindelijk. Het oude dak werd eraf gesloopt en wat blijkt? Er moet een ijzerwerker bijkomen om iets te maken wat wel voorzien kon worden maar het niet was. Ik snap het verhaal wel, maar ik kreeg de keuze uit welgeteld 1 ijzerwerker (hoezo keuzemogelijkheden?) die een prijs dicteerde. Ik kon kiezen a) Rustig ijzerwerker zoeken met een goede prijs maar een tijdje zonder dak zitten of b) De exorbinante prijs slikken en morgen een afgemaakt dak hebben. Wat doe je dan? Een typisch slikken of stikken verhaal zoals ik dit vaker heb meegemaakt. Als tourist was het best leuk in CZ. Net zoals nu mijn regelmatige bezoek aan NL best leuk is. Als tourist had ik in CZ uitsluitend goede ervaringen. Als inwoner van CZ heb ik blijkbaar meer tijd nodig om te integreren als vooraf ingeschat. We doen ons best, maar soms is het erg moeilijk mensen of situaties in te schatten voor wat ze werkelijk zijn ![]() |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Actief Lid
|
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
Actief Lid
|
Heel begrijpelijk wat Nick probeert uit te leggen, een land ervaar je anders wanneer je er op vakantie gaat, er een tweede huis hebt, of er permanent woont. Drie compleet verschillende ervaringen die alleen aan te voelen zijn wanneeer je het zelf ervaren hebt.
Wat belangrijk is in geval van emigreren: dat je niet uit onvrede je stek veruild voor iets anders, maar bij jezelf te rade gaat waar die onvrede vandaan komt. Karakter en instelling kent geen grenzen..... ![]() |
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Dus het kan ook in ons geval zeker heel goed gaan,het is maar net hoe je jezelf aanpast aan het land en de gewoontes etc en verder met je dagelijkse problemen die er hier ook zeer zeker zijn. We hadden het dan ook jaren eerder moeten doen.... ![]() |
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
En dan heb ik het over de mensen die jullie achtergelaten hebben..zonder spijt... Tsjesus, dit is een vraag die je op twee manieren uit kunt leggen!!... Ik bedoel: Zijn er nog gewonden gevallen, in Nederland? Char. _________________________________________________ Char. ...altijd goed voor een goede, vaak domme, vraag... |
|
|
|
|