het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 01-07-08, 09:59   #51
Actief Lid

Nationaliteit:
Lesnìnka, je hebt gelijk, generaliseren is niet goed. Ik betrap me erop dat die neiging langzaam ontstaat. Voor de goede orde; we hebben ook Tsjechische kamaraden en zelfs vrienden, al moet ik zeggen dat we over het algemeen met Roma beter overweg kunnen. Heeft toch wat te maken met cultuur. Daar waar de Tsjechen in onze woonomgeving vaak vriendelijk en tegelijk afstandelijk zijn, merk ik dat de Roma het juist op prijs stellen meer contact te hebben. Maar goed, die ervaringen zijn gekleurd en afhankelijk van wie we tegenkomen. Van de gemeentepolitie hoorde ik dat er veel problemen zijn met Roma, waarbij ik dan denk: Huh? Daarin herken ik 'onze' Roma niet ... Evengoed herkennen onze Tsjechische vrienden zich niet in ervaringen die wij met veel Tsjechen hebben gehad. Snappen het beschreven gedrag - wat wij toch echt hebben meegemaakt - niet. Enfin ... hier valt veel over te zeggen. Maar de vreemdeling die zovaak als mogelijk belazerd wordt is een bekend verschijnsel. Niet alleen in CZ.

En welke diensten ik bij een benzinepomp verwacht? Geen (behalve de levering van kwalitatief goede brandstof tegen zo redelijk mogelijke prijs)... Maar in NL is het in een winkel (van welke aard dan ook) gebruikelijk klanten vriendelijk te woord te staan. En wordt van klanten een zeker respect verwacht. Die verwachtingen liggen hier - in CZ - blijkbaar anders. That's all.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 10:59   #52
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Hallo Nick_db, ik kan natuurlijk je eigen ervaringen niet ontkennen of zeggen dat je iets niet hebt kunnen meemaken als het wel het geval was. Ik heb wel een vrij ruime ervaring met het leven in een ander land (je hebt denk ik wel gesnapt welk land dat was). De vreemdeling wordt misschien welleens belazerd maar nog vaker voelt hij zich belazerd en onvriendelijk behandeld. Terwijl de autochtonen denken dat ze goed service leveren of zelfs ook nog vriendelijk zijn. Ik hoor vaak van mensen of lees hier op het forum dat mensen zich onvriendelijk behandeld voelen in een winkel, in een institutie ed. Toch denk ik dat een groot deel daarvan aan cultuurverschillen ligt. Ik pleit er natuurlijk niet voor dat mensen grof worden en geen vriendelijk woord meer voor hun klanten hebben. Het verschilt wel per land wat als grof en wat als vriendelijk ervaren wordt. Om concreet te zijn, een Tsjech is vaak gevoelig op hypocrisie, kunstlach, overdreven beleefd zijn. Hij wil wel basaal beleefd behandeld worden. En op plaatsen waar een bepaalde afstand hoort (volgens Tsjechische gebruiken dan natuurlijk) zoeken mensen eigenlijk geen overdreven vriendjesmaken of gelach. Daar voelen ze zich dan ongemakkelijk bij, ze vinden het ongepast ed.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 11:35   #53
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nick_db schreef:
Bericht bekijken
Maar in NL is het in een winkel (van welke aard dan ook) gebruikelijk klanten vriendelijk te woord te staan.

Dat hangt er maar van af waar je komt.
Bij onze Albert heijn zijn ze meestal wel vriendelijk, maar ook niet altijd.
Bij de C1000 ertegenover vind ik dat het een stelletje chagarijnen zijn achter de kassa.
Bij de buurtsuper in het dorp waar mijn moeder woont is de eigenaarres ronduit onbeschoft en klantonvriendelijk.
Dus in Nederland vind ik het helemaal niet zo geweldig.

En tijdens onze vakanties (en misschien door mijn eigen gulle lach op mijn gezicht ) worden wij altijd keurig behandeld als we boodschappen doen. Tuurlijk is het contact moeilijker door de taal, maar wij worden doorgaans vriendelijk geholpen. Meestal lukt het zelfs met handen en voeten en een beetje gek doen om toch lachend mijn boodschapjes te krijgen.
Noelle is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 11:51   #54
VIP Lid

loura's avatar

Nationaliteit:
Grappig Noelle, jouw reactie. Ik zat al een poosje te twijfelen want als vakantieganger moeten wij misschien van dit thema afblijven?

Maar je hebt me over de streep getrokken.

Wij hebben nog nooit echt onaardige tsjechen ontmoet! Op deze laatste vakantie dachten wij onze eerste te ontmoeten maar die bleek zich dood te schamen omdat hij geen enkel woordje over de grens sprak.

Maar nu wat leuke anekdotes:
Er is een probleem met de auto. Op internet een dealer gezocht, mijn man rijdt naar die plaats vindt de straat niet, stopt bij een andere dealer. Die man sprak geen andere taal. Geen punt. Mijn man wijst op zichzelf ''ik" toen op zijn auto "Opel" en doet alsof hij huilt.
De man schatert en neemt zijn pantomime niet alleen over maar doet er nog een fikse schep bovenop. Hij doet alsof hij een auto is en rijdt eerst (hard brommend) rechtuit, dan links, enz. Mijn man reed daarna in één lijn naar de Opeldealer.

Wij staan in jablonné v Podjstedi op de camping. de schoonmaakster zet daar een paar keer per week verse bloemen in de toilet- en wasruimtes. Ze bracht ons toen wij er pas waren een vaas met bloemen! Die is daarna nog een keer ververst en we kregen bloemen mee toen we weggingen. (We zijn daar een week geweest.)

En eigenlijk kan ik zo nog wel een poosje doorgaan.
Vreemd, we maken in Nederland ook wel leuke dingen mee maar toch lang niet zo vaak en vooral zo spontaan als in Tsjechië.
loura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 14:02   #55
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
het bestaat !
incubatietijd 3 jr .
symptomen :slecht humeur ,irriteren aan de Tsjechische mentaliteit.
behandeling : geen, het is schijnbaar een tijdelijke fase.
omschrijving:
enz. enz....
Beste Curious.

Wat je zegt klopt allemaal als een bus.
Uiteraard is niet iedereen hetzelfde, dat begrijp ik ook.
Veel mensen (Tsjechen) moeten je gewoon eerst leren kennen.
Maar wat betreft je bericht, ik zie het zelf ook... helaas.
The Agency is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 14:12   #56
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Tja. Het probleem is dat je dat bij een ander volk veel makkelijker merkt (dat ze liegen, dat ze geen vreemde talen spreken, dat ze buitenlanders niet mogen ezv. zie boven) dan bij eigen mensen, zeker als je in het buitenland woont en heimwee hebt.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 16:44   #57
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Komt inderdaad lekker negatief over allemaal,nou wij hebben er totaal geen last van al deze punten en hebben het hier iedere dag steeds meer naar onze zin,ik denk dat je er ook zelf wat van moet zien te maken toch?
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 18:16   #58
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Een positieve benadering is het halve werk! Er wordt hier geschreven over de Tsjechen als of het oplichters zijn! Nee dan de Nederlanders en met name de garagehouders, die belazeren niet alleen de buitenlanders maar hun eigen medelanders. Zoals mijn zoon die met zijn Peugeot naar de garage van de dealer ging en te horen kreeg dat er van alles mis zou zijn. Een offerte voor 650 euries! Even een bezoekje aan de dealer in Ceska Lipa en wat blijkt? De opgegeven reparaties zijn helemaal niet nodig en er kon maar liefst 450 euro van de rekenig worden geschrapt!
Persoonlijk word ik op het moment doodziek van de negatieve tendens op dit forum. Tsjechië wordt duurder. Ja, nou en? Niet iedereen is altijd vriendelijk. Ja, nou en? Blijf dan lekker thuis!
Tsjechië wij komen er aan!
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 18:20   #59
VIP Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
C. je bent een vrouw naar mijn hart (Fera).
Tsjechië, nog even geduld maar wij komen er ook aan...

M en F
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-07-08, 18:31   #60
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
C.Berendse schreef:
Bericht bekijken
...Persoonlijk word ik op het moment doodziek van de negatieve tendens op dit forum......
Tsjechië wij komen er aan!
Dat is de beste remedie om er terug bovenop te komen. Geniet en kom opnieuw tot de werkelijkheid.
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels